Nekromanti Om djurfolk i allmänhet och ankor i synnerhet.

Ambition

Veteran
Joined
29 Jun 2002
Messages
29
Location
Uppsala
Re: Seriösa djur...

Goda förslag men jag tänkte nog spela mer på spelarnas medlidande, eftersom jag har ankor i spelgruppen så skulle det vara roligt om resterande spelare istället för att skratta åt dem tyckte att de var synd om dem och alltså förringade dem på det sättet, det borde göre dem härligt irriterade. "Varför har farbrorn ingen päls"... En replik som definitivt kommer att användas i någon form. Tackar, fler förslag bara!

/Dennis
 

Xenu

Veteran
Joined
11 Jan 2001
Messages
59
Appropå det, ett problem med folks hjärnor...

En faktor som man tyvärr får ha med i beräkningen är att en del människor har väldigt svårt att hantera motstridiga känslor. De klarar inte av att se en varelse som både kul och seriös, både medlidnadsväckande och modig. Om spelare visar sådana tendenser får man vara extra tydlig, och om de verkar helt oförmögna att fatta så får man antingen kicka dem från spelargruppen eller göra världen så svartvit för dem att de kan hänga med. Kör man intrigrollspel så kan man ju förklara för de andra spelarna att den spelarens rollperson är en tjockskallig rasist, eller nåt. :)

De reaktioner som "Quest for Glory"-serien fick är ett typexempel på detta fenomen. Serien blandar humor och allvar. En del uppskattar det, andra gillar inte humorn. Så långt så bra. Men det finns även de som inte klaar av att greppa ett sånt koncept.

Den sista delen i serien fick mycket blandade recensioner. Många var positiva, däribland jag - jag jobbade som chefredaktör på en onlinetinding på den tiden. http://www.spela.com/rec/rec_sida1.asp?Titel=Quest+for+Glory

Bland de som var negativa var väl de flesta vettiga, antar jag. Om det var mer än en som var negativ, jag minns inte så här långt efter. Den enda negativa jag kommer ihåg var dock helt ut åt helvete. Författaren hade hakat upp sig på de gulliga och lustiga inslagen, och ansåg därför att detta var ett sockersött snällt spel för de lite yngre. WTF? Om jag hade ett barn skulle hon gärna få spela quake och sånt, det är ju mest som vattenkrig. Men QfG5 skulle hon inte få röra innan hon blivit tonåring, det spelet är INTE barnvänligt.

Spelets introscen tuggar sig i högt tempo genom två folkmord och två lönnmord, och sen fortsätter själva spelet i den andan. Huvudpersoner försvinner till höger och vänster. Några får halsen avskuren, andra blir förgiftade och åter andra får förgiftade dolkar kastade på sig. Naturligtvis är giften av de övernaturligt vidriga slagen, och givetvis blir rollpesonen själv utsatt för mordförsök lite då och då. Ett av dem missar honom och träffar hans bästa vän i stället. Slutstriden är upplagd för att ytterligare en bunt huvudpersoner skall dö, och om man har botchat spelets romantiska subplot så tar rollpersonens flickvän tillfället i akt att begå självmord.

En sån historia blir inte barnvänlig bara för att det i bakgrunden finns med en tomte-tant (gnom) med tomtar på loftet, och en vimsig gammal trollkarl. För övrigt hotas gnomen av vräkning, och trollkarlen är den första som blir förgiftad och faller i koma.
 

Kameli

Warrior
Joined
19 Oct 2000
Messages
201
Location
Kiruna
Re: Inte vilka djur som helst, utan Eurythmics

Okay, här kommer ett till:
Var på din vakt med puckelryggade Ankor som heter Quackemodo och pratar med fransk brytning.
Quackemodo medverkade i ett litet komiskt äventyr jag klistrade ihop, han var väpnare till häxjägaren Hrankel Skevknä och lyckades faktiskt mjuka upp mina ankhatande spelare till den milda grad då han svor och levde rövare, spottade högländaren i ögat när han förolämpade honom osv.. att hans kommentar då han satt i en regntunna och sa: Jaak spanar på te slemma skyrkarnaa!
att bli en klassiker.

Men sedan var han ju också enbart en komisk bifigur.
Värt att tänka på när du har med djurfolk kan ju vara att folk börjar tänka på dem som människor, lägg in några ovanlighetr eller små ord här och var för att hela tiden upplysa dem om att det verkligen är ett djurfolk de har att göra med, tex så kliar sig inte en anka i skägget, han kliar sig i fjädrarna, ruggar (?) och har kanske svårigheter att utala bokstäver som O och C och andra bokstäver som kräver läppar.

David Kamali alias Vitterfjäder, ankan som är ledaren för ett helt äventyrar gäng..
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
18,010
Location
Ereb Altor
Re: Inte vilka djur som helst, utan Eurythmics

Det finns ett par andra namn som borde bannlysas också, och det är namn som anspelar på ankorna själva.

I vissa fall funkar det. Jag gillar Granströms commedia dell´anco och comank-soldaterna. Nu är ju inte det personnamn men delar av deras kultur som anspelar på att de är just ankor. Quack-fu går däremot fetbort.

Traffaut
 
Top