Nekromanti Om du fick göra en tidsresa var skulle du fara då?

Arfert

Facit
Re: Om du fick göra en tidsresa var skulle du fara

..fanns ju andra strategiska möjligheter för att bygga upp brohuvuden, om än struligare... TORCH gick ju bra, till exempel... Och jag betvivlar att tyskarna kunnat ta Irland också... osv...

I stilla havet lyckades ju amerkanarna operera på väldigt stora avstånd.

Och även om tyskarna lyckats ta sig över kanalen hade det nog inte vart en enkel match att ta Storbritannien, speciellt utan herravälde över haven... brittiska och amerikanska flottan hade nog kunnat göra underhållet av trupperna till en logistisk mardröm. Och gatustrider i storstäder som London, mot BRITTER.. ingen lek. Det hade inte vart speciellt kul för tyskarna...

Troberg

Sinister eater

TORCH gick ju bra, till exempel...
Motståndet där var inte ens på samma skala, framför allt kunde man lättare chocka sig genom kustförsvaret.

Och jag betvivlar att tyskarna kunnat ta Irland också... osv...
Ärligt talat är jag tveksam till att Irland skulle slåss i det läget. Troligare är nog att de skulle erbjudits något slags självständighet under tysk insyn som ett erbjudande man inte kan tacka nej till.

I stilla havet lyckades ju amerkanarna operera på väldigt stora avstånd.
Nja, det var aldrig så stora avstånd eftersom man hoppade från ögrupp till ögrupp med stora flottenheter, och dessa ögrupper var ganska svagt försvarade jämfört med ett hemland. Atlanten har inte sådana naturliga "stepping stones".

Och även om tyskarna lyckats ta sig över kanalen hade det nog inte vart en enkel match att ta Storbritannien, speciellt utan herravälde över haven... brittiska och amerikanska flottan hade nog kunnat göra underhållet av trupperna till en logistisk mardröm. Och gatustrider i storstäder som London, mot BRITTER.. ingen lek. Det hade inte vart speciellt kul för tyskarna...
Jag är inte så säker. Södra England är plattland utan naturliga försvarslinjer, och England hade sina trupper utspridda över halva världen. London skulle fallit ganska snabbt, kanske hade man kunnat hålla fast lite längre vid Skottland, men frågan är hur länge. Nej, Englands enda egentliga försvar var vattnet och deras kustförsvar, hade man kommit genom dem så hade resten kollapsat.

Det finns en rätt intressant dokumentär på temat som heter 'When Hitler Invaded Britain'. Finns på de vanliga ställena, om någon är intresserad.

Arfert

Facit

det här är ju väldigt mycket what if... jag tänkte på NORDirland... hade kunnat hållas och befästas...

inga korta avstånd i Stilla havet? Är du GALEN... Vet du hur satans långt det är mellan Hawaii och Midway, och från Midway till Korallhavet, Guadalcanal osv? :gremgrin: Jänkarna höll ju dessutom öar som Island i atlanten, så vi talar om ganska korta avstånd...

Men hursomhelst.. att tro att tyskarna skulle ha kunnat vinna kriget är naivt.. NO WAY.. Det enda tänkbara scenariot jag kan komma på är att Churchill inte blivit premiärminister, och britterna slutit separatfred efter Frankrikes fall. Och att tyskarna INTE invaderat Sovjet.

Troberg

Sinister eater

inga korta avstånd i Stilla havet? Är du GALEN... Vet du hur satans långt det är mellan Hawaii och Midway, och från Midway till Korallhavet, Guadalcanal osv?
Och hur väl försvarade var de öarna? När flottan dök upp så var de redan rökta, resten var bara att bekräfta det oundvikliga.

Intercontinentala invasioner utan en närliggande staging area är en logistisk mardröm, till och med idag, och definitivt under WW2.

Men hursomhelst.. att tro att tyskarna skulle ha kunnat vinna kriget är naivt.. NO WAY.. Det enda tänkbara scenariot jag kan komma på är att Churchill inte blivit premiärminister, och britterna slutit separatfred efter Frankrikes fall. Och att tyskarna INTE invaderat Sovjet.
Där håller jag med, Tyskland hade aldrig en chans, lika lite som Japan hade en chans. Jag tror dock att en konflikt mot Sovjet i längden hade varit oundviklig. Två stormakter med för mycket ego i toppen, det kan bara sluta på ett sätt.

Big Marco

Läskig

...en fråga till? Varför?

Som hela frågan är så är svaret också hypotetiskt. Men det hade varit intressant att se hur vår värld hade sett ut om vi hade haft ett helnazistiskt Europa.

Fast jag tänker ofta på "tänk om..."-scenarior. Ett annat scenario är att ta med sig bevisen för hur mellanöstern har utvecklat sig och försökt förhindra Israels grundande. Det finns massor av intressanta (dock inte "bra", "lämpliga", "önskvärda", "bättre", etc) tillfälligheter i vår historia.

Huruvida Tyskland hade kraft att lägga under sig Europa eller inte är hypotetiskt. Inget är säkert i krig. Och hade Tyskland lyckats få sin dominans på Atlanten hade USA haft mycket svårt att nå Europa på ett slagkraftigt sätt. Hade Hitler släppt tanken på att knäcka Sovjet och lyckats knäcka England så hade han nog lyckats lägga under sig Europa. Men nu greppade han efter för mycket för snabbt. Hade RAF krossats (genom att bomba sönder flygfälten) så hade Luftwaffe haft luftherravälde och kunnat bomba England till underkastelse.

Kanske.

(Men kanske allra mest hade jag velat se Germania när det stod klart - jag är mycket svag för Albert Speers design)

Arfert

Facit

Har jag berättat att jag faktiskt TRÄFFAT Albert Speer? Och äger ett signerat ex av Spandauer Tagenbuch?

Svarte Faraonen

ром и смерть

Med tanke på att det första inlägget specificerar att du bara får resa dit och sedan tillbaka verkar det lite väl mycket du sätter på spel bara för att få se ditt alt-historia-scenario. Att skapa ett nazistiskt Europa suger liksom om man inte får åka tillbaka och fixa det efteråt.

Arfert

Facit

jag tror också att de rykt ihop förr eller senare... ett eller ett par år senare... och kanske kanske hade tyskarna kunnat vinna... ett tag. Men inte i längden. Sovjet var helt enkelt för stort att hålla. Men det är möjligt att de kunnat hålla en front bortom Moskva nåt tiotal år...

Invasionerna i Stilla havet var inga småsaker, Okinawa var den näst största amfibiska operationen i världshistorien, med 1300 fartyg, varav 40 hangarfartyg, 18 slagskepp och 200 jagare. Den styrka amerikanarna landsatte på ön var 200 000 man, varav 88 000 marinsoldater. En styrka tyskarna helt klart skulle fått problem med om den landsatts nånstans i europa för att skapa ett brohuvud. Och då ska man tänka på att jänkarna hade identifierat tyskarna som huvudfienden.

Svarte Faraonen

ром и смерть

Mycket beror ju också på vem som står vid rodret -- en galning med en sjävlupplevd plikt att utplåna de slaviska undermänniskorna, eller en realpolitiker som inser vad som krävs för att upprätta ett stortyskt rike och vilka manövrer som kan utplåna det. Under den förre (som bäst matchar Hitler, även om levnadstecknarna tvistar om i hur hög grad) skulle Tyskland slå sig blodigt och gå under, under den senare hade situationen snarare kunnat utveckla sig till ett kallt krig (med ett isolationistiskt USA som en spelare i utkanten).

Troberg

Sinister eater

Wow! Vi vill höra mer!

Troberg

Sinister eater

Invasionerna i Stilla havet var inga småsaker, Okinawa var den näst största amfibiska operationen i världshistorien
Och Okinawa var en ö. När man väl har kontroll över havet runt den så är det bara en tidsfråga innan motståndarna börjar få ont om ammo, mat, läkemedel, bränsle osv. Europa är inte en ö, och det är enkelt att få fram förnödenheter, och det är väldigt kostsamt att transportera dem över atlanten, speciellt om man hela tiden är ansatt av ubåtar och flyg.

Storuggla

Champion
Hepp hepp

Tråden handlar om en tidsresa, tur och retur. Inte om ukroniska andravrldskrigssscenarion. De förtjänar en egen tråd, snarare. Just saying.

Storuggla, uppe för tidigt och därför sur

Organ

Out of time, out of mind

Har jag berättat att jag faktiskt TRÄFFAT Albert Speer?
Va!!! Och det är något du bara häver ur dig sådär lite i förbifarten?!?!?! :gremshocked:

Om det var jag hade jag låtit trycka upp en tröja med texten "Jag träffade Albert Speer och allt jag fick var den här sunkiga t-tröjan". :gremgrin:

Äh, kom igen nu, har du sagt A får du säga B. Spill bönorna!

/Anders

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.

Och inte vela mellan Moskva och oljefyndigheterna. Utan ta en av dem med besked.