Nekromanti Om du fick resa tillbaka till valfritt århundrande

Johan K

Gammal & dryg
..vart skulle du fara då ?? (fick inte platts med hela meningen i topicen)

Allså, vart vill du fara & varför just dit ???
Jag skulle nog dels vilja åka tillbaka till när Sverige var en stormakt & e hur vi hade det å... Just för att man läst lite om det hela & jag vart välldigt nyfiken på det.
Sedan så skulle jag vilja åka & se ett riktig medeltida tornerspel, när det stog som högst. Med allt vad det innebar & även leva som en riddare.. Är intresserad även av det & det blev ju inte mindre spänandne av att det gick ett program om det på discovery igår.
Sist, men inte minst, så skulle jag åxå besöka ännu ett av mina intresseområden. Nämligen 2:a värlskriget. Skulle vara intressant att träffa de som man läst om i böcker & sett i historieprogram.

/ Johan K, som blvit solbränd...

DODswe4

Hero
Re: Om du fick resa tillbaka till valfritt århundr

första det är förmodligen ganska hemskt att leva då. andra vet jag faktiskt inte, 3 det är nog skit jobbigt att leva under andra världskriget (i alla fall enligt farmor).

men ajg skulle nog vilja se det där tornespelet...

Cybot

Mest spelbar
Forntida Egypten under Hatshepsut (cirka 1473 - 1458 före kristus).

Helst skulle jag vilja se hur templena i Thebe verkligen såg ut under sin storhetstid, men det skulle jag nog ändå inte få se (då Egyptisk statsreligion inte var särskilt tillgänglig för den vanlige invånaren).

Fast igentligen så skulle jag inte vilja lämna vårt århundrade för mer en två veckor eller något sådant...jag gillar rinnande rent vatten, modern sjukvård, varma ljusa bostäder, färsk mat av bra kvalitet, kylskåp (hör ihop med där färska maten av bra kvalitet) och rena kläder osv.

Troberg

Sinister eater
Allså, vart vill du fara & varför just dit ???
Jag skulle vilja se ökenstaden Petra under dess storhetstid. Den är så imponerande att man tappar andan idag, den måste ha varit helt otrolig när den var i sina glansdagar, full av liv och rörelse, med spännande maträtter, skådespel på teatern, folk och handel från hela den kända världen.

Sedan skulle jag åka till amerika, vid tiden när Columbus klev iland och hälsa honom med ett "Välkommen till Southhampton" bara för att se hur mycket jag kan fucka upp världshistorien.

haltageten

Dum inuti huvudet
Re: Bakåt!

Jag skulle vilja åka tillbaka till antikens Grekland. Se de stora filosoferna i arbete. Äta citroner i skuggan av ett stort tempel tillägnat någon av de stora grekiska gudarna. Det skulle vara pampigt!

Annars kan jag tänka mig att åka tillbaka till medeltidens Skottland för att uppleva skottarnas liv och leverne. Hur de bodde och vad för slags religiösa riter som de sysslade med. Det skulle vara intressant och spännande!

- Jocke, vill ha lite skottskt blod i ådrorna.

Cohen

Swordsman

Jag skulle vilja åka tillbaka till medeltiden med en specialkonstruerad rustning i moderna material, ett lass dynamit och en lätt kulspruta. Där skulle jag utge mig för att vara en mäktig trollkarl, tillverka sprängmedel och sprit, bilda ett eget legoknektskompani och sälja mina tjänster till högstbjudande.

Om man inte får ta med sig saker blev jag väl tvungen att åka tillbaka, utge mig för att vara en trollkarl, tillverka utrustning själv , göra sprängmedel och sprit, bilda ett eget legoknektskompani och sälja mina tjänster till högstbjudande.

Och delta i belägringar! På båda sidorna. Med kanoner.

Man Mountainman

Storsvagåret
1900-talet!

1900-talet är mitt absoluta favvoårhundrade. Var jag tvungen att välja en viss epok, så finge det nog bli USA från 1945 och fram till sjuttiotalet sisådär - mer dynamisk tidsperiod får man leta efter - men jag har inte heller något emot att uppleva the roaring twenties eller att återuppleva Internets födelse i början av 90-talet (jag var rätt ung när det hände).

Johan K

Gammal & dryg
Där sa du nått...

Hum, skottarna ja..
Där skulle jag lätt kunan spendera en hel massa tid, när det medeltida skottland begav sig.. Nog för att det är trevligt där i nutiden, men ett besök på den medeltida tiden vore skoj.
Sedan så kom jag att tänka på Stonhenge åxå, vore förbanant trevligt att veta va´fasiken de gjorde där... :gremlaugh:

Krille

Super Moderator
Synd att det bara var tillbaka i tiden. Annars så skulle jag vilja åka framåt i tiden, och mygla ombord mig på första kolonistskeppet till Mars.

haltageten

Dum inuti huvudet
Re: Där sa du nått...

Sedan så kom jag att tänka på Stonhenge åxå, vore förbanant trevligt att veta va´fasiken de gjorde där...

Det är det jag menar. Det finns så mycket mystik där som man vill veta hur den fungerade och vad de sysslade med...

Hjalle

Swashbuckler
Jag kan gissa en som vill åka tillbaka till någon obskyr kinesisk kejsardynasti bara han kan uttala. :gremsmirk:

Hjalle

Swashbuckler
Re: Vindruvor

Jag vill åka tillbaka till Adam och Eva, gå naken i paradiset och käka vindruvor dagarna i ända...

Eller till Rom, ett par hundra år efter Kristus. Gå på gladiatorspel och se folk bli uppätna av lejon, gå på badhus, ligga ned och käka vindruvor... Nu var vi där igen.

-Hjalle, druvan.

Ackerfors

Alas, your rapids!
Flera alternativ

<ul type="square">[*]400-500 år före Kristus, på Påskön, är nog mitt första bud.
[*]Mitt andra bud blir nog 1700ish och Västindien.
[*]Slutet av 1800-talet och Manchester vore ballt också. Mest för att Manchester är en så mycket ballare stad än London.
[*]Mitt sista alternativ är det som oundvikligen kommer ske. Jag gillar liksom 2000-talet även om allting inte är perfekt, så trivs jag rätt bra här.[*][/list]

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Grekland cirka 500 f.v.t., alternativt Bagdad eller Cordoba under de mer toleranta och i Bagdads fall timuridfria epokerna. Förutsatt att jag kunde arabiska och/eller grekiska, då. Annars får jag väl sikta på att få lite fart på vikingarna.

Selly

Level 5 Laser Lotus
Universums födelse. [ANT]

Ren nyfikenhet får domdera i det här fallet, så just den tidpunkten känns given för min del. Om inte annat så vill man väl göra skäl för sitt förnamn och de facto vara den förste mannen i universum... ¬_¬

Ulfgeir

Swashbuckler
Finns så många spännande tidsåldrar att besöka..

Skulle exemeplvis gärna åka och kunna se William Shakespeare uppträda som skådespelare på the Globe theatre. Eller i alla fall få se de helt nyskrivna pjäserna.

Eller London under 1890-talet för att få så mycket uppslag som möjligt till en novell som jag försöker skriva.

Fast någon gång mellan 1200-1400-talet i södra europa vore ju inte fel heller, om man då bara slapp pesten. Vill liksom se högmedeltiden ordentlight. Faktum är att renässansen är intressant med. Och även senare tider, mycket för att jag vill se mer av modet under de olika tiderna.

/Ulfgeir

haltageten

Dum inuti huvudet
Re: Vindruvor[OT]

käka vindruvor dagarna i ända...

Förstå hur kassa de var i kistan, vindruvor sätter fart på verksamheten så att säga. Jag är inte förvänad att "Gud" kastade ut Adam och Eva ur paradiset medtanke på hur det måste ha luktat.

Hmmm måste nog säga:

1920-1930 talets USA och uppleva "the roaring twenties" som det bl.a. kallas

Andra världskriget (om jag kan placeras på någon relativt säker plats där jag kan se vad som händer men inte riskerar att få en granat i huvudet. Typ under en oförstörbar energisköld)

Universums födelse (så att man vet hur det gick till)

Någon utav dinosauriernas tidsperioder

Få åka med Titanic (och sedan "teleporta" mig bort från skeppet innan det slår i isberget)

Jag skulle åka till någon av de stora fäktmästarna och studera under dem. Vore svårt att bestämma sig för tyska eller italienska skolan dock, men det finns ju ett par riktigt tuffa Tyska fäktmästare. Ringeck (1400-tal) vore en riktigt vass kandidat, för av det jag läst så är det hans lära som jag gillat mest.

Jag skulle dock inte vilja stanna där någon längre tid, tror inte det var en särskilt trevlig tid och dessutom fanns ju inte internet så man kunde ju inte komma in på WRNU :gremwink:

Cohen

Swordsman

...och dessutom fanns ju inte internet så man kunde ju inte komma in på WRNU

Ja, då var det ju kört med den tidsresan :gremgrin: