Nekromanti Om du läser mitt så läser jag ditt?

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
För ett par dagar sedan funderade jag på det här med att få folk att läsa ens rollspel. Framför allt gällde det s.k. iterativt läsande, alltså att man kontinuerligt läser texten i olika versioner allt eftersom den förbättras. Att hitta folk som kan tänka sig läsa ens spel en gång är inte lika svårt.

Jag kom på en idé: Om vi som har spel vi vill att andra ska läsa går ihop och skapar en grupp, där alla läser alla andras verk, så får vi i varje fall några läsare.

Tankar:
- Man bestämmer själv när en iteration är klar, och säger till gruppen att det är dags att läsa.
- Man sätter själv en tidsgräns för kommentarer. Man får anpassa gränsen efter längden på texten; en alltför kort gräns gör kanske att flera i gruppen inte hänger med.
- Mitt förslag är att alla använder Google Docs för texterna som ska läsas. Där kan alla kommentera i samma dokument, och man ser varandras förslag och behöver därför inte säga sånt som redan sagts. Dessutom behöver man som skribent inte samla in flera stycken worddokument.
- Eventuellt kan man begränsa detta till en viss typ av spel, exvis tradspel. Inte för att vara elak eller exkluderande, men eftersom jag funderar på hur mycket jag har att tillföra när jag läser ett indiespel, och eftersom t.ex. Genesis inte tillhör målgruppen för mitt More than Human.

Så alltså... Finns det några trad/neotrad/semitradrollspelsmakare därute som är sugna på ett sånt här initiativ? Läsa och bli läst?

Celledor

Hero
Jag tycker det låter som en bra idé och skulle nog kunna vara med. I alla fall på kortare texter.

Tänkte även om man skulle kunna bygga ett system för det hela där ens egen text inte blir tillgänglig förens man har löst/kommenterat andras texter. På så sätt så måste man läsa andras för att ens eget ska bli läst.

För att man inte ska lägga korta och obetydlga kommentarer så kanske den som äger texten som ska läsas måste markera svaren som "betydande" för att den som lagt dem ska få "poäng".

Men det kanske är en onödig/dålig idé.

Lukas

Mannen i Gult
celledor said:
För att man inte ska lägga korta och obetydlga kommentarer så kanske den som äger texten som ska läsas måste markera svaren som "betydande" för att den som lagt dem ska få "poäng".

Ni kan ju göra ett spel av att kommentera varandras spel.

vem kan samla ihop flest poäng :gremsmile:

Celledor

Hero
Hehe, nu var det så att man skulle behöva "poäng" eller nått liknande för att få sitt eget kommenterat :gremsmile:.

Max Raven

T12-kultist
Jag är intresserad. Mitt spelskrivande går lite i vågor, men det är alltid enklare att kommentera andras spel än skriva egna. :gremwink:

krank

celledor said:
Jag tycker det låter som en bra idé och skulle nog kunna vara med. I alla fall på kortare texter.

Tänkte även om man skulle kunna bygga ett system för det hela där ens egen text inte blir tillgänglig förens man har löst/kommenterat andras texter. På så sätt så måste man läsa andras för att ens eget ska bli läst.

Mja, såna system tror jag upplevs som lite för mycket "tvång". Jag tror nog mer på ett "honour-system"...

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Min tid är begränsad med företag och jobb men jag behöver själv läsare så jag är på. Då SC är slut har jag mer tid även fall jag inte är pro som vissa andra här.

Caligo

Swashbuckler
Jag är väldigt intresserad. Jag har ju föreslagit detta för ett tag sedan (Länk) men det kanske är dags för lite action nu?

Mitt förslag är att man har max två veckor läsa igenom spelversionen och lämna kommentarer. Sedan kan man ju hålla på i säg 2 månader? Borde bli en tre läsningar av varje spel?

Google docs är ju bra.

När börjar vi och hur länge skall vi hålla på?

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Caligo said:
Jag är väldigt intresserad. Jag har ju föreslagit detta för ett tag sedan (Länk) men det kanske är dags för lite action nu?

Mitt förslag är att man har max två veckor läsa igenom spelversionen och lämna kommentarer. Sedan kan man ju hålla på i säg 2 månader? Borde bli en tre läsningar av varje spel?

Google docs är ju bra.

Får jag rekommendera kortare tid och att bara läsa igenom kapitel? jag tror att det blir bättre kvalitet på det sättet.

Caligo

Swashbuckler
Tony.M.Meijer said:
Caligo said:
...Mitt förslag är att man har max två veckor läsa igenom spelversionen och lämna kommentarer. Sedan kan man ju hålla på i säg 2 månader? Borde bli en tre läsningar av varje spel? ...
Får jag rekommendera kortare tid och att bara läsa igenom kapitel? jag tror att det blir bättre kvalitet på det sättet.
Bara det inte blir för kort. Själv kan jag vara extremt upptagen kortare perioder.

Max Raven

T12-kultist
Tony.M.Meijer said:
Tror det beror lite på hur man skriver. Själv hoppar jag runt som en dåre i texten, så det kan vara aningen svårt för mig att avsluta ett kapitel för ordentlig koll.

Iofs vore det inte omöjligt för mig att skriva kapitel någorlunda färdiga för genomläsning, bara det att de kan ändras mycket fram tills allt är färdigskrivet. :gremsmile:

Bör tillägga att för genomläsning och kommenterande så är små bitar definitivt bättre, så å andra sidan är det en väldigt bra idé med avgränsningar om man vill ha bra feedback. :gremsmile:

Caligo

Swashbuckler
Max Raven said:
Tony.M.Meijer said:
Tror det beror lite på hur man skriver. Själv hoppar jag runt som en dåre i texten, så det kan vara aningen svårt för mig att avsluta ett kapitel för ordentlig koll.

Iofs vore det inte omöjligt för mig att skriva kapitel någorlunda färdiga för genomläsning, bara det att de kan ändras mycket fram tills allt är färdigskrivet. :gremsmile:

Bör tillägga att för genomläsning och kommenterande så är små bitar definitivt bättre, så å andra sidan är det en väldigt bra idé med avgränsningar om man vill ha bra feedback. :gremsmile:
Ja, och dessutom blir det väldigt svårt att kunna lämna vettig kritik på bara ett kapitel av ett spel. Det är ju ofta helheten som räknas.
Däremot kan det vara svårt att få överblick om det är ett mastodontspel på 400 sidor men det hoppas jag inte kommer att bli så många.

KamiFisk

Hero
Jag behöver läshjälp till Edo version ordentlig.
Sen är jag inte den bäste på stavning =P, Men jag kommenterar mer än gärna luckor i system.

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Nuförtiden hjälper stavningskontrollen till. (Den som skickar ut saker på korrläsning som inte ens går igenom stavningskontrollen i ordbehandlaren visar inte sina medhjälpare tillbörlig respekt.) Sedan kan ju stavningskontrollen släppa igenom fel, tex att man råkar skriva fel ord. Men det är ju sådant man har korrläsare till.

krank

Caligo said:

Google docs är ju bra.

Jag tänkte mig nog något väldigt informellt. Vi delar med oss av våra mailadresser, lägger in varandra i våra gdeocs-dokument som läsare/kommentatorer, och när vi vill ha något skrivet skickar vi PM eller mail till övriga typ "Hej, nu har jag skrivit färdigt X, jag skulle vilja ha lite kommentarer på det - helst innan början av Juni". och så kör man på det viset. Inga krav, inte så formellt.

Jag tror på folks välvilja, och tror att det räcker att man vet att man får motsvarande tillbaks om man gör sitt bästa för att komma med relevanta kommentarer.

Det är lite synd att man inte kan lägga in nytt folk i PM-trådar, annars vore ju en sådan ypperlig. Man kanske får starta flera. Men nångång kring imorgon tänkte jag starta en PM-tråd för E-mailadressbyte mellan de som skrivit upp sig som intresserade.

Max Raven

T12-kultist
Caligo said:
Ja, och dessutom blir det väldigt svårt att kunna lämna vettig kritik på bara ett kapitel av ett spel. Det är ju ofta helheten som räknas.
Däremot kan det vara svårt att få överblick om det är ett mastodontspel på 400 sidor men det hoppas jag inte kommer att bli så många.
Mmm. Men åtminstone jag har märkt av att en (relativt) kort text á en 30 sidor ändå är en mastodonttext när man ska sätta sig och rätta. Niklas Starchallenge, t ex, fick vid en editing-runda gott om kommentarer i början av dokumentet, men ju längre fram man kom desto tunnare blev det. Jag är själv medskyldig här - jag minns att jag kom av mig, tror jag kom igenom halva dokumentet vid tillfället.

Så jo, helheten är bra för förståelsen (det kan vara riktigt förvirrande för en oinvigd att se en av mina ÄvSo-trådar t ex) och vissa saker måste man veta för att förstå senare delar i texten, men å andra sidan så finns det en fara att det blir för mastigt.

Kanske framstår som lite underligt att jag argumenterar för båda sidor här. Jag går nog gärna på kapitel-linjen, men det finns poänger med båda.

krank

Max Raven said:
Caligo said:
Mmm. Men åtminstone jag har märkt av att en (relativt) kort text á en 30 sidor ändå är en mastodonttext när man ska sätta sig och rätta. Niklas Starchallenge, t ex, fick vid en editing-runda gott om kommentarer i början av dokumentet, men ju längre fram man kom desto tunnare blev det. Jag är själv medskyldig här - jag minns att jag kom av mig, tror jag kom igenom halva dokumentet vid tillfället.

Så jo, helheten är bra för förståelsen (det kan vara riktigt förvirrande för en oinvigd att se en av mina ÄvSo-trådar t ex) och vissa saker måste man veta för att förstå senare delar i texten, men å andra sidan så finns det en fara att det blir för mastigt.

Kanske framstår som lite underligt att jag argumenterar för båda sidor här. Jag går nog gärna på kapitel-linjen, men det finns poänger med båda.

Jag tycker nog att det här är något man får bestämma själv. Antingen ber man om respons på specifikt kapitel eller på längre text. och då får man väl vara medveten om problemet med längre texter, då.

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Caligo said:
I mitt fall så har jag rätt mycket fluff-text som behöver tittas igenom och kritiseras och då är det ju en annan sak liksom :gremsmile:

Caligo

Swashbuckler
krank said:
Max Raven said:
Caligo said:

Jag tycker nog att det här är något man får bestämma själv. Antingen ber man om respons på specifikt kapitel eller på längre text. och då får man väl vara medveten om problemet med längre texter, då.
Låter väl bra... bara alla som är med läser reguljärt. Skall vi ha en gräns hur länge vi skall hålla på med detta?