Nekromanti Om du läser mitt så läser jag ditt?

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Caligo said:
Låter väl bra... bara alla som är med läser reguljärt. Skall vi ha en gräns hur länge vi skall hålla på med detta?
Jag vet inte, har inte riktigt tänkt så långt. Jag skulle gärna ha nånting kontinuerligt, men där man kan tillkomma eller avvika efter eget bevåg.

Om man då tillkommer, får sitt läst men ger fan i att läsa andras, så får man väl hängas ut som en riktig swingpjatt offentligt...

Nässe

Myrmidon
krank said:
Caligo said:
Jag är väldigt intresserad. Jag har ju föreslagit detta för ett tag sedan (Länk) men det kanske är dags för lite action nu?

Mitt förslag är att man har max två veckor läsa igenom spelversionen och lämna kommentarer. Sedan kan man ju hålla på i säg 2 månader? Borde bli en tre läsningar av varje spel?

Google docs är ju bra.

När börjar vi och hur länge skall vi hålla på?

Jag tänkte mig nog något väldigt informellt. Vi delar med oss av våra mailadresser, lägger in varandra i våra gdeocs-dokument som läsare/kommentatorer, och när vi vill ha något skrivet skickar vi PM eller mail till övriga typ "Hej, nu har jag skrivit färdigt X, jag skulle vilja ha lite kommentarer på det - helst innan början av Juni". och så kör man på det viset. Inga krav, inte så formellt.

Jag tror på folks välvilja, och tror att det räcker att man vet att man får motsvarande tillbaks om man gör sitt bästa för att komma med relevanta kommentarer.

Det är lite synd att man inte kan lägga in nytt folk i PM-trådar, annars vore ju en sådan ypperlig. Man kanske får starta flera. Men nångång kring imorgon tänkte jag starta en PM-tråd för E-mailadressbyte mellan de som skrivit upp sig som intresserade.
+1 på det.

Jag är gärna med, men vill inte korr-läsa och sånt, och är inte intresserad av sådana kommentarer. Jag är intresserad av tankar kring spel- funkar det, är det kul, fattar man vad man ska fatta etc.

Tror också att att man antingen får läsa kortare delar av varandras verk eller finna sig i att det är mer kommentarer i vissa delar texten. Det är ju skillnad på att läsa 200 sidor, och trettio...

Kanske kan det också vara en morot att få färdigt trettio sidor som känns klara? :gremsmile:

Caligo

Swashbuckler
Nässe said:
Jag är gärna med, men vill inte korr-läsa och sånt, och är inte intresserad av sådana kommentarer. Jag är intresserad av tankar kring spel- funkar det, är det kul, fattar man vad man ska fatta etc.
Jag är också mest intresserad av att få feedback angående spelbarhet/kulhet och kanske nya idéer etc.

krank

Nässe said:
+1 på det.

Tror också att att man antingen får läsa kortare delar av varandras verk eller finna sig i att det är mer kommentarer i vissa delar texten. Det är ju skillnad på att läsa 200 sidor, och trettio...

Kanske kan det också vara en morot att få färdigt trettio sidor som känns klara? :gremsmile:
Det är här nånstans frivilligheten måste komma in, kravlösheten. jag är helt öppen med att jag har ganska långa dokument, och är villig att läsa långa dokument i utbyte. Man får ange sina egna förutsättningar, liksom. Och önskemål, såklart. Jag kommer ju t.ex. både vilja ha språkliga, typografiska och andra kommentarer.

krank

Så, nu ska celledor, Tony.M.Meijer, Max Raven, Niklas73, Caligo, McFisk och Nässe ha fått ett PM med vidare instruktioner/strukturer/idéer.

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Förlåt men...

...är det någon idé att jag ens deltar? Bara mnitt fordonskapitel är på 8500 ord. Det här är trad, inte indie. Det här är nytt spelsystem inte slå T20 lägg till FV. Finns det någon av deltagarna eller några potentiella deltagare (därav post i tråd isf för PM) som orkar med att läsa något av den kalibern?

krank

Zimith said:
Jättebra initiativ. Men vad fort det gick! Jag kan också tänka mig att läsa.
Jag var kanske lite väl hastig =)

Jag skapar en ny tråd i helgen, och klistrar in allt viktigt från den gamla.

Ämlarns skitforumsystem som inte tillåter att man lägger till folk i efterhand...

krank

Re: Förlåt men...

Niklas73 said:
...är det någon idé att jag ens deltar? Bara mnitt fordonskapitel är på 8500 ord. Det här är trad, inte indie.
Kolla mitt startinlägg i PM:et. Jag skriver också trad, och vill ha tradspelarkommentarer.

Jag läser gärna, och kommenterar, StarChallenge. Vet inte om jag hinner/orkar igenom hela, men jag är villig att göra ett försök!

EDIT: Eller egentligen är det jättelätt: Vill du ha något läst, och kan tänka dig att läsa andras, så är det absolut en idé att medverka.

Niklas73

Skapare av Starchallenge

Nja jag menade att indie ofta är kortare än trad så vitt jag vet iaf. Men ok. Du var och är en bra och hård (vilket jag verkligen uppskattar) kommentator så jag ger det ett försök då jag har materialet klart om nån månad eller två. Jag ska själv bidra så fort jag får möjlighet. Jag uppskattar initativet med tanke på behovet och utbudet.

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
krank said:
Underförstått: "Låt oss gnälla klart över seg-sälarna som inte fick arslet ur vagnet i den gamla PM-tråden först". :gremwink:

Vad jag inte hann skriva i morse var att jag tycker det här en bra idé. Jag hade läsutbyte med både wilper (Höstdimma) och Snigel (Magneter och Mirakel), vilket gav mig en hel del värdefull feedback, så tummen upp för det här.

Även om tiden alltid är ett problem tycker jag det är viktigt att man själv faktiskt tar sig tiden att ge feedback på de som gett feedback på ens eget verk. Annars är det hela ganska oschysst gjort, men då kan man ju tydligt markera sina verk med "Jag kan inte garantera att jag kan ge feedback tillbaka" så får man avgöra från läge till läge. Tycker jag.

krank

Robert Jonsson said:
Underförstått: "Låt oss gnälla klart över seg-sälarna som inte fick arslet ur vagnet i den gamla PM-tråden först". :gremwink:
Mer "jag vill undvika att skapa en tredje tråd, så jag väntar och ser om fler anmäler sig" =)

Robert Jonsson said:
Även om tiden alltid är ett problem tycker jag det är viktigt att man själv faktiskt tar sig tiden att ge feedback på de som gett feedback på ens eget verk. Annars är det hela ganska oschysst gjort, men då kan man ju tydligt markera sina verk med "Jag kan inte garantera att jag kan ge feedback tillbaka" så får man avgöra från läge till läge. Tycker jag.
Ungefär så. Det är the honour system här; märker man att nån systematiskt bara blir läst utan att läsa så får man väl hantera det då.

Caligo

Swashbuckler
Robert Jonsson said:
krank said:

Vad jag inte hann skriva i morse var att jag tycker det här en bra idé. Jag hade läsutbyte med både wilper (Höstdimma) och Snigel (Magneter och Mirakel), vilket gav mig en hel del värdefull feedback, så tummen upp för det här.

Jag antar (antog) att alla läser allt och att alla kommenterar allt så länge man vill vara med. Sedan kan det ju bli en del jobb att läsa igenom 10 spel men då får man ju också 10 läsare som lämnar kommentarer.

Zimith_UBBT

Warrior
Kan det inte helt enkelt funka så att vi kommunicerar som grupp i en PM-tråd och är öppna med om någon som får inte ger? Jag har inga problem att bli gnällig om det finns fog :gremlaugh:

Ska också tillägga att jag sitter på ett 30-sidorslir men har inga problem med att läsa ett spel på 400 sidor. Det kommer bara att ta lite längre tid.

krank

Caligo said:
Jag antar (antog) att alla läser allt och att alla kommenterar allt så länge man vill vara med. Sedan kan det ju bli en del jobb att läsa igenom 10 spel men då får man ju också 10 läsare som lämnar kommentarer.
Eftersom vi inte har någon begränsning varken upp eller ner vad gäller längden på texterna så känner jag att det är svårt att kräva av alla att de ska läsa "allt".

Jag tycker att man läser så många av texterna man kan, helt enkelt.

Jag tror inte att vi maximerar antalet givna kommentarer genom att sätta upp hårda regler eller skapa tvång.

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Jag kan ju säga att jag tolkade aningen annorlunda: man läser de man vill/kan/är intresserad av. Att sätta ett tvång på man ska läsa alla och ge feedback är ju något som skrämmer de flesta - särskilt om det är ett tiotal som gäller.

Så som jag hade tänkt det: jag tänkte börja läsa de som jag vet att jag faktiskt får feedback från själv. Sen när man är i gång får de som ger mig feedback högst prio, för ger någon en kritik tycker jag det är väldigt viktigt att återgälda. Som krank sa: it's an honour thing. De som uttryckligen säger "jag tror inte jag har tid att kommentera själv" kommer jag nog i ärlighetens namn lägga liten energi på (tid är en bristvara som sagt var - å andra sidan får jag kicken snart så vem vet, då kanske jag får undan massor med saker som hänger över mig och får mer tid att läsa och ge kritik).

För mig är det viktiga just läsutbytet: ge och ta, ta och ge. Att bara ta och ta, utan att ge, ger jag inte mycket för. Har du inte tid att ge feedback, ser jag gärna att folk är tydliga med det så att de som är genuint mycket godare människor än mig kan hugga tag i det om de vill. Tycker folk att det är hemskt? Ja, kanske... Men jag tänkte ärlighet varar längst och allt det där. :gremwink:

Celledor

Hero

I och med att jag kommer försöka kasta upp VEUS (trad) kapitel för kapitel (troligen efter att alla speltestgrupper är klara och jag reviderar därefter) och det hela är typ 400 sidor så ska jag försöka även att kommentera andras längre texter, om jag finner tid.