Nekromanti Om du skulle rekomendera ett spel a´la DDM ?

Johan K

Gammal & dryg
Är sådär småsugen på att även jag testa jusst DDM, men även andra spel av denan typ. Dock är jag intee så grulvigt erfaren på det här områden, så frågan lyder: Villket annat spel som liknar jiusst DDM skulle just du vilja rekomendera & varför just det spelet isåfall ?

Storuggla

Champion
Why, AAM såklart! :gremsmile:
Det är tufft. Istället för fjompiga goblins eller påhittade drakdromedarer så fajtas man med maskingevär, bazookas och tanks! Najsiga regler och så dessutom.

Storuggla, Rommel for teh win

Eksem

Champion
De enda jag har spelat är Mage Knight och DDM, och DDM är klart bättre, men dyrare. I MK kan man i alla fall alltid använda alla gubbar man får, även om de inte är så bra. I DDM är det massvis med figurer som inte går att spela med, dels kan man sakna en commander, ha alldeles för få poäng i det lag gubben tillhör, eller också är den rent ut sagt för dålig. Det slipper man i MK. Fast MK är sämre. Dessutom är DDM-figurerna hiskeligt mycket coolare. De har också fördelen att de kan användas till D&D-rollspelet.

MK verkar dessutom nedlagt, eller nåt, för jag har inte sett några figurer på ganska länge. Dessutom är det typ ingen som spelar det heller. Åtminstone inte av att döma av aktiviteten på det här forumet. Spelar du DDM lär du ha lättare att hitta någon att spela med.

En nackdel med DDM verkar dock vara att många har spelat det ett tag, så ligger man efter, som jag gör, verkar chansen att komma ikapp ganska liten. Det är dock inget problem om man är ett gäng kompisar som mest vill spela med varandra.

Så, skulle jag rekommendera ett spel utifrån de jag spelat, så säger jag DDM :gremsmile:

Fast det där spelet med piratskeppen verkar ju mysigt också, och inte alls lika dyrt.

subcodes

Veteran
Eksem uppmärksammade mig om att denna diskussen fanns, jag postade nämligen en snarlik nyligen ( http://forum.rollspel.nu/showthreaded.php?Cat=&Board=dnd&Number=878799 ).

I den tar jag frågande upp HeroClix och Mechwarrior från WizKids. Ett problem med dem är att samma gubbar finns i 3 versioner i ett set, de ser identiska ut och det är enbart deras stats som ändrats, vilket är trist om man ska köpa boosters och inte lösa.

Piratskeppen har jag provat på: De är inte så billiga som man först tror :gremwink: och fattas djup [vitsigt värre] som mer utvecklade miniatyrspel har. Nästan vilket som av dem verkar överträffa piraterna, även om det var rätt kul att spela. Väljer att beskriva det som en lightversion.

AAM har rätt fula och i vissa fall extremt snarlika figurer (smaksak) och man verkar inte kunna göra så värst mycket där som man inte redan kan i övriga spel som är mer väletablerade, t.ex. DDM. Ska dock erkänna att jag Inte provat på att spela AAM.