De enda jag har spelat är Mage Knight och DDM, och DDM är klart bättre, men dyrare. I MK kan man i alla fall alltid använda alla gubbar man får, även om de inte är så bra. I DDM är det massvis med figurer som inte går att spela med, dels kan man sakna en commander, ha alldeles för få poäng i det lag gubben tillhör, eller också är den rent ut sagt för dålig. Det slipper man i MK. Fast MK är sämre. Dessutom är DDM-figurerna hiskeligt mycket coolare. De har också fördelen att de kan användas till D&D-rollspelet.
MK verkar dessutom nedlagt, eller nåt, för jag har inte sett några figurer på ganska länge. Dessutom är det typ ingen som spelar det heller. Åtminstone inte av att döma av aktiviteten på det här forumet. Spelar du DDM lär du ha lättare att hitta någon att spela med.
En nackdel med DDM verkar dock vara att många har spelat det ett tag, så ligger man efter, som jag gör, verkar chansen att komma ikapp ganska liten. Det är dock inget problem om man är ett gäng kompisar som mest vill spela med varandra.
Så, skulle jag rekommendera ett spel utifrån de jag spelat, så säger jag DDM
Fast det där spelet med piratskeppen verkar ju mysigt också, och inte alls lika dyrt.