Nekromanti Om du var nybörjare...

Rising

Vila i frid
Re: En tanke som slog mig

Du är fortfarande uppe i 600 spänn om du ska ha en värld plus players handbook? Och jag tror ju iofs att man måste ha dungeonmaster guide och monsters manual...
Men alltså, de där böckerna ser ut och kostar som de gör för att de säljs var och en för sig idag. Därför blir de feta (för stora böcker känns mer "matiga" i en rollspelsaffär, och de kostar rätt mycket för de vet att inte särskilt många kommer köpa dem. Tillgång och efterfrågan. Om de ingår i ett startpaket istället så kan man dra ner priset på dem, och samtidigt saknas det anledning att göra alla böcker så där himla feta. Tänk att skala bort alla monster ur monsterböckerna som klistrats in lite på efterkälken, till exempel...

Jag tror att man kan göra boxar som blir alldeles lagom prisvänliga. Eller, tja, jag vet det. Det gick ju en gång förr i tiden.

Panaga

Veteran
Jag skulle (som någon tidigare sagt) göra en box med regelbok, världsbeskrivning och ett äventyr. Sedan göra en snygg box med bilder och lockande text. Dessutom slänga ner papper, tärningar, pennor, suddigum, allt, allt, allt, för att göra det startklart. Sedan i boxen göra rekommendationer på vad nästa köp i serien man skall köpa.

Just my two farthings!

Bless!
Jonas

Legioth

Swordsman

Du är fortfarande uppe i 600 spänn om du ska ha en värld plus players handbook?
600 bagare är kanske ändå inte så mycket om man jämför med vad dagens ungdom sätter ut på spelkonsoler och spel till dem. Jämfört med att köpa en PS2 och några spel är 600 kr ingenting... Det finns nog pengar, åtminstone hos de lite yngre glinen (eller kanske hos deras föräldrar), frågan är bara hur de spenderas...

Dalaupprorets centrum och bostadsorten för Troberg

Jomen där har du ju problemet... en spelkonsol är ju attraktivare i en första anblick... Och då krävs det ju att rollspell kan konkurera med priset... och eftersom ett spel till ps2 kostar ca vad det kostar att få ett fungerande rollspel nu... så tror jag inte många väljer att chansa på något helt "nytt" för dem

Troberg

Sinister eater

Jomen där har du ju problemet... en spelkonsol är ju attraktivare i en första anblick... Och då krävs det ju att rollspell kan konkurera med priset... och eftersom ett spel till ps2 kostar ca vad det kostar att få ett fungerande rollspel nu... så tror jag inte många väljer att chansa på något helt "nytt" för dem
Å andra sidan så har du en initialkostnad på 2-3000 på en spelkonsol, moddad och klar med några extra kontrollers.

I vilket fall så tror jag att det rör sig om olika målgrupper. Man går inte in i en affär med en diffus avsikt att köpa någonting, men man vet inte vad (såvida det inte gäller datorer så klart). Man vet ungefär vad man vill ha och köper det. De som är intresserade av att testa rollspel går inte vilse på vägen till rollspelshyllan och fastnar vid konsolspelen, de har redan bestämt sig.

Dessutom är det svårt att konkurrera med priset, det rör sig om olika upplagor och olika produktionskostnader. Ska man konkurrera med konsolspelen så måste man antagligen dra rollspelen till något i stil med Dogma-formatet.

Utan att egentligen ha ett hum om försäljningssiffror så tycker jag dessutom att det verkar som om konsolmarknaden (och datorspelen) för tillfället stagnerat. Det kommer inga nya klassiker bland spelen, bara aningen snyggare varianter av sånt som gjorts förut, förr eller senare tröttnar folk på sådant.