Nekromanti Om fantasyvärldsnamns fantasilöshet

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Re: Fantasykarta på läsplattan

Ymir said:
wow, jag som trodde att fantasyvärldsnamn inte kunde bli mer fantasilösa...
Vad är det för fel på Midgard? Måste det vara nonsensnamn för att det ska räknas som fantasifullt?

Ymir

Liten kantbaron

Midgard är:

- Taget från lowest common denominator-mytologi, vilket i sig gör det fantasilöst.
- Extremt överanvänt.
- Namnet på (edit: den mest signifikanta delen av) en av de absolut mest berömda fantasyvärldarna, som inspirerat den mesta efterkommande fantasyn.

Nonsensnamn kan också vara dåliga givetvis, och är det oftast. Ska man ha fiktiva namn är det bättre att göra en Tolkien och faktiskt ha etymologi av nåt slag för dem. Ett exempel på aningen mer fantasifullt världsnamn är 'Trudvang', som, då Paradox visste att de använde lowest common denominator-mytologi, iallafall togs från en mindre välbekant del av denna mytologi.

Med 'lowest common denominator-mytologi' menar jag 'en mytologisk setting som är extremt välkänd, refererad till och överutnyttjad i popkultur'. Mer intressanta val hade som jämförelse varit att ta världsnamn från någon annan mindre överanvänd mytologi, tex den indiskas 'Jambudvipa' eller whatnot.

Vitulv

Ymir said:
Midgard är:

- Taget från lowest common denominator-mytologi, vilket i sig gör det fantasilöst.
- Extremt överanvänt.
- Namnet på en av de absolut mest berömda fantasyvärldarna, som inspirerat den mesta efterkommande fantasyn.

Nonsensnamn kan också vara dåliga givetvis, och är det oftast. Ska man ha fiktiva namn är det bättre att göra en Tolkien och faktiskt ha etymologi av nåt slag för dem. Ett exempel på aningen mer fantasifullt världsnamn är 'Trudvang', som, då Paradox visste att de använde lowest common denominator-mytologi, iallafall togs från en mindre välbekant del av denna mytologi.

Med 'lowest common denominator-mytologi' menar jag 'en mytologisk setting som är extremt välkänd, refererad till och överutnyttjad i popkultur'. Mer intressanta val hade som jämförelse varit att ta världsnamn från någon annan mindre överanvänd mytologi, tex den indiskas 'Jambudvipa' eller whatnot.
Du ser det på det här med svenska ögon. Eller snarare svenska nördögon (ungarna läser ju inte ens om fornnordisk mytologi i skolan längre). Resten av världen har inte en jävla aning vad Midgard är. Möjligtvis kan de få några vaga associationer. Så ditt snack om lowest common denominator-mytologi (vilket jävla fikonuttryck, förresten) är inte tillämpbart annat än möjligtvis bland svenska akademikernördar.

Men visst, kalla din nästa kampanjvärld för jambidobi om du tycker det är bättre.

Arfert

Facit

Nu tycker jag du är tråkig. Hur fantasifult var Qin? Till exempel. Tycker Midgard passar bra till kampanjen.

Ymir

Liten kantbaron

Well, indier har självklart inte en aning om vad Midgard är, men spelet ska väl knappast säljas i Indien heller...amerikanska nördar, nog fan vet de, om inte annat så för att Midgard, som sagt, är namnet på Tolkiens fantasyvärld. Vi kan också konstatera att en google-sökning på Midgard ger mer än dubbelt så många träffar som "Forgotten realms", och sex gånger så många som "Golarion". (Som en side note ger "Golarion" mer än dubbelt så många träffar som "Hyboria" dock, det väntade jag mig inte).

This being said, att hålla en diskussion om vad vi tror respektive inte tror att folk i allmänhet känner till, det kan verkligen inte utmynna i något meningsfullt, eftersom det bästa vi kan göra är att spekulera eller komma med helt otillräckliga belägg som mina google-sökningar ovan. Så jag föreslår att vi lägger ned det här spåret?

Fast det här väcker en undran hos mig; om ett företag döper sin setting till Midgard, inte kan de väl trademarka det ordet då?

Arfert

Facit

Konstaterar bara att man kan döpa saker till vadsomhelst, bara innehållet är bra. Det är 1A i varumärkesbyggnad. Och sen säger jag inte mer om detta spår.

Ymir

Liten kantbaron

Qin är ett historiskt spel som utspelar sig under tiden då Qindynastin växer fram, frågan om fantasilöshet does not apply.

Det är mycket möjligt att Midgard väcker relativt korrekta associationer och stämning, absolut, men jag tänker bara på, primärt, asatrons Midgård, och sekundärt, Tolkien, tertiärt, Hyboria (där ett land heter Midgard), MMORPG:et Midgard, etc etc... och jag kan inte vara ensam om det.

Though jag givetvis gjort ett stort tankefel ang. Tolkien, eftersom Tolkiens Midgård inte heter så på engelska. Amerikanska nördar är därför inte likely att göra just den associationen, och hade så varit fallet hade det här nya rollspelet knappast hetat Midgard.

Spelskaparna i det här fallet hade lätt kunnat hitta eller skapa ett alternativt namn som väckte snarlika associationer och stämning, utan att begagna sig av något så groteskt överanvänt som Midgard. Om spelet de facto utspelade sig i vikingarnas Midgård vore det en sak, då hade namnet varit tematiskt berättigat på samma sätt som Qin, men som det är nu är det bara fattigt.

Laowai

Hero

Tänkte precis påpeka Tolkiens värld minsann heter middle earth, inte midgard, men det var visst onödigt. Fan också.

Däremot kan jag instämma med tidigare talare. Jag tror att det är rätt lätt för oss svenskar att säga typ "Pah, men inspirerat namn, pff."
Men även den mest insnöade nordisk mytologinörd från något land annat än de nordiska lär inte tycka att det är annat än stämningssättande. Då iom att det är rätt osannolikt att de blivit utsatta får vår forntida mytologi i riktigt lika stor grad som vi.

Det är väl bara att ta dig som exempel. Nu kan jag inte alls påstå att jag känner dig, men jag har iallafall fått bilden av att du har läst om bland annat Indisk mytologi på universitet, och är jäävligt inspirerad av de kulturerna.
Jag tycker också att mytologi från hela asien är skitaballt, men om jag skulle leta upp nån som var fett trött på skiten och tyckte att indisk mytologi var lika spännande som urvattnad välling tro fan att jag skulle åka till Indien och leta.

tl,dr:
Jag tror att du underskattar hur cool vår fornkultur är, och hur inspirerade spelare från andra länder kan bli av den, rehashad eller inte.

Ymir

Liten kantbaron

Vår fornkultur är skitkool, det är bara det att alla fantasyförfattare sedan Tolkien varit inspirerade av den, och det börjar kännas mer än lite uttjatat. Men det finns helt klart element i fornnordisk kultur som inte använts så mycket, och som vore värda att ta tillvara, och element som har använts mycket men fortfarande håller. Skillnaden gentemot indisk mytologi är att, jovisst, det finns säkert snubbar i Indien som är aströtta på böcker om Rama, men i den i vår kontext dominerande amerikanska popkulturen är influenser från indisk mytologi knappt existerande, medan germansk mytologi är -överallt-, och har varit det i decennier om inte sekler. Det finns givetvis historiska skäl till att det är så, men det gör inte att det inte börjar bli enformigt.

Det finns i det här fallet ingen anledning annat än dumhet att använda begreppet Midgard; om man nu tvunget skulle ha ett fornnördiskt namn på världen hade mindre slitna begrepp a'la Trudvang fungerat lika bra. Man gör hela den (skitkoola) fornnordiska mytologin en björntjänst genom att hela tiden dra influenserna från den från jättebegränsade referenspölar.

Arfert

Facit

Kampanjvärlden Midgard har med vikingarnas Midgård att göra. Väldigt mycket till och med. Så namnet är väl valt ur den synvinkeln.

Mogger

Hipsteranka

Robert Jonsson said:
Ymir said:
QFT.
Skulle jag skriva en fantasysetting så skulle världen heta...inget alls. Är det inte väldigt konstigt att fantasivärldar har namn till att börja med?

Man Mountainman

Storsvagåret

Måns said:
Skulle jag skriva en fantasysetting så skulle världen heta...inget alls. Är det inte väldigt konstigt att fantasivärldar har namn till att börja med?
Saker behöver namn. Ger man det inte till dem själv, så slutar det med att de heter "Buffyverse".

chrull

Stockholm Kartell

Arfert said:
Kampanjvärlden Midgard har med vikingarnas Midgård att göra. Väldigt mycket till och med. Så namnet är väl valt ur den synvinkeln.
Berätta gärna mer.

Vitulv

Måns said:
Robert Jonsson said:
Ymir said:
QFT.
Nej, det är inte alls särskilt konstigt. Vår värld har ett namn (eller ja, åtminstone vår planet), liksom våra kontinenter, länder och städer. Det ligger i vår natur att sätta namn på definierade områden. När "världen" upphörde att vara vår värld och vi insåg att universum fanns så gav vi vår planet ett namn, eftersom ytan plötsligt var definierad och begränsad (jämfört med universum). Vi gjorde det ju till och med innan vi kände till det där med universum rent vetenskapligt. Vi kallade vår värld "Midgård".

Arfert

Facit

Orkar inte egenligen, men saxar några exempel ur texten:

The Creation The world is flat, with a single sun, one major moon, and six planets. Beyond these facts, the details of Midgard’s origins are shrouded in mystery. Almost all the gods and giants and other powers claim to have created the world. Some of them must be lying, and likely all of them are. The most common tale is that of the Northlanders who say that in the beginning, before Midgard was created, there was only the endless void called Ginnungagap. At one extremity of this vast abyss was biting cold; at the other, raging fire.
och

During the conflict between gods called the Vanir War, the smith- god Volund and the thunder-god Thor created the dwarves. Warriors forged on an adamantine anvil, the dwarves were created to counter the wild elves of Thorn in battle, who sided against Wotan’s forces. Fearless warriors and giant slayers, the dwarves did great deeds in the name of their patrons. Legions fell beneath their glittering axes and the dwarves became proud, believing themselves the greatest of all mortal races. Perhaps this was their undoing.
....och så vidare. Och så vidare. Det handlar om en fantasyvärld som bygger på vikinga-midgård. Fast inte på jorden utan i ett slags parallellvärld där alla myter är sanna. Och 300 år efter vikingarnas värld. Typ.

Ymir

Liten kantbaron

Haken är att namnet på vår värld är det väldigt informella 'Jorden', och att det andra namnet, Tellus, aldrig någonsin används i dagligt tal. Det hade alltså räckt att referera till fantasyvärldar som "The earth" eller "the world", och ytterligare namn är överflödiga. Däremot har du givetvis rätt i att i kontexten av existerande ting utanför jorden blir det relevant att ge den ett namn, därav mytologiska begrepp som Midgård och Jambudvipa, som syftade till att särskilja den mänskliga världen från gudarnas och andra väsens domäner. För det ändamålet kan det givetvis mäjka sense om fantasyvärldar har ett namn.