Nekromanti Om FAQ (Det här är OT)

Rising

Vila i frid
Alltså, hur många läser egentligen en FAQ det första de gör när de kommer till ett forum eller någon annan tjänst där FAQ-listor finns? Inte jag, i alla fall. Man har ju inställningen "här ska jag först bekanta mig med forumet (t.ex) och endast använda de mest fundamentala och grundläggande funktionerna. Jag behöver inte läsa i någon FAQ, för jag ska inte ha några svåra frågor överhuvudtaget att ställa. Sedan, när jag stöter på något stort problem och känner mig lite vilsen, DÅ kan jag söka igenom i FAQ:en innan jag stör någon moderator med mina funderingar."

Att ställa en fråga i förbigående på själva forumet är ju inte ett krav i samma mening som när man mejlar en klurig fråga till en specifik person. Dessutom har ju egentligen inte termen "OT" med www.rollspel.nu's forum att göra, så jag kan verkligen förstå att man inte direkt gör kopplingen "det här ska jag söka om i FAQ:en". Det är ju som LOL, ASG, ROTFL, BTW, SAS, IMHO med mera, (dåligt exempel, för att jag har för mig att samtliga dessa ändå beskrivs i FAQ:en) de hör ju snarare till nätkulturen i stort. Som att fråga vad som menas med "dope", "whack", "bling bling", "AYB", "PBEM" eller vad någon annan tokig ungdomslingo-term betyder.

Så även om jag tycker det är bra att OT förklaras i FAQ:en, ser jag ändå inte riktigt någon anledning att bli sur för att någon forumsbesökare har missat detta. Det är ju inte direkt ett oförklarligt och oförsvarbart etikettsbrott.

/Rising

Gardener

Champion
Vill bara påpeka att det inte är någon som har blivit sur, ska man tolka Seregs inlägg som det så måste man ha rätt bra fantasi och ignorera logik, imho.

I övrigt så tycker jag du för ett lite konstigt resonemang, oavsett om något även finns någon annan stans, så är det väl rätt naturligt att om man stöter på det här och undrar vad den kryptiska beteckningen betyder så borde det väl vara rätt naturligt att det också kan stå i den hjälp som här finns att få. Speciellt om man tror att det hjälper att fråga här på forumet, då bör man väl kunna göra den kopplingen att andra kan ha gjort det och att det kanske finns bland vanliga frågor.

Men återigen kanske överskattar jag våra besökares intelligens, vad vet jag.

Nån dag ska jag se till att grisodlare får alla frågorna slängda i ansiktet så fort de ska skriva något inlägg så kanske de kan hitta svar på sina frågor lite fortare.

Rising

Vila i frid
"Vill bara påpeka att det inte är någon som har blivit sur, ska man tolka Seregs inlägg som det så måste man ha rätt bra fantasi och ignorera logik, imho."

Frågan om OT har varit uppe många gånger. Varje gång fräser någon till; "Läs i FAQ:en!". Jag skrev ett inlägg om fenomenet i stort och ville peka på den övergripande sura attityd som råder i fallet. Jag menade inte att just Sereg skulle ha varit sur.

Den sura attityd jag talade om är snarare den här:

"Men återigen kanske överskattar jag våra besökares intelligens, vad vet jag."

eller den här:

"Nån dag ska jag se till att grisodlare får alla frågorna slängda i ansiktet så fort de ska skriva något inlägg..."

...och den tycker jag alltså är lite onödig.

"I övrigt så tycker jag du för ett lite konstigt resonemang, oavsett om något även finns någon annan stans, så är det väl rätt naturligt att om man stöter på det här och undrar vad den kryptiska beteckningen betyder så borde det väl vara rätt naturligt att det också kan stå i den hjälp som här finns att få."

Det är precis det jag menar att det inte är. Begreppet "OT" har ju som sagt inte direkt något med det här forumet att göra. Tänk på alla konstiga förkortningar och tecken som dyker upp på den här sidan: "^_^" förklaras inte i FAQ:en, inte "CoC" heller. Om man inte vill ha svaret på en teknisk fråga förstår jag att man inte vänder sig till FAQ:en för att få svar.

Man kanske ska vara lite schysst och skriva "OT = Off Topic" i början på ens OT-inlägg ibland för att hjälpa folk förstå. Det är nog bästa sättet att lösa problemet på.

Jag är iaf starkt allergisk till alla lösningar som är sprungna ur utgångspunkten "kanske överskattar [vi] våra besökares intelligens". Utgår man från att besökarna är idioter så kommer man nämligen defenitivt inte fram till en lösning som gör någon nytta. Men så menade du säkert inte.

Ytterligare ett alternativ är förstås att i vänlig ton svara på frågan om OT varje gång den dyker upp som väluppfostrade människor. Folk har varit civiliserade och öppenhjärtliga mot varandra i alla tider och man behöver sannerligen inte sluta nu. Så jobbigt är det ju inte att hjälpa till då och då.

/Rising

Gardener

Champion
Jag kan meddela dig om att du totalt missuppfattar vad som skrivs, vilket är väldigt tråkigt. Men återigen verkar det antas att när jag skriver något helt neutralt så betyder det egentligen värsta tänkbara tolkning.

För det första, uppmaningen "Läs i FAQ:n!" är inte negativt, det är en direkt uppmaning för att leda personen i fråga till svaret på sin fråga och eventuella andra frågor. Hur dylika uppmaningar kan anses vara sur attityd övergår mitt förstånd, när det är just ett sätt att visa svaret. Om du kan påpeka det negativa och den sura attityden i de inläggen så vore det bra, för jag är ganska säker på att övriga moderatorer, liksom jag, inte på något sätt menar något negativt med detta. Och utan att får reda på vad som är negativt (eftersom jag personligen inte ens med vilja kan se det som negativt) så är det ju svårt att ändra på det.

Återigen vill jag påpeka att aldrig menar något illa med det jag skriver och jag ber om ursäkt ifall det kan uppfattas som så och ska försöka göra mitt bästa för att vara så mjäkig och tydlig som möjligt. Men om folk har inställningen att allt jag eller andra moderatorer skriver är negativt så är det svårt att ändra på, det går att läsa in dåliga saker i allt om man vill göra det.

Dessutom verkar du tro att det är jag som tror att besökarna är idioter, och hur du kan få vad jag skrev till det är mycket konstigt. Om du läser min text igen, lite nogrannare så ser du att jag klart och tydligt tror att de är smartare än vad jag uppfattat att du tror de är.

Ditt förslag om att skriva OT=Off topic i ärendet är ett mycket bra förslag som jag gärna rekommenderar erfarna forumbesökare med intresse att hjälpa nybörjare att använda sig av lite då och då. Allt som kan göra det enklare för nya besökare är naturligtvis bra.

Jag vill också be om ursäkt för om mitt uttryck "slängda i ansiktet" ansågs vara en förolämpning, vilket det definitivt inte var, jag skrev det som ett skämtsamt uttryck. Jag är dock medveten om att det är dåligt att skämta på forum där alla inte har samma sorts humor, och att det dessutom verkar som om allt jag skriver tas på fullaste allvar eftersom jag råkar ha ett litet A efter mitt användarnamn. Jag skulle vilja påpeka att jag väldigt ofta skriver saker på ett halvt oseriöst sätt, för att jag är sån och tycker det är trevligare att lätta upp stämningen. Men jag ska göra mitt bästa för att ta det lugnt på den fronten, men känner jag mig rätt så lär det inte bli lätt. Speciellt som jag egentligen är av den åsikten att jag inte ska behöva uttrycka mig annorlunda bara för att jag har en titel.

Förslaget om att lägga listan över FAQ-frågorna direkt på sidan över inlägg är menat som ett direkt hjälpmedel för nya besökare. Vilket man bör kunna räknas som om man är grisodlare, som ju skrivit färre än 25 inlägg. Detta är ett förslag som någon trevlig forumanvändare kommit med en gång i tiden som jag har tänkt ordna, men det har aldrig blivit av, bland annat för att det tidigare har varit småkrångligt att ändra saker på forumet. Med det kommande nya systemet är det dock busenkelt och jag tänkte därför fixa det, som ett direkt hjälpmedel för nya besökare. Anledningen till att jag skrev just "slängda i ansiktet" är att jag tycker det känns lite som vi gör det, även om det är tänkt som ett hjälpmedel, i 25 inlägg (eller tills man stängt av det i sin profil, om jag orkar fixa det) så får man se en lång lista över frågor ovanför inläggsrutan. Den kommande FAQ:n är dessutom utökad och innehåller en väldig massa frågor och lär ta en del plats på sidan. Men det är på inget sätt menat som något taskigt och jag trodde verkligen inte att det kunde uppfattas som det, men jag hade uppenbarligen fel varför jag ska försöka undvika sådant i framtiden.

Tillägg:
Jag glömde skriva att rollspelstermer som inte alla vet vad det är för något har vi planer på att öppna en sorts ordlista för. På grund av resursbrist så ligger den delen av webbplatsen på is på obestämd framtid, men det är något som jag gärna ser att vi får upp någon gång.

Varför en FAQ bara skulle innehålla tekniska frågor förstår jag inte och jag tror inte det är en allmän inställning heller, det är definitivt inte något som är allmänt vad gäller forum, listor eller diskussionsgrupper på internet eller webbplatser i allmänhet.. FAQ står ju just för vanligt förekommande frågor och inte vanligt förekommande tekniska frågor. Jag tror snarare att de flesta är för lata för att läsa sig till saker och heller ställer frågan själv direkt i det forum man står när man kommer att tänka på det snarare än att leta upp informationen hur lätt det än kan tänkas vara att göra så (klicka på en FAQ-länk).

Gardener

Champion
Deltråd flyttad

Jag har flyttat ut denna tråd från en tråd i Rollspelsmakarforumet där den inte hade något att göra med huvudtråden. Detta med förhoppningen att fler ser den nu när den finns i det forum där en dylik diskussion hör hemma. Risings inlägg var från början alltså ett svar på ett inlägg av Sereg som hänvisar till FAQ:n för att få reda på vad OT betyder, men som jag förstått syftar Rising på dylika svar i allmänhet och inte på just detta inlägg specifikt så det bör inte vara några problem att läsa den utan koppling till den tidigare tråden.

Rickard

Urverk speldesign
"Ditt förslag om att skriva OT=Off topic i ärendet är ett mycket bra förslag..."
Förlorar man då inte vitsen med OT? Om man ändå måste förklara det så sparar man ju tid på att skriva Off-Topic.. Folk som frågar vad OT betyder förekommer ju ändå rätt sällan..

Om någon undrar vad "OT" är så tycker jag att man ska fråga eller söka på nätet.. Vi har ju faktiskt tillgång till en relativt stor databas iom. internet.. Själv fick jag söka efter "ttyl", då en tjej jag tagentbordsfajtades med (kan ju inte skriva pennfajtas) alltid slutade sina mail med det.. Kändes lite genant att behöva fråga vad det betydde.. eeeh.. Kom ifrån ämnet lite..

/[color:448800]Han</font color=448800> som kanske ska nämna att "ttyl" står för "talk to ya later" och som dessutom har frågat efter vad den uppenbara betydelsen "**SPOILER**" betyder

Gardener

Champion
"Förlorar man då inte vitsen med OT? Om man ändå måste förklara det så sparar man ju tid på att skriva Off-Topic.. Folk som frågar vad OT betyder förekommer ju ändå rätt sällan.."

Jag tror inte Rising menade att man skulle skriva så varje gång men att man som snäll forumbesökare kan göra det lite då och då så andra får svaret direkt om de inte vet vad det är. Allt som förenklar livet är bra, forumet är nog krångligt för nybörjare ändå så det skadar inte att de får lite extra hjälp.

Jo, dylika förklaringar finns ju lite överallt, det kanske kan vara en idé att länka till någon sådan i FAQ:n då vi inte kan ha med alla i vår FAQ.

Rising

Vila i frid
För sakens skull:

Äh, jag menade faktiskt inte så hårt jag heller. Jag tyckte iofs att det där med att "överskatta användarnas intelligens" var lite väl magstarkt, men nu när jag förstår vad du menade med att slänga FAQ:en i ansiktet på nybörjarna så håller jag med om att det faktiskt är en riktigt bra idé.

Nå, jag hade egentligen inte för avsikt att ryta till mot dig, men jag tog i lite extra för att nå fram till alla som har för vana att bara lojt säga "läs i FAQ:en" när någon ställer en fråga. Även om man gör det med goda avsikter så har man förolämpat den andre. Det är som RTFM, (=read the fucking manual) det är ju egentligen ett jättebra svar på alla frågor som man kan få svar på i manualen, men vad är det egentligen man signalerar?

Så resonerar jag kring "Kolla i FAQ:en". Det går precis lika fort att skriva "OT = Off Topic" och då har man gett en mycket bättre och trevligare hjälp. Sedan kan man väl addera ett "Titta förresten i FAQ:en om du vill ha svar på andra, vanliga frågor" men om man bara pekar på FAQ:en har man varit ytterst ohjälpsam.

När någon frågar en vad klockan är så tittar man ju på sin egen klocka och berättar det för personen. Man säger inte "gå fram längs den här gatan och titta sedan mot skolan som ligger där, till vänster. På väggen sitter det en klocka som du kan titta på."

Nåja, jag ville alltså egentligen inte lasta skit på dig, men jag kan ju i efterhand se att det var dumt att använda dina ord för att beskriva den sortens mentalitet som jag ogillade. Klantigt gjort av mig, hoppas du inte tog alltför illa upp.

/Rising

Gardener

Champion
Re: För sakens skull:

"Så resonerar jag kring "Kolla i FAQ:en". Det går precis lika fort att skriva "OT = Off Topic" och då har man gett en mycket bättre och trevligare hjälp. Sedan kan man väl addera ett "Titta förresten i FAQ:en om du vill ha svar på andra, vanliga frågor" men om man bara pekar på FAQ:en har man varit ytterst ohjälpsam."

Okej, jag ska rekommendera moderatorerna att försöka göra på detta sätt i stället. Förhoppningsvis är de inte lika gamla och oupplärbara som jag, som lär ha problem att komma ihåg att skriva så. =P

"...hoppas du inte tog alltför illa upp."

Det gjorde jag nog, lite, men det är glömt nu -- det är ingen fara.

Hoppas alla är nöjda med utgången av diskussionen.

<font size="-2">Angående RTFM så har jag personligen aldrig sett det som någon förolämpning, det är mer av typen "dum fråga får dumt svar" och när jag läste det första gången (utan att veta om förkortningen tidigare) så skrattade jag högt när jag kopplade vad det stod för. Men naturligtvis är det ändå inget som "den officiella instansen" någonsin ska säga, men jag har aldrig sett något problem med att folk svarar så på öppna forum eller liknande. Detta beroende på att jag anser det vara långt mycket mer förolämpande att slösa på andra människors tid innan man ens har gjort ett försök att använda sin egna tid till att kolla upp det man har problem med. Men det är ju en helt annan diskussion.</font>

Foggmock

Myrmidon
men vem har inte känt sig dum när man stött på nån förkortning nån hittat på och nån annan tyckt var kool och använt... tog mig ett par veckor innan jag listade ut vad POK betydde i alla sms man fick från vänner... eller 'sup' under mina tidiga battlenetdagar..

/Fogge som bör nämna att POK står för Puss och Kram och att Sup är en förkortning av Whats up.

Karlium

Veteran
Ja, du har rätt.. Men den där "Rising" förstår jag mindre av! Jag har läst hans inlägg om "OT" och "FAQ:er" upp och ner flera gånger och förstår inte riktigt problemet.....
"FAQ" = Frequently asked questions. .... hmmm ja och det var väl inte så svårt, men Rising kan uppenbarligen inte riktigt gå med på att FAQerna inte är skrivna direkt för honom... Jag vet inte riktigt, men jag förstår inte hans inlägg riktigt..... Är han 4 år eller går han bara stenhårt in för att ge oss vanliga människor ett gott skratt?