Flurtis
Hero
Jag kör också en 4,0 kampanj med Marco och Draugen här på forumet, plus ett par icke forumiter. Våra erfarenheter är att Taktik är A och O. Placering och att välja rätt powers betyder verkligen allt, gör man fel är det verkligen lätt att få TPK på en normal encounter level. Så jag tror inte att du spelar dåligt, det är bara din grupp som gör rätt.
Sen har jag tolkat "Combat Challange" reglerna anorlunda än vad du har.
" A creature can be subjected to only one mark at a time. A new mark supersedes a mark that was already in place"
Detta har jag tolkat som att man inte kan marka igenom Area attacks. Dock så är jag inte säker på att min tolkning är rätt då det står "a mark that was already in place".
Jag kastar med lite tips baserade på mina egna erfarenheter av dom Encounters som jag har kört med min spelgrupp. Spoilar texten dels ifall du inte vill att Herr Nils och CO ska läsa den, och dels för att den innehåler Spoliers för min grupp, så ifall ni spelar med mig, läs den inte!!!
Nu har jag inte spelat Shadowfell, så jag vet inte vad som är applicerbart, men om inte annat så är det kul att bolla Dungeon Design
//Flurtis
Sen har jag tolkat "Combat Challange" reglerna anorlunda än vad du har.
Nu vet jag inte ifall jag har tolkat rätt men så här står det under combat challenge sidan 76 PHB:Fightern markar en hel trave fiender med sin dragon breath och binder upp dem med hjälp av sin höga AC och många hp.
" A creature can be subjected to only one mark at a time. A new mark supersedes a mark that was already in place"
Detta har jag tolkat som att man inte kan marka igenom Area attacks. Dock så är jag inte säker på att min tolkning är rätt då det står "a mark that was already in place".
Jag kastar med lite tips baserade på mina egna erfarenheter av dom Encounters som jag har kört med min spelgrupp. Spoilar texten dels ifall du inte vill att Herr Nils och CO ska läsa den, och dels för att den innehåler Spoliers för min grupp, så ifall ni spelar med mig, läs den inte!!!
Jag kan tipsa om Kobolt Rat Master i Dragon magazine nummer 364 under kapitlet om Kobolts. Jag använde 1 mot 3st lvl 2 spelare och det var knappt att dom klarade av det. Hittils har den Encountern varit den som varit mest uppskattad.
Generellt så har mina spelare upplevt stora problem med monster med Aura damage. Dvs monster som automatiskt delar ut skada/Basic attack så fort spelaren börjar sin runda. Rat Master, Rat Swarm samt Kruthik har alla get väldigt intressanta och utmanande Encounters.
Sen så har funnit stor nytta i att "fånga" in Strikers. Genom att fånga in Strikern som oftast har väldigt låg AC och HP så tryter HP väldigt snabbt och Leaders måste offra sina Healing spells i galet tempo för att hindra att strikern dyker under. Speciellt effektivt har detta varit med monster med Aura Attacks. Märk väl att Aura attack inte påvärkas ifall monstret är marked eller inte.
Pröva att inte låta dina spelare få kontrollera slagfältet. I föra spelmötet slängde jag in 4 Goblin Backblade + en Goblin Hexer där Backblades var gömda under tygtavlor i väggarna. När Encountern började störtade Backbladesen ut ur sina gömställen in i det trånga utrymmet och fick surprise attack. Detta gjorde att jag kunde tränga upp Rangern och Clericen i Closecombat, sedan använde jag mig utav Blinding och Stinging Hex på Defender tillsamans med Vexing Cloud. Spelarna klarade det precis men fick använda många dailies och flera second wind. Det var stor skillnad när Defendern blev upplåst.
Till morgondagens spelmöte tänker jag använda mig av en liknande strategi där jag kommer att slänga fram en Human Paladin som är tänkt att marka upp defenders,så att snabbsprungna Kruthik Hatchlings kan springa runt och anfalla Cleric och Rangern. Det som får mig att tvivla är den tematiska delen i Encountern, det nuvarnde temat i dungeonen med råttor och Goblins passar inte riktigt med det Encountern. Hmmm kanske en Goblin paladin......
Generellt så har mina spelare upplevt stora problem med monster med Aura damage. Dvs monster som automatiskt delar ut skada/Basic attack så fort spelaren börjar sin runda. Rat Master, Rat Swarm samt Kruthik har alla get väldigt intressanta och utmanande Encounters.
Sen så har funnit stor nytta i att "fånga" in Strikers. Genom att fånga in Strikern som oftast har väldigt låg AC och HP så tryter HP väldigt snabbt och Leaders måste offra sina Healing spells i galet tempo för att hindra att strikern dyker under. Speciellt effektivt har detta varit med monster med Aura Attacks. Märk väl att Aura attack inte påvärkas ifall monstret är marked eller inte.
Pröva att inte låta dina spelare få kontrollera slagfältet. I föra spelmötet slängde jag in 4 Goblin Backblade + en Goblin Hexer där Backblades var gömda under tygtavlor i väggarna. När Encountern började störtade Backbladesen ut ur sina gömställen in i det trånga utrymmet och fick surprise attack. Detta gjorde att jag kunde tränga upp Rangern och Clericen i Closecombat, sedan använde jag mig utav Blinding och Stinging Hex på Defender tillsamans med Vexing Cloud. Spelarna klarade det precis men fick använda många dailies och flera second wind. Det var stor skillnad när Defendern blev upplåst.
Till morgondagens spelmöte tänker jag använda mig av en liknande strategi där jag kommer att slänga fram en Human Paladin som är tänkt att marka upp defenders,så att snabbsprungna Kruthik Hatchlings kan springa runt och anfalla Cleric och Rangern. Det som får mig att tvivla är den tematiska delen i Encountern, det nuvarnde temat i dungeonen med råttor och Goblins passar inte riktigt med det Encountern. Hmmm kanske en Goblin paladin......
Nu har jag inte spelat Shadowfell, så jag vet inte vad som är applicerbart, men om inte annat så är det kul att bolla Dungeon Design
//Flurtis