Nekromanti Om fula spel

Genesis

Ni dés ni maître
Jag har just spelat klart en kampanj i Nobilis. Vi använde tredje utgåvan, men kapade bort en del regler eftersom det är så tungt. Men tredje utgåvan tycker jag är en klar förbättring över andra utgåvan. Regelsystemet är bättre (förutom bloaten, men den kapade jag som sagt bort), spelvärlden är bättre (den nya beskrivningen av Helvetet är bland det coolaste jag stött på inom rollspel i hela mitt liv. Tyvärr använde vi inte Helvetet i kampanjen!) och det har ett system, om än lite luddigt, för att skapa rollpersoner med krokar, som hjälper dig att få in rollpersonerna i världen.

Spelet är också hiskeligt fult. Som i "Illustrerades av min kompis som gillar att rita"-fult. Den andra utgåvan, när den kom, blev känd för att vara en av de snyggaste rollspelsböckerna som gjorts, och den tredje utgåvan är apful. En av de fulaste rollspelsböcker jag sett.

Och jag kan inte låta bli att tänka, som säkert många andra har tänkt: "Jag har betalat för det här spelet. Och så innehåller det såhär fula illustrationer. Tänk om författaren hade lagt lite pengar på att fixa proffsiga illusar av duktiga illustratörer? Då hade jag behövt betala ÄNNU mer pengar, helt till ingen nytta. Man använder ju liksom inte illustrationerna i spel. Det hade varit totalt bortkastade pengar."

Så den här trådstarten är helt enkelt min hyllning till fula spel. Visst, man hade kunnat strunta i illustrationer helt och hållet. Men mig gör det inget, och det kan ju vara kul med lite bilder på hur man tänker sig saker i spelet. Men huruvida de bilderna är snygga eller inte känns inte så viktigt. De ska ju inte användas i spel, i alla fall. Så heja heja fula spel!

(Det är naturligtvis inte så att alla fula spel är bra. Men de allra flesta snygga spel är dåliga. Och alla snygga spel är onödigt dyra, om man inte som jag illustrerar spelet själv utan kostnad och gör ett supersnyggt spel!)

2097

deleta mitt konto tack
Kan ni inte bara hellre lämna dom rutorna tomma så man kan rita själv där!

Måste säga att mitt favoritspel femman. Enda anledningen till att jag köpte spelarhandboken var bilderna och jag tar ofta fortfarande fram den bara för att titta på dom coola bilderna…?! Dom bilderna gör att jag vill spela spelet. Själva reglerna fanns ju redan på datan. Sen finns ju spel där bilderna används aktivt i spelet — Everway!

2097

deleta mitt konto tack
Ang Svart av kval, vit av lust har jag varit sugen på att göra en egen version med samma text men med en ny look, med en annorlunda sexighet (eller kanske helt osexig) för jag är inte helt inne på den glamsexen som är i orginalet.

Och, där har vi ju lösningen. Femman och Svart av kval, vit av lust är öppna spel. Folk som tycker dom är fula kan göra egna versioner som är snyggare. Folk som tycker dom är snygga kan avnjuta dom och inspireras av dom i sitt spelande. Nobilis 3 där går det inte riktigt att lösa.

God45

#PrayersForBahakan
Jag bryr mig ju verkligen inte om hur rollspelsböcker ser ut förutom när bilderna är ivägen. 40k rollspelen är supersnygga... Men det är så överillustrerat att det är ivägen. Så jag är för rollspel som är fula.

Men det finns ett enda undantag. Och det har redan varit uppe idag. Om din bok innehåller bilder på Barbie dockor du sytt coola cyberpunk kläder till och sedan lagt ett grönt filter över? Så tänker jag inte läsa den!

2097

deleta mitt konto tack
Det är också (och nu pratar vi om Cyberpunk v3.0) att själva fotona också inte är särskilt bra. Ljuset, kontrasten, skärpan, kompositionen etc. :/
+ grönheten

God45

#PrayersForBahakan
2097;n244881 said:
Det är också (och nu pratar vi om Cyberpunk v3.0) att själva fotona också inte är särskilt bra. Ljuset, kontrasten, skärpan, kompositionen etc. :/
+ grönheten
Det värsta är att även om jag kunde bortse från hur fult det är så kan jag inte visa den boken vid bordet. Jag kommer bli skrattad ur rummet!

2097

deleta mitt konto tack
Ja. Jag gjorde slut med min f.d. kille när jag såg att han hade Cyberpunk v3.0 i sin bokhylla. Jag skyllde på att vi hade vuxit ifrån varandra. Och det var ju på sätt och vi sant. Om man räknar att inneha Cyberpunk v3.0 som att "växa".

God45

#PrayersForBahakan
2097;n244899 said:
Ja. Jag gjorde slut med min f.d. kille när jag såg att han hade Cyberpunk v3.0 i sin bokhylla. Jag skyllde på att vi hade vuxit ifrån varandra. Och det var ju på sätt och vi sant. Om man räknar att inneha Cyberpunk v3.0 som att "växa".
Jag dumpade någon över att de föredrog Mumien med Brendan Fraser över Indiana Jones. Så fullt medhåll!

2097

deleta mitt konto tack
Haha ja Indy… jag gillar honom jättemycket—i spinoffs. Fate of Atlantis framförallt, men även dom olika serietidningarna från Marvel, Young Indy–tv-serien osv. Men dom fyra huvudfilmerna är ju inget vidare…? Speciellt Temple of Doom är definitivt sämre än Fraser-Mumien. Och arguably är Kristalldöskallarnas rike också det.

God45

#PrayersForBahakan
2097;n244904 said:
Haha ja Indy… jag gillar honom jättemycket—i spinoffs. Fate of Atlantis framförallt, men även dom olika serietidningarna från Marvel, Young Indy–tv-serien osv. Men dom fyra huvudfilmerna är ju inget vidare…? Speciellt Temple of Doom är definitivt sämre än Fraser-Mumien. Och arguably är Kristalldöskallarnas rike också det.
Fate of Atlantis?!

Hade vi dejtat hade jag dumpat dig nu! Fate of Atlantis!!!?

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Först: Fate of Atlantis är ett av världshistoriens bästa spel, och alla som har en annan åsikt är min eviga fiende.

Med det sagt: Jag läser många fler rollspel än jag spelar eller spelleder. För mig fyller illustrationerna flera viktiga funktioner - de skapar en känsla för spelets stämning, de hjälper mig att hitta rätt sinnesstämning när jag ska hitta på rollpersoner och äventyr (jag tycker att det är väldigt svårt att hitta på båda), de gör att jag inte vill klösa ögonen ur mig medan jag läser... Kort sagt: Nä, jag håller inte med i någon lovsång till fula spel. Hellre inga illustrationer än fula illustrationer, och det är inte raketforskning att göra en halvsnygg bok. Fula böcker känns bara som att författaren skiter i sina läsare.

2097

deleta mitt konto tack
Och Doug Lee är den sanna Indy! Det är hans röst jag hör i huvudet när jag tänker på Indy!

En av dom sakerna som gör att jag gillar den Indy mer är att när han skadar eller dödar folk så är det typ "He's unconscious… or dead." och "He's dead." med sorgsen röst. Sen när jag såg om filmerna efter att ha kört Indyfate hundra ggr så bara: what han skjuter dom som om dom vore flugor. Dom är människor

Lukas

Mannen i Gult
Om vi ska lovprisa Indy spel så vet ju alla att "The Infernal Machine" är det bästa spelet, alla som föredrar Fate of atlantis är bara förblindade av nostalgi.

Min stora petpeeve med illustrationer i rollspel är när bilderna har olika stilar som kraschar med varandra, Jag vill hellre ha ett fult spel än ett snyggt spel som saknar en tydlig stil.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Lukas;n244918 said:
Om vi ska lovprisa Indy spel så vet ju alla att "The Infernal Machine" är det bästa spelet, alla som föredrar Fate of atlantis är bara förblindade av nostalgi.
The Infernal Machine går ju överhuvudtaget inte att spela eftersom det kom ut under perioden då utvecklare inte fattat hur man gör 3d-kontroller än, och all 3d var ful och blockig. Fate of Atlantis var lättstyrt och hade vacker pixelart-grafik. Hela N64-eran var ju i princip ett enda stort svart hål av ospelbarhet.

Lukas;n244918 said:
Min stora petpeeve med illustrationer i rollspel är när bilderna har olika stilar som kraschar med varandra, Jag vill hellre ha ett fult spel än ett snyggt spel som saknar en tydlig stil.
Jag håller med om att tydlig stil är viktigt, men då ser jag hellre att man har färre illustrationer som är snygga. Dvs att man behåller de som var snygga, kastar resten, och på så sätt skapar en tydlig stil.

2097

deleta mitt konto tack
Kan känna nej jag orkar inte spelleda. Så bläddrar jag lite i peachbee och ser… tjejen som shieldbashar skelettet. Killen som slåss mot goblins med två svärd. Äventyrarpartyt som dystert rider i öknen. Osv. Och bara: ja!!! Såhär kommer det kännas när vi spelar! Och så spelar vi och det blir awesome

Edit: Vänta… är tvåsvärdaren också en tjej?! Sidan 188. COOOOOLT

2097

deleta mitt konto tack
Min spelarhandbok kollapsade för ett par veckor sen. CoS är också trasig men det gick mer gradvis, monstermanualen är inte trasig än men det märks att det är på gång, dmg verkar vara i bra skick men phb gick från bra skick till att vara i bitar på en dag. Tror jag ska… köpa en ny? Och spara kvittot den gången. Ska göra det på alla D&D-böcker, WotC är bra på att byta dom men man måste ha kvitto. Önskar att dom kunde byta till en bättre bindare iom böckerna är så dyra :(

entomophobiac

Low Prep High Play
För min del behöver bilderna förmedla vad spelet handlar om. En stämning, en spelvärld, eller något så abstrakt som en känsla. Men även hur spelvärlden ser på stereotyper, könsroller, etc., framgår ju även oavsiktligt av ett rollspels bilder.

Därför känner jag nog snarare något i stil med "ville ni ens göra det här rollspelet?" om jag ser ett riktigt fult rollspel.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
entomophobiac;n244925 said:
Därför känner jag nog snarare något i stil med "ville ni ens göra det här rollspelet?" om jag ser ett riktigt fult rollspel.
Så man ska inte göra rollspel om man inte har gott om pengar?

2097

deleta mitt konto tack
Rymdhamster;n244927 said:
Så man ska inte göra rollspel om man inte har gott om pengar?
Man kan lägga upp texten i markdown utan bilder