Nekromanti Om hur man kan skriva jämställda rollspel

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Om du inte tycker att det är ett problem med ojämställda rollspel; vänligen strunta i den här tråden. Jag är inte intresserad av din åsikt överhuvudtaget, och är inte intresserad av att diskutera huruvida det "bör" bli mer jämställt eller inte.

Med detta överstökat; Simon skröt om mig och hur jag tänker och arbetar kring genus i mitt rollspelsbyggande när vi var och tog ett glas tillsammans. Kanske är det hybrisen som talar, men jag tänkte försöka sammanfatta vilka "knep" och tankesätt jag använder mig av. Helst vill jag att ni ska komma med egna idéer, eller förslag på hur mina tankar kan förbättras.

1. Bilder. I Evolutionens Barn beställde jag specifikt bilder på tjejer i actionsekvenser. Det finns en enda man på bild, och han saknar vapen. Och ansikte, för den delen. Gör det spelet sämre? Nej. Jag har inte hört en enda kommentar om att det behövdes fler män på bild.

Det viktigaste här är att inte tänka på illustrationer som fotografier. Det finns inget spontant här; som rollspelsmakare beställer man illustrationer, och sedan ska illustratören, högst medvetet och med stort tålamod, forma den bild som beställs. Varje rollspelsillustration tar alltså tid, och det känns bara dumt att påstå att man inte kan fundera ett par extra varv kring varje bild. Om man nu kommit på en bild; lek med tanken: vad händer om man byter kön på alla i bilden? vad händer om man gör alla eller några till mörkhyade? Asiater? Korta, långa? Gamla, unga? Hur stor roll spelar det?

Jag gillar att leka med föreställningar. Det är till exempel därför jag vill ha en actionbild med en kvinna i burka/niqab i Null State. Antagligen får hon en motorcykel.

2. Patriarkala spelvärldar. Det finns inget alls som säger att en spelvärld med tydliga patriarkala strukturer med nödvändighet måste beskrivas på ett sexistiskt sätt. Man kan enkelt skilja på kulturen i spel och det sätt spelvärlden beskrivs på. Extremt exempel: En kultur där prostitution är vanligt. Antingen kan man då beskriva prostituerade som ett slags vinst man får tillsammans med alkohol och pengar när man klarar uppdrag, eller så beskriver man prostitutionen som en negativ institution som ger upphov till intressanta berättelser. Det måste inte bli "höa-höa" bara för att det är prostituerade med i bilden.

Även om spelvärlden är patriarkal måste faktiskt inte spelskaparen vara sexist. Det för oss vidare till...

3. Beskrivning av spelledarpersoner. Några enkla övningar:

a) Byt kön på alla dina spelledarpersoner, utan att i övrigt ändra något i bakgrundsstory eller attityd, utrustning eller beteende. Blir det fel? Varför? Om du inte kan ge något mer tillfredsställande svar än "det känns fel" så har du misslyckats med övningen.

b) För varje kvinnlig SLP vars första mening beskriver hur snygg, eller ful, hon är - beskriv en manlig SLP på samma sätt.

Jag eftersträvar minst 50/50 bland mina SLP:er och låter generellt de kvinnliga exempelrollpersonerna (t.ex Toshiko i Evolutionens Barn) vara framåt och aktiva i minst lika hög grad som de manliga dito.

Jag har en enkel formel för exempelspelgrupper också: SL är tjej. Första spelaren kille. Andra spelaren tjej. Sedan varannan, om man har fler. Just nu jobbar jag mycket med att få bort eurocentrismen dessutom, varför jag valt ett arabiskt och ett kinesiskt namn till exempelspelarna i Null State.

Mukwa

Swashbuckler
2. Patriarkala spelvärldar. Det finns inget alls som säger att en spelvärld med tydliga patriarkala strukturer med nödvändighet måste beskrivas på ett sexistiskt sätt. Man kan enkelt skilja på kulturen i spel och det sätt spelvärlden beskrivs på. Extremt exempel: En kultur där prostitution är vanligt. Antingen kan man då beskriva prostituerade som ett slags vinst man får tillsammans med alkohol och pengar när man klarar uppdrag, eller så beskriver man prostitutionen som en negativ institution som ger upphov till intressanta berättelser. Det måste inte bli "höa-höa" bara för att det är prostituerade med i bilden.

Även om spelvärlden är patriarkal måste faktiskt inte spelskaparen vara sexist. Det för oss vidare till...
Det var det här vi började diskutera.
Problemet som jag ser det med att spela i en patriarkal värld är att kvinnors handlingsutrymme minskar. Och jag är av meningen att även kvinnliga spelares handlingsutrymmen minskar. Varför?

1. Kvinnliga spelare väljer oftast kvinnliga rollpersoner
2. Det blir svårare för kvinnor att identifiera sig med koncept som bara är manliga.

Det känns ju konstigt att ha bilder på kvinnliga riddare om det inte förekommer i din rollspelsvärld, eller hur?

I en patriarkal värld tillåts kvinnliga spelare ha rollpersoner som är prostituerade, eventuellt sjukvårdsbiträden o.s.v.

Det är det här jag ser som ett stort problem i att förlägga rollspelsvärlden till ett patriarkat.

Varför slopar jag inte bara patriarkatet då?
Jo, för jag tycker att ondska (såsom orättvisor) ger spelare mer att spela på och mot. En värld där allt är glatt och bra leder ju sällan till intressanta äventyr.

Min fråga är: Hur fasiken ser man till att kvinnliga spelare inte blir lidande av att man spelar i en patriarkal värld.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Patriarkala världar

Problemet som jag ser det med att spela i en patriarkal värld är att kvinnors handlingsutrymme minskar. Och jag är av meningen att även kvinnliga spelares handlingsutrymmen minskar. Varför?
Ibland är det mer spännande att spela en slav än en kung.

/tobias

krank

RealDream said:
Det var det här vi började diskutera.

1. Kvinnliga spelare väljer oftast kvinnliga rollpersoner
2. Det blir svårare för kvinnor att identifiera sig med koncept som bara är manliga.

Det känns ju konstigt att ha bilder på kvinnliga riddare om det inte förekommer i din rollspelsvärld, eller hur?
Rollpersoner är alltid extraordinära. Samma sak som nästan alla protagonister i filmer och serier. Tag CSI som exempel. Få av oss ifrågasätter det faktum att de här killarna och tjejerna löser 1-2 svåra fall varje vecka, när det i verkligheten är så att en snut (eller labbtekniker) har tur om han eller hon får ETT sånt schysst brejk i sin karriär.

Men visst; om du skapar ett rollspel som handlar om att vara riddare i en värld där uttryckligen BARA män kan vara riddare... Ja, då blir det klurigt.

RealDream said:
I en patriarkal värld tillåts kvinnliga spelare ha rollpersoner som är prostituerade, eventuellt sjukvårdsbiträden o.s.v.
Under medeltiden var könsordningen ganska mycket lösare i kanterna om man kollar på bondeklassen, till exempel. Allt handlar om hur man fokuserar, vad man visar fram. Jag har inte hunnit se Mad Men än, men den visar efter vad jag hört kvinnor som uteslutande befinner sig i "svaga roller" men ändå uppvisas som människor, först och främst, snarare än som offer/mål att sträva efter, etc.

Mukwa

Swashbuckler
Under medeltiden var könsordningen ganska mycket lösare i kanterna om man kollar på bondeklassen, till exempel. Allt handlar om hur man fokuserar, vad man visar fram.
Absolut, men menar du då att jag ska skita i att förlägga äventyr i en patriarkal världs över- och medelklass?

Jag har inte hunnit se Mad Men än, men den visar efter vad jag hört kvinnor som uteslutande befinner sig i "svaga roller" men ändå uppvisas som människor, först och främst, snarare än som offer/mål att sträva efter, etc.
Jo, men jag tror att du mer diskuterar hur man ska förebygga hur spelare ser på kvinnor i allmänhet (vilket iofs är en nobel sak att göra) men jag diskuterar kvinnliga spelares handlingsutrymmen i en patriarkal värld.

Jag vill så gärna hitta ett sätt. Ichabod var inne på lite fiffiga grejer... ska skriva mer om det i den här tråden.

Mukwa

Swashbuckler
Re: Patriarkala världar

Ibland är det mer spännande att spela en slav än en kung.
Helt klart. men måste man begränsa spelandet i en patriarkal värld till underklass för att kvinnliga spelare ska kunna bli lika delaktiga?

Ymir

Liten kantbaron
Man kan enkelt skilja på kulturen i spel och det sätt spelvärlden beskrivs på. Extremt exempel: En kultur där prostitution är vanligt. Antingen kan man då beskriva prostituerade som ett slags vinst man får tillsammans med alkohol och pengar när man klarar uppdrag, eller så beskriver man prostitutionen som en negativ institution som ger upphov till intressanta berättelser. Det måste inte bli "höa-höa" bara för att det är prostituerade med i bilden.
Eller så beskriver man prostitutionen i neutrala termer, man måste ju inte direkt slå på stora trumman över hur hemsk den är, man kan försöka närma sig kulturen man skildrar från mer nyanserade utgångspunkter liksom. Viktigare isåfall är nog att faktiskt skildra de prostituerade som människor, och inte som objekt.

a) Byt kön på alla dina spelledarpersoner, utan att i övrigt ändra något i bakgrundsstory eller attityd, utrustning eller beteende. Blir det fel? Varför? Om du inte kan ge något mer tillfredsställande svar än "det känns fel" så har du misslyckats med övningen.
Jag har det här problemet med kvinnliga riddare. Alltså, hela ridderskapet och alla ritualer som omgav det var all about manlighet och makt, det vet jag för jag har studerat dessa ritualer specifikt och förstår dem - de är designade för att fullständigt utesluta kvinnsen på alla vis. Problemet är att jag inte kan omsätta ritualernas symbolik i termer så att jag förstår deras exakta roll i strukturen, vilket konkret innebär: kvinnliga riddare i historiska settingar/historical fantasy känns fel för mig, men jag kan inte förklara varför. Jag är inte säker på att jag vill hålla med om att det gör att jag failar övningen, faktiskt. (Problemet är alltså ridderskapet som institution och dess symboliska implikationer, hade man ersatt riddarna i den aktuella fantasyvärlden med tex baghaturer, tarkhaner eller rentav samurajer hade det inte tvunget funnits något problem längre).

Jag eftersträvar minst 50/50 bland mina SLP:er och låter generellt de kvinnliga exempelrollpersonerna (t.ex Toshiko i Evolutionens Barn) vara framåt och aktiva i minst lika hög grad som de manliga dito.
Om settingen är superpatriarkal (till exempel Eon-böset jag skriver) eftersträvar jag inte 50/50. Istället försöker jag låta minoriteten av kvinnliga karaktärer skina lite extra. Att kvinnor i allmänhet skulle vara lika relevanta för narrativet/settingen och därmed lika välrepresenterade som männen...well, det hade krävts ett väldigt specifikt scenario för det (typ haremsintrig eller nåt).

- Ymir, lite tankar

Hartland

Warrior
Den enda som kan begränsa vad en kvinnlig rollspelare kan spela för roller är spelledaren. För är det inte det som är en del av det fantastiska med rollspel, att man kan göra med det som man vill?

En kvinnlig riddare? Vist säg bara att hon lyckades dölja sin sanna identitet och jobbade hårt och lyckades bli dubbad redan i ung ålder, innan hon blev upptäckt, hon kanske inte är upptäckt än? Hitta på nått som gör att det funkar!

Min fråga är: Hur fasiken ser man till att kvinnliga spelare inte blir lidande av att man spelar i en patriarkal värld.
Genom att inte låta dem lida bara för att dom spelar i ett patriarkat. För så länge man utforskar en fantasi (vilket man kan betrakta rollspel som) så kan man alltid utgå ifrån ideal istället för att skylla på verkligheten.
Om man ändå vill behålla en världs inre realism (och absolut följa settingen så som den är skriven) så kan man fortfarande tillåta exceptionella undantag, och spela på att dom sticker ut. Eller om detta inte lockar, tona ned hur mycket det sticker ut. Spelar man i en värld som inte tolererar uppstickare så... tja, då har man redan målat in sig själv i ett hörn.

---

Jag vill bara ha sagt att det är inte nödvändigtvis rollspelen i sig som utesluter kvinnor eller kvinnliga rollkaraktärer utan det är människor.

/Hartland
- Naiv 26åring som i allmänhet inte tycker att kön borde spela någon roll i de flesta sammanhang

Mukwa

Swashbuckler
Jag har det här problemet med kvinnliga riddare. Alltså, hela ridderskapet och alla ritualer som omgav det var all about manlighet och makt, det vet jag för jag har studerat dessa ritualer specifikt och förstår dem - de är designade för att fullständigt utesluta kvinnsen på alla vis. Problemet är att jag inte kan omsätta ritualernas symbolik i termer så att jag förstår deras exakta roll i strukturen, vilket konkret innebär: kvinnliga riddare i historiska settingar/historical fantasy känns fel för mig, men jag kan inte förklara varför. Jag är inte säker på att jag vill hålla med om att det gör att jag failar övningen, faktiskt. (Problemet är alltså ridderskapet som institution och dess symboliska implikationer, hade man ersatt riddarna i den aktuella fantasyvärlden med tex baghaturer, tarkhaner eller rentav samurajer hade det inte tvunget funnits något problem längre).
Jag har inga problem att göra några få undantag i annars starkt mansdominerande yrken. Tvärtom kan det belysa hur skev världen man spelar i faktiskt är. "En kvinna kan väl knappast vara riddare?! vem tror hon att hon är? Vet din plats kvinna!" från en SLP och sedan är diskussionen igång. Det är lite mer åt det här hållet Eon placerar sig också, skulle jag vilja påstå. Kiyona får symbolisera att det faktiskt är ovanligt med kvinnliga riddare i Mundana o.s.v.

Jag börjar tro att det är enda sättet att få kvinnliga spelare lika delaktiga, att låta det finnas undantag i patriarkatet. Rollpersoner avviker alltid (i princip) från normen i alla fall.

Objektifiering
Om settingen är en patriarkal fantasyvärld där prostitution ses mellan fingrarna på, så skulle inte jag skildra prostituerade kvinnor som så mycket annat än objekt (jo, de skulle ha känslor och tankar också, men jag skulle göra allt för att rollpersoner som tyckte att det var ok med prostitution sket i känslorna). Det är så spelvärlden ser på dem och då är det så jag beskriver dem. Ser världen på män som det överlägsna könet så beskriver jag dem så. Ser världen på kvinnor som ett verktyg att behaga mannen så beskriver jag kvinnor i högre utsträckning med utseende först och män med personlighet istället. Jag kan göra något undantag ibland, men om jag ska gå efter Kranks vision om att minst 50 % av SLP är kvinnor och inflytelserika, så faller ju bilden av ett patriarkalt samhälle. Undantag för rollpersoner, visst, men begränsade undantag för SLP. Jag beskriver inte en rollspelsvärld efter hur min utopi ser ut. Jag beskriver den efter hur jag anser att rollspelsvärlden faktiskt ser ut.

Mogger

Hipsteranka
Hartland said:
Jag vill bara ha sagt att det är inte nödvändigtvis rollspelen i sig som utesluter kvinnor eller kvinnliga rollkaraktärer utan det är människor.
100% medhåll. Det finns gott om exempel på kvinnor i typiskt manliga maktpositioner under medeltiden. De utgör antagligen undantag, men oavsett vilket bör det inte vara så svårt för en spelgrupp att säga "ja, coolt, vi spelar så!"

krank

RealDream said:
Jag beskriver den efter hur jag anser att rollspelsvärlden faktiskt ser ut.
Fast som sagt, det finns ju en skillnad mellan att beskriva en spelvärld på ett sexistiskt sätt och att beskriva en sexistisk spelvärld.

Själv undrar jag vad som känns så viktigt med att skapa spelvärldar där kvinnor ses som objekt. Det är ju du som bestämmer hur spelvärlden "faktiskt ser ut".

Rickard

Urverk speldesign
RealDream said:
Man tar inspiration från serier som Rome och Spartacus, där kvinnorna har inflytande över männen, även om de inte är satta till att vara den styrande makten. Folk stirrar sig för blinda på vad som står i text - "män styr".

/Han som egentligen inte brukar blanda sig i sådana här diskussioner

PatrikL

Veteran
Bifall! Det finns alltid fler ubndantag än man tror. Tex slogs hundratals förklädda kvinnor på båda sidor i amerikanska inbördeskriget. Trots att det såklart officiellt hade varit helt omöjligt. Såna saker är ju svåra att hålla hemliga i fält och det verkar som om kvinnorna ofta hade blivit avslöjade och sen accepterade av sin enhet som sen hjälptes åt att mörka för befälen. Å händer sånt på riktigt så är det väl bara att köra i spel.

Här tror jag spelskaparen kan göra massor bara genom att beskriva hur man kan göra och ge exempel på hur kvinnor kan funka som karaktärer.

Tex:

-Förklädd

-Min sociala/religiösa roll gör mig till ett undantag. Nunnor/missionärer/sjuksystrar/frälsningssoldater/folkskollärarinnor har alltid kommit undan med saker vanligt folk inte gör. Ut och undervisa vildarna.

-Jag har en förstående make i släptåg som fungerar som ett alibi. Låt RP köpa en hantlangare om det finns regler för sånt.

-Jag är så rik och mäktig att jag kan skita i vad folk tycker. Arvtagerskan på storviltjakt/kejsarens dotter på diplomatiskt uppdrag.

Sen finns det säkert mängder med andra varianter. Western 4 verkar lösa det snyggt, att ha fel kön är en nackdel som kan aktiveras i spel precis som andra nackdelar. Det kanske kan vara något att tänka på om du har ett nackdelssystem RD?

Vänligen,

/Patrik

krank

RealDream said:
Jag kan göra något undantag ibland, men om jag ska gå efter Kranks vision om att minst 50 % av SLP är kvinnor och inflytelserika, så faller ju bilden av ett patriarkalt samhälle.
Jag vill bara kommentera det här lite extra:

Nej, det gör det inte. Jag skulle kunna skriva ett rollspel där 100% av de roller som beskrivs var aktiva och kvinnor (observera skillnaden aktiv-inflytelserik) men som ändå hade ett kraftigt patriarkalt samhälle.

Man beskriver normalt sett inte alla tänkbara personer som finns i en spelvärld. man fokuserar på ett fåtal; de man är tänkt att spela. Ofta betyder det här riddare och tjuvar och magiker... Men majoriteten av befolkningen är vare sig riddare, tjuvar eller magiker. Och ändå får vi inte bilden av ett samhälle där alla är riddare, tjuvar eller magiker...

Mukwa

Swashbuckler
Fast som sagt, det finns ju en skillnad mellan att beskriva en spelvärld på ett sexistiskt sätt och att beskriva en sexistisk spelvärld.
Absolut. en SL med en patriarkal värld kan mycket väl vara feminist i verkliga livet.

krank

RealDream said:
Absolut. en SL med en patriarkal värld kan mycket väl vara feminist i verkliga livet.
Inte för att det var riktigt det jag skrev, men visst, det är för all del också sant =)

Mukwa

Swashbuckler
Nej, det gör det inte. Jag skulle kunna skriva ett rollspel där 100% av de roller som beskrivs var aktiva och kvinnor (observera skillnaden aktiv-inflytelserik) men som ändå hade ett kraftigt patriarkalt samhälle.

Man beskriver normalt sett inte alla tänkbara personer som finns i en spelvärld. man fokuserar på ett fåtal; de man är tänkt att spela. Ofta betyder det här riddare och tjuvar och magiker... Men majoriteten av befolkningen är vare sig riddare, tjuvar eller magiker. Och ändå får vi inte bilden av ett samhälle där alla är riddare, tjuvar eller magiker...
Nej, det har du förstås rätt i. jag skulle inte heller utelämna kvinnor i en patriarkal värld, men jag skulle heller inte ha dem på maktpositioner allt för ofta. Att kvinnor har verkat i det fördolda genom historien är ett faktum, och så kan de absolut få göra i en patriarkal värld också, men flertalet av makthavarna/de med kontakter och andra inflytelserika personer var (och skulle vara i min patriarkala spelvärld) män. Varför? Därför att jag skulle undergräva den patriarkala spelvärlden annars. Visst kan man göra scenarion angående kvinnorörelser (ett lätt exempel) där alla makthavare i organisationen var kvinnor, men bilden av att det i samhället i stort skulle vara lika många kvinnor som män i maktposition/som var inflytelserika skulle ge en skev världsbild. Undertonerna till att de här kvinnliga undantagen är just undantag måste ju fortfarande förekomma för att spegla en patriarkal värld.

Mukwa

Swashbuckler
Ja, men jag har svårt att basera ett äventyr/kampanj i en patriarkal värld med bara undantag. Då skulle det ju inte finnas något patriarkat kvar.

krank

RealDream said:
Nej, det har du förstås rätt i. jag skulle inte heller utelämna kvinnor i en patriarkal värld, men jag skulle heller inte ha dem på maktpositioner allt för ofta.
Finns det nån som skrivit i tråden att det är jätteviktigt med kvinnor i maktpositioner? Jag har hela tiden snackat om kvinnor som är aktiva, vilket ju är en helt annan sak. Jag vill ha ungefär 50/50 kvinnor, som till övervägande del är aktiva.