Om du inte tycker att det är ett problem med ojämställda rollspel; vänligen strunta i den här tråden. Jag är inte intresserad av din åsikt överhuvudtaget, och är inte intresserad av att diskutera huruvida det "bör" bli mer jämställt eller inte.
Med detta överstökat; Simon skröt om mig och hur jag tänker och arbetar kring genus i mitt rollspelsbyggande när vi var och tog ett glas tillsammans. Kanske är det hybrisen som talar, men jag tänkte försöka sammanfatta vilka "knep" och tankesätt jag använder mig av. Helst vill jag att ni ska komma med egna idéer, eller förslag på hur mina tankar kan förbättras.
1. Bilder. I Evolutionens Barn beställde jag specifikt bilder på tjejer i actionsekvenser. Det finns en enda man på bild, och han saknar vapen. Och ansikte, för den delen. Gör det spelet sämre? Nej. Jag har inte hört en enda kommentar om att det behövdes fler män på bild.
Det viktigaste här är att inte tänka på illustrationer som fotografier. Det finns inget spontant här; som rollspelsmakare beställer man illustrationer, och sedan ska illustratören, högst medvetet och med stort tålamod, forma den bild som beställs. Varje rollspelsillustration tar alltså tid, och det känns bara dumt att påstå att man inte kan fundera ett par extra varv kring varje bild. Om man nu kommit på en bild; lek med tanken: vad händer om man byter kön på alla i bilden? vad händer om man gör alla eller några till mörkhyade? Asiater? Korta, långa? Gamla, unga? Hur stor roll spelar det?
Jag gillar att leka med föreställningar. Det är till exempel därför jag vill ha en actionbild med en kvinna i burka/niqab i Null State. Antagligen får hon en motorcykel.
2. Patriarkala spelvärldar. Det finns inget alls som säger att en spelvärld med tydliga patriarkala strukturer med nödvändighet måste beskrivas på ett sexistiskt sätt. Man kan enkelt skilja på kulturen i spel och det sätt spelvärlden beskrivs på. Extremt exempel: En kultur där prostitution är vanligt. Antingen kan man då beskriva prostituerade som ett slags vinst man får tillsammans med alkohol och pengar när man klarar uppdrag, eller så beskriver man prostitutionen som en negativ institution som ger upphov till intressanta berättelser. Det måste inte bli "höa-höa" bara för att det är prostituerade med i bilden.
Även om spelvärlden är patriarkal måste faktiskt inte spelskaparen vara sexist. Det för oss vidare till...
3. Beskrivning av spelledarpersoner. Några enkla övningar:
a) Byt kön på alla dina spelledarpersoner, utan att i övrigt ändra något i bakgrundsstory eller attityd, utrustning eller beteende. Blir det fel? Varför? Om du inte kan ge något mer tillfredsställande svar än "det känns fel" så har du misslyckats med övningen.
b) För varje kvinnlig SLP vars första mening beskriver hur snygg, eller ful, hon är - beskriv en manlig SLP på samma sätt.
Jag eftersträvar minst 50/50 bland mina SLP:er och låter generellt de kvinnliga exempelrollpersonerna (t.ex Toshiko i Evolutionens Barn) vara framåt och aktiva i minst lika hög grad som de manliga dito.
Jag har en enkel formel för exempelspelgrupper också: SL är tjej. Första spelaren kille. Andra spelaren tjej. Sedan varannan, om man har fler. Just nu jobbar jag mycket med att få bort eurocentrismen dessutom, varför jag valt ett arabiskt och ett kinesiskt namn till exempelspelarna i Null State.
Med detta överstökat; Simon skröt om mig och hur jag tänker och arbetar kring genus i mitt rollspelsbyggande när vi var och tog ett glas tillsammans. Kanske är det hybrisen som talar, men jag tänkte försöka sammanfatta vilka "knep" och tankesätt jag använder mig av. Helst vill jag att ni ska komma med egna idéer, eller förslag på hur mina tankar kan förbättras.
1. Bilder. I Evolutionens Barn beställde jag specifikt bilder på tjejer i actionsekvenser. Det finns en enda man på bild, och han saknar vapen. Och ansikte, för den delen. Gör det spelet sämre? Nej. Jag har inte hört en enda kommentar om att det behövdes fler män på bild.
Det viktigaste här är att inte tänka på illustrationer som fotografier. Det finns inget spontant här; som rollspelsmakare beställer man illustrationer, och sedan ska illustratören, högst medvetet och med stort tålamod, forma den bild som beställs. Varje rollspelsillustration tar alltså tid, och det känns bara dumt att påstå att man inte kan fundera ett par extra varv kring varje bild. Om man nu kommit på en bild; lek med tanken: vad händer om man byter kön på alla i bilden? vad händer om man gör alla eller några till mörkhyade? Asiater? Korta, långa? Gamla, unga? Hur stor roll spelar det?
Jag gillar att leka med föreställningar. Det är till exempel därför jag vill ha en actionbild med en kvinna i burka/niqab i Null State. Antagligen får hon en motorcykel.
2. Patriarkala spelvärldar. Det finns inget alls som säger att en spelvärld med tydliga patriarkala strukturer med nödvändighet måste beskrivas på ett sexistiskt sätt. Man kan enkelt skilja på kulturen i spel och det sätt spelvärlden beskrivs på. Extremt exempel: En kultur där prostitution är vanligt. Antingen kan man då beskriva prostituerade som ett slags vinst man får tillsammans med alkohol och pengar när man klarar uppdrag, eller så beskriver man prostitutionen som en negativ institution som ger upphov till intressanta berättelser. Det måste inte bli "höa-höa" bara för att det är prostituerade med i bilden.
Även om spelvärlden är patriarkal måste faktiskt inte spelskaparen vara sexist. Det för oss vidare till...
3. Beskrivning av spelledarpersoner. Några enkla övningar:
a) Byt kön på alla dina spelledarpersoner, utan att i övrigt ändra något i bakgrundsstory eller attityd, utrustning eller beteende. Blir det fel? Varför? Om du inte kan ge något mer tillfredsställande svar än "det känns fel" så har du misslyckats med övningen.
b) För varje kvinnlig SLP vars första mening beskriver hur snygg, eller ful, hon är - beskriv en manlig SLP på samma sätt.
Jag eftersträvar minst 50/50 bland mina SLP:er och låter generellt de kvinnliga exempelrollpersonerna (t.ex Toshiko i Evolutionens Barn) vara framåt och aktiva i minst lika hög grad som de manliga dito.
Jag har en enkel formel för exempelspelgrupper också: SL är tjej. Första spelaren kille. Andra spelaren tjej. Sedan varannan, om man har fler. Just nu jobbar jag mycket med att få bort eurocentrismen dessutom, varför jag valt ett arabiskt och ett kinesiskt namn till exempelspelarna i Null State.