RealDream said:
Kanske är svaret att en patriarkal värld är av ondo för kvinnliga rollspelare, men jag hoppas ju inte det.
Jag kan på rak arm inte komma på ett enda rollspel som utspelar sig i en ickepatriarkal värld. Alla medeltida/fantasyrollspel är ju patriarkala (såvitt jag vet), och alla spel som utspelar sig i vår värld och vår tid nu är ju patriarkala (eftersom vårt moderna samhälle är patriarkalt...). Till och med min käpphäst Eclipse Phase har ju en del manliga strukturer kvar.
Och ändå spelas det.
Vad jag tror är att det handlar om hur mycket fokus och vikt man lägger vid den biten. Man måste inte låta det patriarkala ligga i förgrunden. Jag tror jag behöver dra in ett annat citat här...
RealDream said:
Nej, men för att locka kvinnliga spelare behöver man påpeka undantagen mer än normen, vilket förvränger den patriarkala världsuppfattningen och således gör man undantag till norm. Då har man inte ett patriarkalt samhälle längre.
Jag håller inte med ett dugg. Samhället är fortfarande patriarkalt, men det behöver inte ligga i fokus. Om vi till exempel tar dagens värld, och bygger ett rollspel om... Tja, låt oss säga specialister som räddar världen undan teknologiska katastrofer. Ge spelet illustrationer som till 50% består av män och 50% kvinnor, där båda är ungefär lika aktiva, och kompetenta.
Betyder det att vår värld, som spelet utspelar sig i, inte är patriarkal? Givetvis inte. Glastaket, löneskillnader, blå och rosa strumpor, hela den grejen finns naturligtvis fortfarande i "spelvärlden". Det kan till och med tänkas att man tar fram och visar upp det nån gång. Men det är inget man lägger fokus på.
Du blandar "den patriarkala världsuppfattningen" med "det patriarkala samhället". Man kan ha ett hyperpatriarkalt samhälle utan att låta detta påverka rollpersonerna alls. Det räcker med meningen "samhället är väldigt patriarkalt" för att spelvärlden ska ha ett samhälle som är väldigt patriarkalt.
Ängen blir inte mindre grön för att alla rollpersoner är färgblinda.