Nekromanti Om hur man kan skriva jämställda rollspel

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Pathfinder - bilder

Vitulv said:
Tills vidare kan man kika på Pathfinder, som hanterar dina exempel på ett tillfredsställande sätt.
Eftersom genustrams är det enda vi diskuterar nu för tiden så tänkte jag konkretisera lite vad jag skrev ovan.

Jag tänkte börja med regelboken, och eftersom den är femhundrasjuttiofem sidor tjock så måste jag begränsa mig lite. Jag tänker beskriva de tio första illustrationerna (utan att ha tittat i boken på länge, så det kan ju visa sig att jag emotsäger min egen ståndpunkt, jag tänker klicka på "Skicka" ändå, i så fall).

Illustration 1 - omslaget
En actionscen. Två äventyrare slåss mot en röd drake. Det är en manlig krigare med svärd och rustning, och en kvinnlig magiker i klänning. Man kan se bar hud på kvinnans lår och sidan av hennes torso. Båda är delaktiga i striden mot draken.

Illustration 2 - förordet (sid. 4)
Fem goblins går på en lerig bygata. De bär facklor och svärd. Deras kön är svårt att bestämma, jag skulle kalla dem androgyna.

Illustration 3 - Getting Started (kapitelillustration, sid. 6-7)
Fyra äventyrare slåss mot en stor, vit drake. Tre av äventyrarna är kvinnor. En kvinna är samma magiker som figurerar på spelets omslag, hon är mest aktiv och hytter mot draken med en flammande stav. En kvinnlig rogue bär heltäckande kläder och smyger lite i bakgrunden med två dolkar. En kvinna med arabiskt utseende och "persiska" kläder/rustning/vapen lutar sig över den fjärde gruppmedlemmen - en skadad man (samma krigare som på omslaget).

Mannen är "offerrollen" i bilden. Kvinnorna bär hjälterollerna och draken utgör antagonisten.

Illustration 4 (sid. 9)
Ett äventyrargäng skall gå igenom någon sorts "portal". På andra sidan portalen syns pyramider. Tre av äventyrarna är kvinnor, en är man (samma gäng som på bilden innan, tror jag). Kvinnorna stirrar mot/genom portalen, medan mannen tittar på kvinnorna. En av kvinnorna (en rogue, tror jag) har bar överdel av rygg på sin rustning av läder.

Illustration 5 - strid mot odöda (sid. 14)
Fyra äventyrare står mot en hord odöda (skelett). Tre av äventyrarna är män, en är kvinna. Kvinnan är färgad (mörkhyad) och bär helrustning i silver eller plåt. Kvinnan står närmast monstren och pekar på dem med sitt svärd. Ingen bar hud. Männen tycks ha en position underordnad kvinnan (egen tolkning).

Illustration 6 - flykt (sid. 18-19)
Tre äventyrare flyr från ett gäng drows. En av äventyrarna tycks vara kvinna (det syns inte riktigt). Kvinnan(?) och en manlig munk flyr, medan den tredje äventyraren, en manlig alv (med blottad bringa) kastar någon typ av eldbesvärjelse.

Drowerna är androgyna och syns otydligt i mörkret, men jag gissar att de är män.

Illustration 8 - "races" (sid. 20-27)
Det här är egentligen en samling illustrationer, men de slås även samman till en större bild där alla raser finns med, varför jag beskriver dem som en.

Sju halvnakna varelser (de bär underkläder):

<ul style="list-style-type: disc">[*]Dvärg, man, mycket muskulös.
[*]Halvlängdsman, man, senig.
[*]Alv, man, senig och muskulös.
[*]Människa, kvinna, muskulös.
[*]Gnom, kvinna, slank (barnliknande)
[*]Halvorc, man, mycket muskulös.
[*]Halvalv, kvinna, slank (tänk mannekäng).
[/list]

Illustration 9 - kapitelillustration "Classes" (sid. 28-29)
Samma äventyrare som på omslaget (manlig krigare, kvinnlig magiker, i samma mundering) slåss mot tre troll. Mannen står mellan trollen och kvinnan med svärd och dolk. Kvinnan blottar ett bart lår och rygg samtidigt som hennes händer glöder (hon kastar en besvärjelse). Trollen är stora, fula och muskulösa, men de går inte att könsbestämma.

Illustration 10 - barbarian (sid. 31)
En kvinna står och håller i ett jättestort tvåhandssvärd. Hon gör en vildsint min (visar tänderna) och stirrar på läsaren. Hon bär rustning av läder och ben, men hennes mage är bar och visar flertalet ärr. Hon har massor av olika vapen och är tatuerad i ansiktet. Hennes utseende är något androgynt, och hon har ganska små bröst (svårt att se då de är täckta med tygtrasor).

Lite sammanfattningar:

Av dessa tio illustrationer förekommer tretton män bland äventyrarna (de som man förväntas spela), i vissa fall förekommer samma man på flera bilder. Fjorton kvinnor förekommer bland illustrationerna.

I ett fall förekommer en äventyrare i en tydlig offerroll, i det fallet en manlig sådan.

I inget fall utgör en kvinnlig karaktär en offerroll.

Huvuddelen av de mänskliga äventyrarna ser inte "vita" ut. I fyra fall är karaktärerna "icke-germaner", nämligen den persisk-liknande kvinnan, den manliga (återkommande) persisk/arabliknande krigaren på omslaget, den färgade munken och den svarta kvinnan med helrustning. Trollkarlskvinnan på omslaget, trollkarlsmannen som slåss med de odöda och människan i ras-illustrationen" är uppenbart "germanska", medan barbarkvinnan är svår att bestämma.

Borträknat rasillustrationerna (där alla är halvnakna) visar en karaktär mycket hud (kvinnan på omslaget) och en visar magen (barbarkvinnan), en visar bröstet (den manliga alvtrollkarlen) och en visar övre delen av ryggen (den kvinnliga roguen).

---

Kom gärna med frågor och kommentarer. När man försöker bevisa sin poäng är det lätt att man stirrar sig blind på de detaljer som talar för ens egen teori, så jag mår bara bra av att få andra tolkningar/synpunkter. Jag ska närmast titta vidare på spelledarpersoner i de officiella äventyren.

Ichabod_UBBT

Warrior
Två tankar:

1. Om vi vill ha en ondskefull värld, är patriarkat eller matriarkat ända alternativen? Rasism (alver, dvärgar?), klassförtryck (slavar, trälar), kulturellt förtryck (andra länders folk). Det finns väl många saker att fokusera på istället för könsförtryck. Vad händer om man har ett samhälle där skitgöran sköts av slavar, så ledande män och kvinnor inte behöver bry sig om att laga mat eller ta hand om barn.
Resultat = Hemskt värld, men jämställt mellan könen då alla är lika mycket kräk.

2. Exemplet med riddare tas upp ofta. Just detta är svårt. Riddare är som tidigare sagt ett typiskt manspåhitt. Vuxna män rider runt på stridsvagnar och petar varandra till döds med vässade fallossymboler. Kan man inte istället hitta andra "action-roller" för kvinnor. Kanske en annan samhällsklass med stridande kvinnor som är mindre fokuserade på långa lansar?

(en intressant sidnotis är för övrigt en medeltida text som refererade homosexualitet som att "slå sköld mot sköld eller lans mot lans, meningslöst och onaturligt.")

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Pathfinder - spelledarpersoner

Hela det här inlägget är en spoiler för Paizos adventure path "Kingmaker". Varning för att inlägget är långt.

Då ska vi titta lite på spelledarpersonerna i Paizos officiella äventyr. Eftersom Kingmaker är den enda kampanjen jag äger så måste jag utgå från den. Med andra ord så kan det mycket väl skilja sig från kampanj till kampanj.

Jag tänkte kort beskriva de tio första spelledarpersonerna som nämns i det första äventyret, Stolen Land.

NPC 1 - Nyrissa
Nyriss är huvudskurken i äventyret. Hon är en galen fé-prinsessa som styr området där kampanjen äger rum (även om detta inte blir uppenbart för mycket sent under kampanjen). Hon beskrivs närmare i den sista av de sex delarna av kampanjen:

"Nyrissa, it must be remembered, is not only a capricious
and inscrutable creature of the First World—but even
by those doubtful standards she is fully insane, and her
tryst with one of the Eldest, her near death and effective
exile punishment, and her long years spent festering and
brooding in Thousandbreaths have done little for her
peace of min
d."

Man har valt att beskriva hennes utseende på följande sätt:

Nyrissa is a woman of unearthly beauty and grace, yet
she is obviously far from human. Her body bears numerous
thorns and ridges, as if aspects of the natural world were
trying to form out of her flesh.

Man kan anmärka på varför hon beskrivs som "a woman of unearthly beauty". Är det för att hon är en kvinnlig varelse? Hade en manlig fé-kung beskrivits med liknande ord?

NPC 2 och 3 - Oleg och Svetlana
Oleg och Svetlana driver en handelsstation ute i vildmarken. De är medelålders, men deras utseende beskrivs inte alls. Båda är viktiga spelledarpersoner.

Paret har valt att driva den avlägsna handelsstationen på Olegs initiativ, då han vill bort från civilisationen. Han tycks därmed vara den som har sista ordet i parets relation:

"Oleg is a middle-aged man with a no-nonsense attitude
and fierce pride. Were it not for the fact that he feared
for his wife’s fate, he would have doubtless sacrificed his
life to the bandits in a foolish attempt to defend his stock
when they first paid a visit 3 months ago. The fact that he’s
been forced to turn over each month’s stock to the bandits
shames him, but he does his best to mask that shame with
a stubborn and gruff attitude. His wife Svetlana knows
how much the situation pains him, and knows that she’s
the reason that he hasn’t stood up to the bandits and how
that act of humility is crushing his soul. She’s pleaded
with him several times to abandon the post and return
to Restov, but Oleg has stubbornly refused to give in that
completely. His only concession to Svetlana’s wishes has
been to send several requests to the city for reinforcements"

Det är dock Svetlana som för parets talan gentemot rollpersonerna. Jag upplever inte henne som en prydnad, utan snarare den av de två spelledarpersonerna som rollpersonerna har mest kontakt med.

NPC 4 och 5 - Kressle och Happs Bydon
Banditerna som utgör ett problem för Oleg och Svetlana utgörs av ett gäng stråtrövare. Alla är män, förutom deras ledare Kressle (kvinnan som beskrivs nedan). Kressles högra hand (och älskare) heter Happs Bydon och beskrivs i texten nedan som "a cloaked man with a bow":

"The first time the bandits visited, there were a dozen
of them—10 lower-ranking thugs led by a cloaked man
armed with a bow, and a woman who carried two small
hatchets. The woman did the majority of the talking
on that first trip, and her black sense of humor and
the way she smiled when she spoke of what fate would
await Svetlana if the Levetons didn’t comply frightened
Svetlana all the more. The woman also seemed to be
particularly sharp and observant, whereas the man
seemed to be a bit more crude and foolish. This, plus the
fact that the woman quite nearly lopped off Oleg’s right
hand with one of her hatchets in a cruel bit of mockery,
convinced the Levetons that she was the most dangerous
of the bandits."

Det som kan vara av intresse är att Kressle är den genuint elaka och definitivt hjärnan i gänget. Hon är dessutom den som är farligast i strid. Happs beskrivs som korkad och som en "följare" till Kressle.

NPC 6 - Kesten Garess
Kesten är en adelsman som råkat i onåd efter en affär med en ofrälse. Han kommer till handelsstationen för att skapa sig ett nytt liv. Kesten beskrivs inte till utseende.

"He volunteered to lead the small group of soldiers to help
guard Oleg’s Trading Post after his own
depression and shame grew too much to handle.
Kesten hopes to either make a name for himself as the
defender of a remote fort, or to find an honorable death
among the bandits and other dangers in the region."

NPC 7 - Jhod Kavken
Jhod är en präst som råkat i onåd hos religionens högre uppsatta. Han beskrivs inte som person, utan man beskriver bara kort hans historia - hur han blev förskjuten från kyrkan.

NPC 8 och 9 - Tyg-Titter-Tut och Perlivash
De två är févarelser som lever i ett vänskapsförhållande. TTT är en kvinnlig grig (en varelse med överkropp som en människa, men med underkropp som en syrsa) och Perlivash är en pytteliten, manlig drake med fjärilsvingar. De två förföljer rollpersonerna och spelar dem spratt.

TTT beskrivs som att hon är väldigt förtjust i musik (och alltid kommenterar all musik hon hör), medan Perlivash gillar söta drycker och att sitta på folks hattar.

NPC 10 - Garuum
Garuum är en manlig Boggard - en sorts grodman. Han är utstött från sin stam och lever med sin tama slurk (en sorts jättegroda) i ett stinkande träsk:

"Yet Garuum is unlike his kin in another way—he’s
not as prone to violence and cruelty. He even knows
a few words of Common. As soon as he sees the PCs,
and assuming they don’t immediately attack him or
Ubagub, his slurk, he holds up his hands (one a poorly
healed, mangled mess) and croaks out, “Truce! Truce!”"

Dåså, några korta reflektioner. De manliga spelledarpersonerna är i majoritet. Fyra av spelledarpersonerna är kvinnor, medan sex är män. Av de fyra kvinnorna är två "härskare" (Nyrissa och Kressle), medan bland männen finns det en "härskare" (Oleg).

Av kvinnorna får tre anses som "viktiga" spelledarpersoner (Nyrissa, Kressle och Svetlana), och samma sak gäller för männen (Oleg, Jhod och Kesten (fast Kesten och Jhod blir viktigare först senare i kampanjen)).

En av kvinnorna beskrivs som vacker (Nyrissa) medan ingen av männen. Det finns visserligen en bild på Tyg-Titter-Tut där man ser hennes bröst, men insektsunderkroppen gör att det blir svårt att se henne särskilt sexualiserad.

De "goons" som jag nämnt (men inte beskrivit) - rövarna och Kestens soldater är samtliga män. Varför?

Fler tankar?

Tsianphiel

Swordsman
Missförstå mig rätt - det jag menar är att OM spelet har för AVSIKT att koda egenskaper som manliga och kvinnliga så är det också vettigt att titta även på mekanik och inte bara den kulturella sidan av spelet. Tittar man ex vis på Unhallowed Metropolis som är ett rollspel som utspelar sig i ett post-apokalyptiskt viktorianskt samhälle så finns det vissa områden kvinnorna är utelåsta ifrån, men som regelmekanisk kompensation för den nackdelen finns det eftertraktansvärda egenskaper/ färdigheter som höjer kvinnornas status - inte i samhället utan för spelaren.

Därmed inte sagt att man bör eller skall skapa rollspel där kvinnan har en särställning, men om man är intresserad av det är det vettigt att tänka på alla delar som ingår i spelet och där ingår mekanik som en del.

Tsianphiel

Swordsman
Jag håller med - se mitt inlägg som svar till RealDream för ett förtydligande av vad jag menade.

Jag håller dock inte med om att fantasy skulle vara något hinder för att skapa ett jämställt samhälle/ rollspel. Det är en begränsning som sitter i konventioner, inte i genren som sådan. Titta på Marion Zimmer Bradley m.fl. som tar en given genre och ger den en twist. Bäst på det är nog Tanith Lee som skrivit om ex vis ett samhälle där människor inte är låsta till ett kön. Sexualiteten är inte binär vilket gör att manligt och kvinnligt helt saknar betydelse. nu är det förvisso sci-fi men det betyder inte att den typen av samhällsordning inte kan förekomma även i en fantasyvärld.

EDIT: Dammit, jag läste fel. Jag läste in att du ansåg att fantasygenren har en inbyggt könsrollsproblematik, men det var ju inte alls det du skrev. Skyller på att jag läste på iPhone.

Sodivra

Champion
Rollspel i en patriarkal värld

Dogs in the Vineyard.

Det utspelar sig i små religiösa samhällen i ett låtsas-amerika i mitten av 1800-talet. Själva spelet, det som rollpersonerna engagerar sig i, föds ur vad som händer när människor bryter av mot samhällets normer och hotar stabiliteten, till exempel när människor inte uppfyller den roll deras kön och ålder dikterar, med steg-för-steg anvisningar till spelledaren om hur man bygger ett spelmöte på denna problematik.

Rollpersonerna är de här tonåringarna som rider in i en by som börjat förgiftas av synd och hat till följd av stolthet och orättvisor. Det finns inget färdigt svar på vad som är det rätta att göra, när reglerna ska råda och när hjärtat ska det, det får man avgöra själv.

Trots att miljön är patriarkalisk så kan rollpersonerna vara såväl unga män som kvinnor, de står utanför samhällets vanliga strukturer. De är dogs i första hand.

Det som jag tycker är så imponerande är att det inte är en seg och pretto moralkaka, utan ett spel med action, drama, blod svett och tårar. Och samtidigt handlar det i grunden om genus, normer, sex, ansvar och synd. Det gör det helt unikt bland alla de rollspel jag provat.

Och en sak till: Förväntningar.

I Dogs så står det angående roller i samhället att "Unga män förväntas..., unga kvinnor förväntas...." och så vidare. Det är så mycket bättre än att bara skriva "Du kommer från skogsalverna, så du kommer väl överrens med djur", eller "Du kommer från iran, så du är muslim".

Skriv "Du kommer härifrån, så det här är vad som förväntas av dig" istället. Beskriv hur spelvärlden snackar om det du är. Spelaren får själv välja om hens roll uppfyller förväntningarna eller inte.
Även om hen inte gör det så måste hen ändå förhålla sig till förväntningarna. Formulera ett eget svar om sin roll istället för att bara acceptera det som andra förväntar. Säg "Ah, så du är sån här istället? Hur förklarar du det? Hur förklarar andra det?"
På så sätt kan spelaren välja bort den förväntade rollen (och ska kanske också göra det) men rollpersonen har inte lämnats oberörd. Rollpersonen har fått grubbla över, sätta ord på och försvara sin position.

Så tycker jag att man lyckas göra en spelvärld med normer.

Det är lite provocerande för en del att man är så entusiastisk över vissa spel att man nämner dom om, och om, och om igen. Jag övervägde att låta bli, men kom fram till att, fuck it. När ett spel faktiskt visar sig vara ett skolboksexempel på något om, och om, och om igen, då ska det också nämnas, av ren ärlighet, tills saker förändras.

Illern

koppariller
krank said:
RealDream said:
Kanske är svaret att en patriarkal värld är av ondo för kvinnliga rollspelare, men jag hoppas ju inte det.
Jag kan på rak arm inte komma på ett enda rollspel som utspelar sig i en ickepatriarkal värld. Alla medeltida/fantasyrollspel är ju patriarkala (såvitt jag vet), och alla spel som utspelar sig i vår värld och vår tid nu är ju patriarkala (eftersom vårt moderna samhälle är patriarkalt...).
En nyfiken fråga, hur skulle du (och ni andra) definiera en rollspelsmiljö som grundar sig i en historisk miljö som var patriarkal men i stället för att ge till exempel maktpositioner till män eller till den förstfödde mannen ger dem till den förstfödde rakt av eller till den som uppvisar vissa drag (som vi skulle kunna förknippa med manlighet eftersom det var män som förväntades vara så i vår historiska verklighet). Ett fiktivt samhälle som i stället för att säga att män är starka och framåt och bestämmer i familjen säger att den av de två i paret som är stark och framåt bestämmer och i stället för att säga att kvinnor är tillbakadragna och sköter hemmet säger att den i paret som är tillbakadragen sköter hemmet? Ett samhälle som i stället för att säga att män är A och får samhällsrollerna B och att kvinnor är C och får samhällsrollerna D säger att personer som är A får samhällsrollerna B och personer som är C får rollerna D.

Är det fortfarande en patriarkal och könsstrukturerad spelvärld för att till exempel dragen B har prackats på män i vår värld, för att det är ''manliga drag'' som gör att en person får till exempel maktpositioner?

Ram

Skev
Illern said:
Är det fortfarande en patriarkal och könsstrukturerad spelvärld för att till exempel dragen B har prackats på män i vår värld, för att det är ''manliga drag'' som gör att en person får till exempel maktpositioner?
Jag tycker inte det. När du säger att det är personen som är "stark och framåt" som får ledarrollen och att detta sker oberoende av kön så kan det väl inte rimligen vara patriarkalt om det inte finns några andra parametrar i samhället (historik eller liknande) som ändå snedvrider det hela till männens fördel.