Nekromanti Om innehåll och artiklar

Dimfrost

Special Circumstances
Jag tycker inte att systemet med innehåll (allt som inte är forumet) på Rollspel.nu fungerar över huvud taget. Jag föreslår följande organisation:

1. Material om rollspel, alltså journalistiskt innehåll typ recensioner, nyheter och intervjuer, är det jag tycker passar på sajten. De bör fortsätta ha en framträdande plats på framsidan, och det skulle vara kul att se mer av den varan.

2. Material till rollspel, alltså rollpersoner, äventyr, spelledarpersoner och så vidare, tycker jag borde få en mer undangömd och arkiverad position, tillsammans med ett vettigare kategorisystem så att det går att hitta saker man letar efter. (Ja, jag vet att det är på gång med ett annat system för kategorisering.) Alternativt slutar man att lägga upp sådant helt. Den journalistiska sidan känns betydligt intressantare.

3. Övrigt material, till exempel noveller, tycker jag inte borde finnas på sajten alls. Speciellt inte när kvalitetskontrollen är i stort sett helt obefintlig som den är i dag.

Man skulle kunna se det här som ett angrepp på innehållsredaktör Snigel med innehållsmedhjälpare. I så fall har man alldeles rätt. :gremgrin: Om inte annat så måste det till mer kvalitetskontroll. Det här håller inte.

/Dimfrost

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Man skulle kunna se det här som ett angrepp på innehållsredaktör Snigel med innehållsmedhjälpare. I så fall har man alldeles rätt. Om inte annat så måste det till mer kvalitetskontroll. Det här håller inte.
Allt det här du säger är sådant som diskuteras - särskilt med kvalitétskontroll och liknande. Just det här med noveller är någonting som också stöpts och blöts fram och tillbaka.

Nu är jag längst ned på kedjan (innehållsmedhjälpare dvs.) och jag släpper väl igenom en del som du skulle kalla för skit och icke-existensberättigat, men just nu finns det inga kristallklara riktlinjer över vad som ska godkännas och jag friar hellre än fäller. Kanske bidragsgivaren sporras och förbättras senare.

Men med det sagt, jag håller väl med i stora drag att klarare riktlinjer och kvalitétskontroll skulle vara bra att ha. Och det har som sagt var diskuterats och så som jag förstått det skall det implementeras när Rollspel.nu uppdateras. Så det kommer... i framtiden. :gremwink:

Olle Linge

Snigel
Precis som jag sade igår så är haken att jag inte skrivit några tydliga riktlinjer. Anledningen till att jag inte gjort det är nog i första hand att det är väldigt svårt att beskriva vad som är existensberättigat och vad som är bra/dåligt och varför.

Dimfrost

Special Circumstances
Mitt förslag är ju att prioritera journalistiskt material högre än annat. Och när det gäller till exempel noveller är det väl inte så svårt att ha några grundläggande riktlinjer som att texterna ska vara kompletta och någorlunda språkligt korrekta och ha något att framföra, till exempel.

/Dimfrost

Troberg

Sinister eater
Och när det gäller till exempel noveller är det väl inte så svårt att ha några grundläggande riktlinjer som att texterna ska vara kompletta och någorlunda språkligt korrekta och ha något att framföra, till exempel.
Fast då sorterar du ju bort såna här litterära mästerverk: Jabberwocky.

Feliath

Swashbuckler
Jag håller givetvis inte med dig for shit

Det journalistiska materialet, som du kallar det (själv skulle jag allraminst slå citationstecken kring ordet »journalistiska«, och förmodligen inkludera en nedsättande kommentar om dess härkomst också :gremsmirk:), tycker jag personligen är det som äger minst giltighet på siten. Den är ju bara mentalt öde dynga, utan nytta för någon människa. (Utom möjligen recensenten, som får ett gratis spel.)

Jag vill se mer faktiskt spelmaterial, framförallt hela spel. Free games galore! Överhuvudtaget vill jag ha kreativt material; det är ju det enda som kan anses utgöra faktiskt innehåll överhuvudtaget. Utom novellerna. Novellerna är crap. Yxa dem.

Detta inlägg är att betrakta som ett angrepp på moderator Dimfrost :gremgrin:

/Feliath — gerbladnik!

Dimfrost

Special Circumstances
Re: Jag håller givetvis inte med dig for shit

Det journalistiska materialet, som du kallar det (själv skulle jag allraminst slå citationstecken kring ordet »journalistiska«, och förmodligen inkludera en nedsättande kommentar om dess härkomst också ), tycker jag personligen är det som äger minst giltighet på siten. Den är ju bara mentalt öde dynga, utan nytta för någon människa. (Utom möjligen recensenten, som får ett gratis spel.)
Ja, att du avskyr recensioner är ju inte någon nyhet direkt. Anledningen till att jag kallade det för "journalistiskt material" i stället för bara "recensioner" var att jag inte avsåg bara recensionern utan även saker som nyheter, intervjuer med spelskapare, notiser om släpp och så vidare. Jag har svårt att fatta hur du kan anse det vara "mentalt öde dynga" (jag har svårt att förstå din inställning till recensioner också, och brukar bara acceptera att du är tokig :gremgrin:).

Jag vill se mer faktiskt spelmaterial, framförallt hela spel. Free games galore! Överhuvudtaget vill jag ha kreativt material; det är ju det enda som kan anses utgöra faktiskt innehåll överhuvudtaget. Utom novellerna. Novellerna är crap. Yxa dem.
Spelmaterial av typen "här är min rollperson till Eon" tycker jag inte borde läggas upp någonstans alls. Och hela spel som är någorlunda bra kan gott ha en egen hemsida för promotion där man kan ladda ner spelet också. Det är betydligt bättre än att det ska försvinna i sitens katalogstruktur.

Sedan håller vi ju ändå med varandra i den viktigaste frågan, nämligen att novellerna är hemska och borde slängas ut fortare än kvickt. :gremlaugh:

/Dimfrost

Feliath

Swashbuckler
Re: Jag håller givetvis inte med dig for shit

Anledningen till att jag kallade det för "journalistiskt material" i stället för bara "recensioner" var att jag inte avsåg bara recensionern utan även saker som nyheter, intervjuer med spelskapare, notiser om släpp och så vidare.
Ja okej, nyheterna har jag faktiskt inget emot. Men jag tycker likväl att de har mindre existensberättigande här än spelmaterial, för det finns så många andra sidor som håller en med spelnyheter; det är bara behändigt för mig att ha dem här av ren lathet, och det ska man inte underskatta, förstås, men det är inte unikt, som spelmaterial är.

jag har svårt att förstå din inställning till recensioner också, och brukar bara acceptera att du är tokig
Neejjj det är DUUU som SUGER! Du SUGER och SUGER och... :gremgrin:

Spelmaterial av typen "här är min rollperson till Eon" tycker jag inte borde läggas upp någonstans alls.
Det räknar jag inte ens som spelmaterial, så värdo är det. Vertikala arkivet rakt av.
Med spelmaterial menar jag enbart sådant som läsaren kan ha användning av. (Eonprylar är alltså kategoriskt uteslutna :gremwink:) Hela spel, kompletta äventyr, sådant.

Och hela spel som är någorlunda bra kan gott ha en egen hemsida för promotion där man kan ladda ner spelet också.
Weeeellll, jag skulle gärna se en funktion för att ge färdigställda spel egna hemsidor under sitens paraply. Och ett typiskt äventyr tycker jag inte behöver en egen sida så färdigt det är, men en scenariobank är ändå inte en dum idé. Tycker jag.

/Feliath — Novellerna kan man donera till Catahya eller liknande krater

walium

Ganska töntig, faktiskt
Behöver jag påpeka att...

...konkreta bidrag och handfast arbete väger tyngre än tyckande? Det är säkert fullt möjligt att reformera och omstrukturera hela wrnu:s artikelsystem och ersätta det med något annat som till exempel en scenariobank och en serie hemsidor för olika spel. Men det kräver arbete både när det gäller att skriva scenarion och spel och när det gäller att ändra på grundsystemet. Är du beredd att bidra med någon del av detta arbete? Ideér, förslag och åsikter är det sällan någon större brist på och där har säkert Gardener en hel del egna tankar som han inte hunnit eller kunnat genomföra (se här till exempel). Han skulle säkert välkomna alla som åtog sig att hjälpa till och ge dem stor frihet att påverka.