Nu pratar jag bara lite löst här, och jag har verkligen ingen direkt koppling till WRNU's adminsitratörer eller så.
MEN - jag har funderat lite löst kring hur man skulle kunna bygga en chattmojj till wrnu utan att nödvändigtvis gå in och kladda i vBulletin.
Några saker jag funderat ut att de behövs:
Ser ni något jag inte tänkt på?
Som rent tankeexperiment, då. Don't get your hopes up.
MEN - jag har funderat lite löst kring hur man skulle kunna bygga en chattmojj till wrnu utan att nödvändigtvis gå in och kladda i vBulletin.
Några saker jag funderat ut att de behövs:
- Gemensam inloggning. Det duger inte att ha separata inloggningar till wrnu och till praten. Turligt nog sparas använder-id't för inloggade användare som en cookie. Oturligt nog sparas, vad det verkar, inte användarnamnet på det viset.
- Lösning 1: Ha en egen databastabell för användare; låta användare skriva in nya användarnamn specifikt för chatten.
- Lösning 2: Lära sig vBulletins API:er och krångla med requests etc.
- Lösning 3: Sköta det på PHP-sidan genom att helt enkelt läsa av rätt kolumn i den tabell där användar-ID's och användarnamn står. Kräver tillgång till vBulletin-installation för testning.
- Ruta med tidigare inlägg. Sparar kanske de 20-30 senaste inläggen. Behöver i grunden inte mer än användarnamn och det skrivna. I senare skede kanske man kan lyxa till det med graemlins, URL:er som automatiskt blir länkar, andra färger för moderatorer, och så vidare. Men det är en senare fråga.
- Ruta för att skriva sitt inlägg. Vanlig jäkla textruta funkar bra; behöver knappast vara WYSIWYG.
- Fungera i alla browsers. Det utesluter t.ex. websockets-teknik. Det blir mycket PHP, ganska lite Javascript. jQuery borde vara safe.
- Fungera i olika upplösningar.
- Kunna läggas in i en ruta på sidan av siten.
- Också kunna funka som helskärmsgrej. Fast det kanske bara är jag som saknar storpraten =)
- SQL-tabell som bara minns de senaste inläggen. Annars riskerar databasen att fyllas med skräpdata rätt fort...
- AJAX för kommunikation med servern, men inte som det är nu då inlägg äts upp...
Ser ni något jag inte tänkt på?
Som rent tankeexperiment, då. Don't get your hopes up.