Jag vet inte... Jag hade rekomenderat OSR produkter direkt om du inte krävde miniatyrer.Dum Panda said:...Fast med mindre regler, och fortfarande kunna flytta runt miniatyrer på en matta samt spela en Adventure Path eller två. vilket spel ska man välja då?
Går jättebra att flytta runt smågubbs och smågumms i valfri gammel D&D ju. Så varför inte?God45 said:Jag vet inte... Jag hade rekomenderat OSR produkter direkt om du inte krävde miniatyrer.Dum Panda said:...Fast med mindre regler, och fortfarande kunna flytta runt miniatyrer på en matta samt spela en Adventure Path eller två. vilket spel ska man välja då?
Sure, det finns folk som flyttar runt miniatyrer för att få ungefärliga avstånd och sådant. Men det låter som om han vill ha 5 fots rutor och grejer. Och har man det förstör man hela combat as war grejen som är poängen med OSR strider.Hans E Magnusson said:Går jättebra att flytta runt smågubbs och smågumms i valfri gammel D&D ju. Så varför inte?God45 said:Jag vet inte... Jag hade rekomenderat OSR produkter direkt om du inte krävde miniatyrer.Dum Panda said:...Fast med mindre regler, och fortfarande kunna flytta runt miniatyrer på en matta samt spela en Adventure Path eller två. vilket spel ska man välja då?
Men jag bråkar mest. SorryRules for Fantastic Medieval Wargames Campaigns Playable with Paper and Pencil and Miniature Figures.
Om killen vill använda chainmail reglerna som tekniskt sett är en del av classic d&d och i whitebox boken så har du helt rätt. Men då måste han först förstå dem och det kräven någon sorts nirvana liknande upplysning förstHans E Magnusson said:Men jag bråkar mest. SorryRules for Fantastic Medieval Wargames Campaigns Playable with Paper and Pencil and Miniature Figures.
1: Instinktivt vill jag säga 4e D&D. Players handbook+Dungeonmasters Guide+Monsters Vault boxen där man får med massor med markörer(inte Monster Manual)+D&D Rules Compendium. Det finns inte så många Adventure Path´s men jag har hört War of the Burning Sky som även finns till 4e ska vara väldigt bra.Dum Panda said:...Fast med mindre regler, och fortfarande kunna flytta runt miniatyrer på en matta samt spela en Adventure Path eller två. vilket spel ska man välja då?
Jag spelleder D&D Essentials ibland, och jag kan säga att jag generellt inte behöver hålla reda på så mycket. Spelarna har sina krafter på kort (och har ganska begränsat med val när de levlar), mina monster har stats och förmågor beskrivna i varje encounter (jag kör färdiga äventyr), så det enda jag egentligen behöver kunna utantill är regelgrunden. Och den är ganska enkel.Dum Panda said:DnD4... Hmm.. Är det verkligen enklare än Pathfinder?
Anledningen till att jag letar efter detta är att det är så svårt att hålla reda på allt när man kommer upp lite i levlarna. De är på Level 8 nu och jag börjar redan bli överväldigad.
Den huvudsakliga anledningen är att många redan gått vidare till Pathfinder samt att D&D-gamlingar är ett gnälligt släkte =)Anarchclown said:Ja. DND 4 är enklare än Pathfinder men om det däremot är ens kul att spela, det vetefan. Det finns en anledning att det hade betydligt kortare shelf life än någon annan version av DND har haft.
Jo ... det är det nog.Dum Panda said:DnD4... Hmm.. Är det verkligen enklare än Pathfinder?
Ja, absolut.Anarchclown said:Det sägs att Essentials är mycket bättre än originalreglerna. Men ja. Att DND-fans är gnälliga är definitivt en bidragande orsak. Att de faktiskt med flit bråkade med sin egen fanbas är väl också en och att de gav upp sin OSG och således blev av med alla som gjorde alla saker de inte tjänade pengar på åt dem.
Näpp...Anarchclown said:Men det är ju knappast vad denna tråd handlar om.
Att lära sig, i ren mekanik och flyt kring spelbordet tycker jag definitivt det är enklare. Det är den enda tyngre D20 version jag kunnat ta till mig och faktiskt spelleda i utan att kasta ut sådär hälften av reglerna (annars så är det bara OGLbaserade OSR spel som gällt). Klarare regler, man behöver inte bokföra lika mycket, lättare att slå upp en regel och mindre frågetecken om hur man implementerar en regel. Men likt Krank började jag med 4e Essentials och det sägs ju vara enklare att komma in i än vanliga 4e. Men rekommenderar nog ändå PHB och DMG+Essentials Monstersvault(stats tillfixade och man behöver inte köpa ett ton minisar) som grund då Essentials saknar en hel del väsentliga bitar för 4e systemet: Regler för hur man gör monster och slp´s, rituals(magi utanför strid) bland annat(men finns i DMG och PHB). Detta är dealbreaker för mig och hade inte gått till Essentials om jag vetat det. Jobbigt nog så gillar jag ändå spelarböckerna för Essentials mer än vanliga 4e core.Dum Panda said:DnD4... Hmm.. Är det verkligen enklare än Pathfinder?