Om man är skitbra i en färdighet, typ 16-19, tycker jag att man bör få höja sitt rykte!
Rättare sagt:
16: Höj rykte med 1 (+1).
17: Höj rykte med 2 (+3).
18: Höj rykte med 4 (det dubblerades - wow!) (+7).
19: Höj rykte med 5 (+12).
20: Höj rykte med 6 (+18).
21: Höj rykte med 12 (det dubblerades igen - wow!) (+30).
22: Rykte = totalt +35.
23: Rykte = totalt +40.
24: Rykte = totalt +42... det fortsätter med +2/poäng FV.
Fattar ni principen? Antag att Ragnar har 18 i kraggisk holmgång, då får han först +1, sedan +2, sedan +4. Alltså är Ragnar välkänd med 5 (grundryktesregel, från eonse) + 7 = 13 rykte.
Om Ragnar också har 16 i undvika får han ytterligare +1...
Han har dessutom 17 i smyga, då får han +3 för det. Ojsan ojsan... 17 i rykte, det tycker jag låter rimligt med tanke på det Krille en gång sade:
"Jag brukar använda följande måttstock:
0 - Okunnig. "I'm from Barcelona"
5 - Amatör. "Åkej, så den här änden är fram?"
6-8 - Lärling. Man håller på att lära sig.
9-12 - Gesäll. Man kan göra något på egen hand utan en övervakande tomte.
13-16 - Mästare (i skrå- eller gillesbetydelsen). Man klarar sig helt själv, och kan till och med lära upp själv.
17-18 - Erfaren mästare. Man har ett gott rykte om sin färdighet.
19-20 - Legendarisk. Man kommer att uppfattas som en person som revolutionerade världen. Om ett tag.
21+ - Man är kapabel att bygga något som kommer att rivalisera de kända underverken."
(eftersom att Krille var med ganska fett med mycket när Eon gjordes så har han nog rätt i det mesta som rör Eon, anser jag för övrigt)
Ragnar har följaktligen gott rykte i två färdigheter...
Man får +12 eller +18 i rykte om man kan "revolutionera världen om ett tag" - är inte det logiskt?
Har man 25 i en färdighet (så har man inte så mycket i andra färdigheter /images/icons/wink.gif...) då har man förmodligen revolutionerat världen och har +44 i rykte, + eventuella adliga titlar, + eventuella stordåd, + grundrykte på 5... etc..
Vad tycks?
[color:red]/P|uT0NiUm</font color=red>
Point
Click
KILLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLL!
Rättare sagt:
16: Höj rykte med 1 (+1).
17: Höj rykte med 2 (+3).
18: Höj rykte med 4 (det dubblerades - wow!) (+7).
19: Höj rykte med 5 (+12).
20: Höj rykte med 6 (+18).
21: Höj rykte med 12 (det dubblerades igen - wow!) (+30).
22: Rykte = totalt +35.
23: Rykte = totalt +40.
24: Rykte = totalt +42... det fortsätter med +2/poäng FV.
Fattar ni principen? Antag att Ragnar har 18 i kraggisk holmgång, då får han först +1, sedan +2, sedan +4. Alltså är Ragnar välkänd med 5 (grundryktesregel, från eonse) + 7 = 13 rykte.
Om Ragnar också har 16 i undvika får han ytterligare +1...
Han har dessutom 17 i smyga, då får han +3 för det. Ojsan ojsan... 17 i rykte, det tycker jag låter rimligt med tanke på det Krille en gång sade:
"Jag brukar använda följande måttstock:
0 - Okunnig. "I'm from Barcelona"
5 - Amatör. "Åkej, så den här änden är fram?"
6-8 - Lärling. Man håller på att lära sig.
9-12 - Gesäll. Man kan göra något på egen hand utan en övervakande tomte.
13-16 - Mästare (i skrå- eller gillesbetydelsen). Man klarar sig helt själv, och kan till och med lära upp själv.
17-18 - Erfaren mästare. Man har ett gott rykte om sin färdighet.
19-20 - Legendarisk. Man kommer att uppfattas som en person som revolutionerade världen. Om ett tag.
21+ - Man är kapabel att bygga något som kommer att rivalisera de kända underverken."
(eftersom att Krille var med ganska fett med mycket när Eon gjordes så har han nog rätt i det mesta som rör Eon, anser jag för övrigt)
Ragnar har följaktligen gott rykte i två färdigheter...
Man får +12 eller +18 i rykte om man kan "revolutionera världen om ett tag" - är inte det logiskt?
Har man 25 i en färdighet (så har man inte så mycket i andra färdigheter /images/icons/wink.gif...) då har man förmodligen revolutionerat världen och har +44 i rykte, + eventuella adliga titlar, + eventuella stordåd, + grundrykte på 5... etc..
Vad tycks?
[color:red]/P|uT0NiUm</font color=red>
Point
Click
KILLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLL!