Nekromanti Om några som sysslade med rollspelsmakande...

solvebring

Superhero
<a href="http://sv.wikipedia.org/wiki/%C3%84ventyrsspel_%28f%C3%B6retag%29#Utgivna_rollspel said:
" target="_blank">http://sv.wikipedia.org/wiki/%C3%84ventyrsspel_%28f%C3%B6retag%29#Utgivna_rollspel]</a>

Target Games med varumärket Äventyrsspel var ett svenskt spelföretag som gav ut i första hand rollspel, men också konfliktspel, sällskapsspel, figurspel och tidskriften Sinkadus. Företaget ägde också butikskedjan Tradition till början av 1990-talet.
Jag har läst allt om just Äventyrsspel, alla deras spel och årtalen för allt detta, flera gånger. Men, först nu kollade jag verkligen upp Target Games.

Jag har alltid trott att Äventyrsspel var ett eget bolag som samarbetade med Target Games?
Men vad jag kan förstå av artikeln så var Äventyrsspel en dotterdel i Target Games, alltså Äventyrsspel var egentligen inte ett riktigt bolag, utan bara namnet för den del av Target Games som sysslade med Rollspel?

- Target Games, själva kroppen, Äventyrsspel bara ena handen?
Eller vad menas egentligen med: "Target Games med _varumärket_ Äventyrsspel"???

Någon måste reda ut detta åt mig tack, är för konfunderad för att ens försöka förstå detta nu. :gremgrin:

Arfert

Facit
Företaget hette Target Games, och Äventysspel var varumärket som gav ut rollspelen... de gav ju även ut sällskapsspel under ett annat varumärke (Casper tror jag det hette)... Äventyrsspel var alltså inte ett eget företag, uten en logga man satte på rollspel.

Big Marco

Läskig
Bobby och Tomas har rätt, om man ser det till senare i historien. Först var Äventyrsspel (för att vara exakt "TAMB Äventyrsspel HB") ett handelsbolag, och mycket riktigt ett eget företag. Men detta var i tidig historia, typ tidigt 80-tal.

Trivia: TAMB stod för de fyra grundarnas namn; Thor, Arve, Malmberg, Berndahl.

solvebring

Superhero
Okej.
Tack för alla fina svar. Nu känner jag mig både lugnare och klokare över den här historien. Nu vet jag hur det egentligen ligger till med mina storfavoriter Äventyrsspel. :gremgrin: