PROMOTION Om natten är alla katter grå

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,915
Location
Göteborg
Nu har jag släppt mitt senaste rollspel, Om natten är alla katter grå. Det är som alltid gratis att ladda ned, eller kan köpas från Lulu till självkostnadspris.

1719329275083.png
Det här är ett rollspel om människor som söker om natten. Efter kärlek, sex, frälsning, förståelse, distraktion, gemenskap, glömska, frihet, trygghet. Ett spel om drömmare, brottslingar, taxichaffisar, glädjeflickor och poeter. Det är ett spel med en vilsenhetens estetik, för förvirrade berättelser som inte ger några svar. Ett spel om nattens filosofer, om skönhetens imperativ, om människans oförmåga att förstå sig själv och andra, om plötsliga uppenbarelser och om famlande i mörker.


Det är ett bra spel! Tycker jag, då. Jag har haft ett par riktigt sköna spelpass med det. Nedan länkar till ett par spelrapporter, om man är nyfiken på vilken sorts berättelser spelet siktar på:




Även en kort rapport från LinCon här: https://www.rollspel.nu/threads/konventsrapport-lincon-2024.83326/post-1249148
 

TobiasEkwall

Swordsman
Joined
26 Aug 2007
Messages
564
Ohh! Jag ska läsa, och sannolikheten är hög att det hamnar i vår "rollspels konnässörs-klubbs" spellista
 

TobiasEkwall

Swordsman
Joined
26 Aug 2007
Messages
564
Jag vill också ha en "Rollspelskonnäsörs-klubb".
Jag kan verkligen rekommendera det!
Vi är ett gäng som spelar helt vanliga tradiga rollspel, typ DnD och Star Wars, men en i gänget har ett rätt fullspäckat och svår-ruckat schema, så när hon inte kan har vi andra tre bestämt oss för att testa oss igenom olika spel. Så vi kör oftast en spel per kväll vi ses, gärna något som känns lite konstnärligt/indie/friformigt, polaris, svart av kval, wanderhome, sjätte inseglet bland annat. Men ibland kör vi något "helt vanligt" rollspel för att någon i gänget vill bredda sin spel-allmänbildning, Eon 4 och mage tillexempel
 

TobiasEkwall

Swordsman
Joined
26 Aug 2007
Messages
564
Nu har jag läst igenom det!
Det hamnar på testa-listan.
Jag blev först förvånad när det var 60 sidor, jämfört med dina andra spel, men det var 60 väldigt luftiga sidor.

Det verkar kul. Jag gillar, estetiken, lite vampire utan vampyrer möter europeiskt drama.

Det verkar också kunna bli väldigt olika, det känns som att det är stor spridning på relationer, spännande
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,915
Location
Göteborg
Jag blev först förvånad när det var 60 sidor, jämfört med dina andra spel, men det var 60 väldigt luftiga sidor.
Ja, det får nog egentligen plats på typ två dubbelsidiga A4. :gremgrin:

Det verkar kul. Jag gillar, estetiken, lite vampire utan vampyrer möter europeiskt drama.
Kul att du gillar det! ”Vampire utan vampyrer.” :gremtongue: Det har lite olika estetiska influenser, men ”europeiskt drama” eller ”europeisk litteratur” är definitivt en. Filmmässigt är det Wong Kar-Wai och Pedro Almodóvar.

Det verkar också kunna bli väldigt olika, det känns som att det är stor spridning på relationer, spännande
Ja, slumplistorna ger en bra spridning, och de omgångar jag spelat hittills har varit väldigt olika, vilket är skönt, då det ger omspelbarhet.
 

TobiasEkwall

Swordsman
Joined
26 Aug 2007
Messages
564
Kul att du gillar det! ”Vampire utan vampyrer.” :gremtongue: Det har lite olika estetiska influenser, men ”europeiskt drama” eller ”europeisk litteratur” är definitivt en. Filmmässigt är det Wong Kar-Wai och Pedro Almodóvar.


Ja, slumplistorna ger en bra spridning, och de omgångar jag spelat hittills har varit väldigt olika, vilket är skönt, då det ger omspelbarhet.
Ja jag tänkte, dels det uppenbara med att det är natt och städer, men hela utstötta och särlingar som funderar över vad meningen med allt är samtidigt som man stöter ihop med någon från långt tillbaka i sin historia (hade det varit vampyrer hade det varit 300 år, men helt ärligt är 20 år också länge och man kan ju ha hunnit med ett par olika liv på den tiden)

Så det var nog min koppling till Vampire, som för mig mer har haft en lite sorglig existentiell ton än blodsdrivna superhjältar
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,915
Location
Göteborg
Ja jag tänkte, dels det uppenbara med att det är natt och städer, men hela utstötta och särlingar som funderar över vad meningen med allt är samtidigt som man stöter ihop med någon från långt tillbaka i sin historia (hade det varit vampyrer hade det varit 300 år, men helt ärligt är 20 år också länge och man kan ju ha hunnit med ett par olika liv på den tiden)

Så det var nog min koppling till Vampire, som för mig mer har haft en lite sorglig existentiell ton än blodsdrivna superhjältar
Du har en poäng! Har inte tänkt på det så, men det finns definitivt likheter. I alla fall om man spelar Vampire mer som Lestat än Ultraviolet. :gremgrin:
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,915
Location
Göteborg
Riktigt snyggt! Och cool webbsida. Jag kollade bara snabbt, men är det en vidareutveckling av ditt inlägg i generatorutmaningen?
Ja, fast en del har plockats bort och ändrats. Det är lite mindre dramatik än i det inlägget. Inget ”Du vaknade imorse i en pöl av blod”. :gremgrin: Så mer lågmält, men grunden är kvar.
 

Sysp

NNO
Joined
11 Apr 2017
Messages
315
Jättefint, dryper av stämning. ❤ Fick rejäla flashbacks till en del scener från Kaliforniens mörka torn (Kufkampanjen inspirerad av Bret Easton Ellis som jag och @wilper spelade för ett par år sen). Samtal där självupptagna personer på olika våglängd pratar mer eller mindre om varandra tills de plötsligt hittar djup, mörker och får kontakt och det blir sådär magiskt. Känns som ditt spel har goda möjligheter att nå dit ofta.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,915
Location
Göteborg
Jättefint, dryper av stämning. ❤ Fick rejäla flashbacks till en del scener från Kaliforniens mörka torn (Kufkampanjen inspirerad av Bret Easton Ellis som jag och @wilper spelade för ett par år sen). Samtal där självupptagna personer på olika våglängd pratar mer eller mindre om varandra tills de plötsligt hittar djup, mörker och får kontakt och det blir sådär magiskt. Känns som ditt spel har goda möjligheter att nå dit ofta.
Ja, det är precis sådana saker samtalssystemet är till för! Även att finna det svårt att samtala med någon man står sig nära, men finna att någon man trodde sig inte ha något gemensamt med alls förstår en mer än man kunnat ana. Samt, som Simon Li sade när jag spelade det med den franska gruppen, att ibland behöver man inte förstå eller koppla på något djupt plan, ibland räcker det att vara där.
 
Top