Nekromanti Om ni vann 300 miljoner kronor..

Conan

انتفاضة
...Skulle ni då avsätta en summa för rollspelshobbyn? I så fall till vilka ändamål?

Jag skulle nog ge en mille eller så till Helmgast och i gengäld begära att de bekostade skrivandet av ett tiotal moduler och en mörkerbox eller så.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Jag skulle nog fundera på att starta upp någon slags rollspelsstipendie Tevksam under vilka former, men min tanke skulle vara att avsätta ett par miljoner och sedan ge ut räntan till nått trevligt ändamål. Troligen någon form av äventyrstävling till utvalda rollspel.

CapnZapp

Myrmidon
Evokee;n130382 said:
...Skulle ni då avsätta en summa för rollspelshobbyn? I så fall till vilka ändamål?

Jag skulle nog ge en mille eller så till Helmgast och i gengäld begära att de bekostade skrivandet av ett tiotal moduler och en mörkerbox eller så.
Skulle jag velat ge pengar till författarna av mitt favoritrollspel hade jag nog anonymt köpt en hel massa exemplar i deras webbshop.

Att "begära" något av dem försätter mig bara i en relation med dem; en relation som är så ojämlik att den inte vore sund.

Bättre att helt enkelt driva upp efterfrågan och låta den driva upp - men inte styra - fler moduler.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
CapnZapp;n130417 said:
Skulle jag velat ge pengar till författarna av mitt favoritrollspel hade jag nog anonymt köpt en hel massa exemplar i deras webbshop.

Att "begära" något av dem försätter mig bara i en relation med dem; en relation som är så ojämlik att den inte vore sund.

Bättre att helt enkelt driva upp efterfrågan och låta den driva upp - men inte styra - fler moduler.

Bra poäng, ett tiotal moduler motsvarar ett ganska avsevärd åtagande, i synnerhet när det är ens fritid man ställer upp med. För även om 1 miljon är galet mycket pengar så är det långt ifrån tillräckligt för att säga upp sig på jobbet och leva på skrivandet. Att bara hitta på tillräckligt med material till tio moduler? Jisses. Och att skriva modulerna enligt anvisningar från någon annan?

Just nu känns det ju förvisso som en rätt hypotetisk situation, så det finns ingen poäng i att grotta ner sig allt för mycket i prat om "hur", men en bättre väg att gå skulle nog snarare vara att sätta sig och diskutera vad helmgast har i pipelinen och erbjuda sig att finansiera detta.

Vimes

Sillkung
Då skulle jag köpa upp alla exemplar av Äventyrspels böcker och låsa in - så kan ju folk försöka nostalgibläddra i dem sen!

Ymir

Liten kantbaron
Rymdhamster;n130418 said:
Bra poäng, ett tiotal moduler motsvarar ett ganska avsevärd åtagande, i synnerhet när det är ens fritid man ställer upp med. För även om 1 miljon är galet mycket pengar så är det långt ifrån tillräckligt för att säga upp sig på jobbet och leva på skrivandet. Att bara hitta på tillräckligt med material till tio moduler? Jisses. Och att skriva modulerna enligt anvisningar från någon annan?
dude, ger du mig en mille blir jag lätt din livegna modulskrivare. Så gott som alla tänkbara day jobs hade rykt på studs. Det fina med att skriva rollspelsmoduler är liksom att det är ett sånt där jobb man kan sitta och göra under en palm på en paradisö i ett låglöneland.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Ymir;n130420 said:
dude, ger du mig en mille blir jag lätt din livegna modulskrivare. Så gott som alla tänkbara day jobs hade rykt på studs. Det fina med att skriva rollspelsmoduler är liksom att det är ett sånt där jobb man kan sitta och göra under en palm på en paradisö i ett låglöneland.
Tja... vi har väl alla olika krav på vår framtid.

Godzillikles

Veteran
Jag skulle nog vara betydligt mer aktiv i finansiering av projekt och så än jag är nu, och min samling av gamla D&D-prylar i original skulle vara betydligt större.
Bortsett från det tror jag inte det skulle påverka rollspelshobbyn något vidare.
Eller jo, kanske; eftersom jag inte skulle behöva ett normalt jobb kanske jag hade startat en spelgrupp till, som något slags efter skolan-verksamhet för ungar som vill vara med.

Ymir

Liten kantbaron
Rymdhamster;n130422 said:
Tja... vi har väl alla olika krav på vår framtid.
vaddå, det är väl inte så konstigt? Skrivande i någon form är mitt drömjobb, i -synnerhet- rollspel, och jag spenderar mindre än 100 000 per år bara på mitt vanliga liv i Sverige, om jag istället flyttade till säg Vietnam skulle jag spendera typ en fjärdedel av den summan. Så en miljon kronor hade varit tillräckligt för att leva gött i flera decennier, doing what I love.

anth

Vetefan
Det finns massor med små (i förhållande till 300 miljoner) saker som man kan göra:
- Hjälpa till att öppna/driva rollspelslokaler runt om i Sverige.
- Sponsra kickatarters genom att köpa högsta nivån.
- Bygga upp ett öppet rollspelsbibliotek.
- Anordna tävlingar (t.ex. här på rollspel.nu ) där de tio första priserna i varje tävlibg är betald resa + fickpengar till valfritt konvent.
...

anth

Vetefan
Sponsra folk som åker runt och demar rollspel på skolor.

Försöka få in rollspel i leksaksbutiker och vanliga bokhandlar igen, t.ex genom att lova återköp av osålda ex.

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Jag skulle bjuda på tårta på alla Grottröj :)

Och sluta jobba. Då skulle jsg ha tid att organisera spel för tonåringar. Det har efterfrågats häromkring.

anth

Vetefan
Starta ett förlag som översätter rollspel. Både utrikiska till svenska och svenska till utrikiska.

Genesis

Ni dés ni maître
Ymir;n130430 said:
vaddå, det är väl inte så konstigt? Skrivande i någon form är mitt drömjobb, i -synnerhet- rollspel, och jag spenderar mindre än 100 000 per år bara på mitt vanliga liv i Sverige, om jag istället flyttade till säg Vietnam skulle jag spendera typ en fjärdedel av den summan. Så en miljon kronor hade varit tillräckligt för att leva gött i flera decennier, doing what I love.
Det trista är att det är svårt att hitta rollspelare i Östasien. Jag skulle lätt kunna tänka mig att sitta på en strand i Vietnam och skriva rollspel, men jag skulle aldrig få spela dem … :/

Utom över nätet, men det är blott en blek kopia av den riktiga upplevelsen.

CapnZapp

Myrmidon
Ymir;n130430 said:
Mindre än 100000?

Det är ju jättebra att du klarar dig på mindre än 8300 kronor i månaden inräknat mat, hyra, kläder, transport och alla övriga levnadsomkostnader; men jag hoppas du inte egentligen tycker det är konstigt om medelsvensson tycker det är ytterst märkligt.

Du lever ju ett liv som är fjärran från det som de flesta lever: med fru, två barn, hus/lgh, volvo, vovve etc.

De flesta jag känner hade spontant trott det var omöjligt att de skulle kunna klara sig på mindre än 200000 om året, och de hade fått panik bara på tanken på alla "uppoffringar" i form av sälja bilen, sluta köpa kläder, inte åka på resor och allt annat lullull de behövt göra som de inte tror de skulle klarat sig utan.

Nu kanske jag raljerar, men det ligger faktiskt någonting i vad Rymdhamster säger. Om du idag lever ett liv med jobb och familj och bostadsrättslån etc hade en miljon inte räckt nånstans om du vill behålla det livet.

Tänk på att medianinkomsten för vuxna svenskar ligger på 200000-300000 beroende på var du bor. Är du svensk och har fast jobb ligger du sannolikt på den övre halvan; det skulle inte förvåna mig om Svensson behöver 300000 kr/år för att kunna upprätthålla sin livsstil. Och då pratar vi absolut inte om någon som känner sig rik. Bara "inte fattig".

Jag har deltagit i diskussioner där ämnet "hur mycket hade du behövt vinna på Lotto för att kunna bryta jobba-sova-dö greppet som livet tagit" diskuterats, och för att verkligen kunna känna sig oberoende livet ut (50 år in i framtiden) oavsett familjesituation skulle jag säga 30 miljoner. Alltså som en genomtänkt siffra, inte bara en guesstimate.

Att detta är ljusår från din siffra Ymir visar väl på hur förfärligt segregerat Sverige blivit.

solvebring

Superhero
Det vete katten, men varför inte ...

Finansiera ett spelbolag där grabbar som Blixt, Sundelin, Arfert, Algstrand m.fl. kunde anställas på heltid för att skapa bordsspelprodukter för norden plus engelsk översättning. Sedan skulle man väl också försöka göra deals med kanske Chaosium, WotC, Games Workshop, och de andra mer betydande makarna, för översätta och distribuera deras prylar för nordisk handel.

Det skulle troligtvis gå med förlust med tanke på hur marknaden ser ut idag, men det skulle det vara värt. :)

Nu kan ju inte jag ett skit om företagande, men man skulle ju leka med tanken, så what the heck.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag har levt på 8300 och mindre än så per månad, inräknat allt. Min nuvarande månadslön på lite mer än 30k i månaden ter sig för mig fortfarande som en superhög fantasilön som jag knappt vet var jag ska göra av... "Resor" är för mig något jag definitivt tänker mig att "hyfsat rika människor dvs övre medelklass och uppåt" ägnar sig åt. I min barndom var "resor" något man på sin höjd gjorde inom landets gränser. I dunno, jag upplever att många har en bild av att "vanligt folk" är rikare än de är.

Jag känner mig definitivt rik i min nuvarande situation... Inte bara "Inte fattig". "Inte fattig" blev jag när jag fick fast jobb som lärare och tjänade 23.500:- innan skatt. Redan där kändes iofs min lön som extremt hög...

(Jag har en hel del skuldkänslor över hur bra jag tjänar för övrigt; att ha ett såpass välbetalt jobb som man dessutom trivs fantastiskt bra med är få förunnat, och jag känner många som jobbar hårdare på jobb de hatar för mindre pengar)

---

Nå; skulle jag vinna 300 miljoner kronor och vi leker med tanken att det inte fanns flyktingar att hjälpa för de pengarna varken i länder i närheten av konflikter eller i det här landet, och vi inte skulle ha några fattiga överhuvudtaget, och alla andra världsproblem man kan hjälpa till att lösa med 300 miljoner kronor...

...så skulle jag vilja köpa på mig så många rollspelsvarumärken med tillhörande produkträttigheter (med texter, bilder, formgivning etc) som möjligt och släppa dem med en öppen och fri licens, till exempel CC-BY. Fri kultur, helt enkelt.

Och om det fanns pengar över efter det så skulle jag vilja grunda en stiftelse som man kunde ansöka till om rollspelsprojektpengar. Så att folk som saknar ekonomiska resurser men kan skriva rollspel också kan köpa in till exempel illustrationer.