Ymir;n130430 said:
vaddå, det är väl inte så konstigt? Skrivande i någon form är mitt drömjobb, i -synnerhet- rollspel, och jag spenderar mindre än 100 000 per år bara på mitt vanliga liv i Sverige, om jag istället flyttade till säg Vietnam skulle jag spendera typ en fjärdedel av den summan. Så en miljon kronor hade varit tillräckligt för att leva gött i flera decennier, doing what I love.
Mindre än 100000?
Det är ju jättebra att du klarar dig på mindre än 8300 kronor i månaden inräknat mat, hyra, kläder, transport och alla övriga levnadsomkostnader; men jag hoppas du inte egentligen tycker det är konstigt om medelsvensson tycker det är ytterst märkligt.
Du lever ju ett liv som är fjärran från det som de flesta lever: med fru, två barn, hus/lgh, volvo, vovve etc.
De flesta jag känner hade spontant trott det var omöjligt att de skulle kunna klara sig på mindre än 200000 om året, och de hade fått panik bara på tanken på alla "uppoffringar" i form av sälja bilen, sluta köpa kläder, inte åka på resor och allt annat lullull de behövt göra som de inte tror de skulle klarat sig utan.
Nu kanske jag raljerar, men det ligger faktiskt någonting i vad Rymdhamster säger. Om du idag lever ett liv med jobb och familj och bostadsrättslån etc hade en miljon inte räckt nånstans om du vill behålla det livet.
Tänk på att medianinkomsten för vuxna svenskar ligger på 200000-300000 beroende på var du bor. Är du svensk och har fast jobb ligger du sannolikt på den övre halvan; det skulle inte förvåna mig om Svensson behöver 300000 kr/år för att kunna upprätthålla sin livsstil. Och då pratar vi absolut inte om någon som känner sig rik. Bara "inte fattig".
Jag har deltagit i diskussioner där ämnet "hur mycket hade du behövt vinna på Lotto för att kunna bryta jobba-sova-dö greppet som livet tagit" diskuterats, och för att verkligen kunna känna sig oberoende livet ut (50 år in i framtiden) oavsett familjesituation skulle jag säga 30 miljoner. Alltså som en genomtänkt siffra, inte bara en guesstimate.
Att detta är ljusår från din siffra Ymir visar väl på hur förfärligt segregerat Sverige blivit.