Nekromanti Om officiella forum

Mutanten

Hero
Cissi;n104181 said:
Om vi har svar till våra medforumiter som inte kan tänkas vara den officella ståndpunkten från en spelskapare/företag så kan vi skicka ett PM med den informationen och sedan invänta dem som faktiskt fått frågan! I det här fallet är det ju alldeles uppenbart att alla rollspelare inte vet vad som händer överallt hela tiden!
Vad menar du? Frågan var väl inte ställd specifikt till Åskfågeln? Jag upplevde att det var en öppen fråga till forummedlemmarna. Varför ska vi svara i PM på en öppen fråga om ett rollspelsföretag?

Cissi

Up to no good.
Mutanten;n104205 said:
Vad menar du? Frågan var väl inte ställd specifikt till Åskfågeln? Jag upplevde att det var en öppen fråga till forummedlemmarna. Varför ska vi svara i PM på en öppen fråga om ett rollspelsföretag?
Kika på vilket forum frågan var ställd i. Väldigt tydligt riktat till Åskfågeln då den ställdes i deras officiella forum.

/Cissi

Mutanten

Hero
Cissi;n104208 said:
Kika på vilket forum frågan var ställd i. Väldigt tydligt riktat till Åskfågeln då den ställdes i deras officiella forum.

/Cissi
Så frågor som ställs i forumets företagsdelar är specifikt riktade till företagen då eller?

Cissi

Up to no good.
Mutanten;n104212 said:
Så frågor som ställs i forumets företagsdelar är specifikt riktade till företagen då eller?
Ehm, ja. Det är liksom därför vi har dem. Om du inte med säkerhet vet företagets svar på en fråga som uppenbarligen handlar om missnöje med servicen kan det i alla fall vara en idé att inte gå in och svara i deras ställe.
Det tillhör god ton.

Tre solar

Hero
Cissi;n104213 said:
Ehm, ja. Det är liksom därför vi har dem. Om du inte med säkerhet vet företagets svar på en fråga som uppenbarligen handlar om missnöje med servicen kan det i alla fall vara en idé att inte gå in och svara i deras ställe.
Det tillhör god ton.
Det här är en jättekonstig tolkning av forum-uppdelningen.

Praxis är ju att man sorterar sin post efter var man tycker den är mest relevant. När jag skriver posten "Vad tycker ni om nya Eon?" lägger jag den såklart i Eon-forumet, eftersom den är mest relevant för Eon och Eonspelare. Med din tolkning skulle frågan vara riktad till de som gjort spelet, alternativt de som marknadsför eller säljer det, vilket såklart är orimligt.

OP ställer inte ens en fråga till ÅF, utan konstaterar hur han/hon upplever en situation.

Som moderator har du förstås mer rätt än jag per definition, men det vore ett sorgligt prejudikat för framtida diskussioner om frågor i de namngivna forumen inte är till för diskussion utan för att få ett "facit" av spelföretagets språkrör. I mina ögon skulle det förvandla rollspel.nu från ett forum till en frågespalt.

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Fast flera av forumen under kategorin Officiella forum och specifika spel är just företagens officiella forum. Anders & Tove är moderatorer i det här forat, likväl som Arfert är moderator i Sagagames-forat.

anth

Vetefan
Tre solar;n104249 said:
Det här är en jättekonstig tolkning av forum-uppdelningen.
...
OP ställer inte ens en fråga till ÅF, utan konstaterar hur han/hon upplever en situation.
Jo, men det är viss skillnad mellan ett forum som är officiellt och ett mer allmänt.
T.ex. har inte Riotmins något forum här så du kan inte räkna med att få svar från dem om du skriver något om Trudvang här.

Det här forumet är dock Åskfågelns officiella forum, så även om man skriver en allmän fråga som "är åskfågeln seriösa?" istället för en specifik fråga som "är ni (Åskfågeln) seriösa?" kan man ändå räkna med att få svar direkt från Anders och Tove (som är Gillbringarna bakom företaget Åskfågeln).

Samma sak om du skriver i Eon-forumet, då är chansen stor att något av svaren kommer från någon från Helmgast.

Om någon i framtiden googlar "åskfågeln seriösa" är chansen stor att det är just denna tråd de kommer att stöta på och då tycker jag att det är synd om den ger ett felaktigt intryck.
Trådskaparen klagar på att denne beställt saker som inte kommit. Det visar sig att den som skulle skicka sakerna DOG samma dag som trådskaparen gjorde beställningen.
Trådskaparen mailar Åskfågeln och påstår sig inte fått svar. Det visar sig att Åskfågeln HAR svarat, men trådskaparen har inte tittat i sitt spamkorg.

Sedan kommer andra saker upp som Western.
Gillbringarna gör massor för den svenska rollspelshobbyn. En av de främsta sakerna är att ge ut Speltidningen Fenix. Denna tidning har kommit fullsmockad och regelbunden som en klocka var annan månad i ett decennium eller så. Tror verkligen någon här att man kan genomföra en sådan bedrift och samtidigt inte vara seriös?
Däremot prioriteras Fenix, för den MÅSTE komma ut. Det betyder att andra projekt, som Ensamma vargen och Western, får göras på den lilla fritid som blir kvar.
Om man tycker att Åskfågeln inte är seriöst bara för att Western inte har hunnit komma ut kan man ju inte tycka att något rollspelsföretag i Sverige är seriöst, eftersom alla rollspelstillverkare i Sverige gör sina rollspel på sin fritid. Och om någon inte tycker att något rollspelsföretag är seriöst kan man ju undra varför denne ens spelar rollspel. :)

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Well, den ursprungliga frågeställningen för tråden får väl anses vara avklarad. Så...

Visst, om man lusläser forumsbeskrivningarna så borde kanske den här frågan snarast ha postats i Off Topic-forumet. Men å andra sidan finns det ingen faktiskt beskrivning av vad man ska använda åskfågelforumet till (de tre saker som tas upp att diskuteras har alla sina separata underforum). Nu, om jag var ny på forumet, och faktum är att även nu, om jag hade en fråga OM (snarare än till) Åsfågeln, Helmgast, Megaton Games, så skulle jag ju med största sannolikhet ställa dessa i de specifika forumen.

Om man ser till den enda fråga som faktiskt (ordagrant) ställs i det här fallet skulle man absolut kunna argumentera att den definitivt inte var ställd TILL åskfågeln. Om jag exempelvis får ett email från ett företag jag inte är så bekant med, med ett erbjudande som är _lite_ för bra för att vara sant, så kommer jag ju knappast fråga det företaget om de är ett seriöst företag. Jag kommer vilja fråga andra personer som kanske skulle kunna erbjuda en lite mer objektiv bedömning.

Det sagt så om man istället för att stirra sig blind på titeln och läser hela inlägget så borde det vara väldigt tydligt att Åskfågeln själva är de som är absolut bäst lämpade (och de enda som är insatta) att bemöta den faktiska oron i startinlägget. För om jag skulle formulera den bakomliggande och underförstådda frågan i startinlägget så skulle den snarare vara "Var är mina böcker?". Och det är en fråga bara Åskfågeln eller möjligtvis posten (yeah right) kan svara på.

"Men Rymdhamster, om du nu tycker att Åskfågeln är de enda som var lämpliga att svara på frågan, varför svarade då du på den överhuvudtaget?"

I just det här fallet såg jag en stor, tydlig orsak till varför Åskfågeln kunde ha drabbats av lite förseningar och även till varför Åskfågeln kanske inte har tid att hålla koll på forumet riktigt lika frekvent som de brukar. Dessutom verkade trådstartaren vara frustrerad och väldigt upprörd, och i det läget brukar man vilja ha svar på en gång, och får man inte svar på en gång blir man ännu mer frustrerad och upprörd.

Så i det här fallet kände jag att de som borde svara på trådstarten är Åskfågeln, men jag kände också att det fanns en risk att det skulle dröja lite innan det svaret kom, och att jag satt på information som kunde vara intressant för trådstartaren att känna till och kanske vara tillräckligt lugnande för att det inte skulle göra något om Åskfågelns svar dröjde.

Tycker jag att alla frågor som ställs i det här forumet (Åskfågelns huvudforum) endast skall besvaras av Åskfågeln själva? Nej. Det beror väl på frågan, och hur den ställs. Jag skulle defintiivt posta frågor om folks upplevelse av åskfågeln här, och även om jag inte skulle ha några åsikter om åskfågeln också svarar på dem så skulle jag definitivt uppskatta andras input också. Om det inte är syftet med det här forumet så borde det definitivt klargöras på något sätt. Eller ni vet: överhuvudtaget.

Nu kan man kanske tycka att det här inte borde vara ett problem, men att diskutera det skulle kräva att jag kommenterar andra inlägg i den här tråden (Edit: refererar till den ursprungliga tråden), och det väljer jag att inte göra mer än vad jag redan har gjort.

Cissi

Up to no good.
Jag ska förklara hur jag tänkte.

Precis som flera har skrivit så är de officiella forumen lite speciella för att de faktiskt är en plats för företag och spelskapare att svara på direkta frågor och promota sina produkter, de är också de enda forum där andra än moderatorerna och redaktörerna kan och har rätt att moderera i trådarna.

Forumen är också, självklart, en plats där man kan och ska diskutera produkterna, både med varandra och med skaparna. Men då och då dyker det upp frågor som den som startade den inledande diskussionen (som jag bröt ut den här ifrån då den handlar om något annat nu). Jag upplevde den som en direkt fråga från en kund till ett företag om en utebliven leverans och jag hanterade den utifrån hur jag tolkade den. Den här tolkningen gjorde jag dels utifrån vilket forum tråden låg i och dels utifrån frågeställningen. Hade den legat i allmänna rollspelsforum eller i OT eller i Kultur eller var som helst, hade jag inte tolkat tråden som en fråga till Åskfågeln direkt, utan som en fråga i allmänhet. Likaväl som någon kan starta en tråd i kulturforumet om hur seriösa Blizzard är som hela tiden skjuter på sina produkter.

Så de officiella forumen finns framförallt för att spelskaparna och företagen vill ha dem här, det är inte vi som på helt eget bevåg har skapat dem utan endast företag som vill bli representerade på det här sättet har ett underforum på rollspel.nu

Det enda jag således ber om är lite fingertoppskänsla gällande frågor som ställs till "ägarna" av ett officiellt forum. Uppenbarligen så upplevde inte alla att det var en fråga till Åskfågeln, men jag gjorde det och agerade utifrån det. Andra gjorde det inte och agerade utifrån det. Så kan det bli.

/Cissi

Mutanten

Hero
Precis som flera har skrivit så är de officiella forumen lite speciella för att de faktiskt är en plats för företag och spelskapare att svara på direkta frågor och promota sina produkter, de är också de enda forum där andra än moderatorerna och redaktörerna kan och har rätt att moderera i trådarna.
Det är ju alldeles uppenbart fel på forumsystemet. Forumets publiceringssystem borde inte tillåta att andra än de användare som representerar företaget svara på frågor i de officiella forumen. Vi andra borde bara få starta trådar (men inte kommentera befintliga trådar) i de officiella företagsforumen.

Det är inte rimligt att varje enskild forummedlem ska känna till sådana här specialregler. Som forummedlem utgår jag ifrån att jag får kommentera alla trådar som systemet tillåter mig att kommentera i.

Jag föreslår att vi gör som våra ofelbara myndigheter gör när de gör fel. Vi skyller på systemet. Det är forumsystemets fel alltihop. Det är den "dumma datan" som krånglar. Då kan det bli så här.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Mutanten;n104315 said:
Det är ju alldeles uppenbart fel på forumsystemet. Forumets publiceringssystem borde inte tillåta att andra än de användare som representerar företaget svara på frågor i de officiella forumen. Vi andra borde bara få starta trådar (men inte kommentera befintliga trådar) i de officiella företagsforumen.
Läs hela inlägget hon skrev.

Ond bråd död

Swashbuckler
Jag tolkade det som att frågan var allmänt avsedd och jag skulle tro att frågeställaren inte ens kände till att det var ett officiellt forum för åskfågel.

Leon

Leo carcion
Jag uppfattade som att trådstartaren inte fått kontakt med Tove & Anders, och därför frågade övriga användare om företagets rykte/deras erfarenhet.

Men även om frågan skulle varit direkt ställd till Åskfågeln ser jag inget problem i att engagerade forumit går in och svarar utifrån deras egen uppfattning. Det tycker jag man ser ganska ofta i diverse företagsforum, och för mig ger det inget annat intryck än en engagerad och hjälpsam fanbas. Så länge de inte utger sig för att företräda företaget i fråga misstänker jag att det bara är välkommet.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Mutanten;n104374 said:
Vilken del av svaret är det du inte tror att jag har läst?
Den del som gör att ditt inlägg blir rätt märkligt:

Cissi;n104304 said:
Forumen är också, självklart, en plats där man kan och ska diskutera produkterna, både med varandra och med skaparna.

Mutanten

Hero
Rymdhamster;n104387 said:
Den del som gör att ditt inlägg blir rätt märkligt:

Ursprungligen skrivet av Cissi
Forumen är också, självklart, en plats där man kan och ska diskutera produkterna, både med varandra och med skaparna.
Det enda som jag tycker är märkligt det är hur det går ihop med det Cissi skrev här:

Om du inte med säkerhet vet företagets svar på en fråga som uppenbarligen handlar om missnöje med servicen kan det i alla fall vara en idé att inte gå in och svara i deras ställe.
Det tillhör god ton.
Ena stunden hör det till god ton att som vanlig forummedlem inte svara på frågor som ställs till företagen i deras officiella forum. Nästa stund är forumen (de officiella forumen) självklart en plats att diskutera produkterna med varandra och med skaparna. DET tycker jag är märkligt.

Jag tror inte att moderatorerna själva vet vad som gäller i företagens officiella forum. Så frågan kvarstår: Vem har rätt att kommentera i de officiella forumen? Den som startar tråden? De som representerar företagen? Alla forummedlemmar?

CapnZapp

Myrmidon
Jag förstår RasmusL reaktion. Renbergs trådstart var måhända frustrerad men likväl antagonistiskt skriven.

Om något borde de officiella forumen uppmuntra en respektfylld samtalston - om de nu ska särbehandlas anser jag moderatorerna bör fokusera mer på att hyfsa till Renbergs ton än att hacka ner på RasmusL, som antagligen ville försvara Åskfågelns rykte.

RasmusL's syfte var inte att impersonera åskfågel-personal. Möjligen en tillsägelse för att självmoderera i största allmänhet, men då efter en minst lika hård tillsägelse till Renberg att vara hövligare.

Det bästa är om policyn enbart uppmuntrar Åskfågel-relaterade frågor i Åskfågel-forumen. Nuvarande moderering tyder på motsatsen: om Cissi menar att RasmusL fick sin reprimand enbart för att tråden låg i ett officiellt forum snarare än i det allmänna rollspelsforumet anser jag att WRNU ska ompröva sin policy.

Cissi: din jämförelse haltar. Jag kan inte se hur någon förväntas posta om Åskfågeln i Kultur när WRNU har ett dedikerat Åskfågel-forum, oavsett vinkling. Såfort WRNU skaffar sig ett Blizzard-forum hoppas jag alla trådar om hur seriösa/oseriösa de är uppmuntras att fortsätta i Blizzard-forumet och inte längre i Kultur etc. (Alldeles bortsett från att RasmusL knappast kan svara Renberg genom att starta en ny tråd i ett helt annat forum)

Mutanten

Hero
CapnZapp;n104390 said:
som antagligen ville försvara Åskfågelns rykte.
Hur vet du vad trådstartaren hade för avsikt med att skriva som han/hon gjorde? Jag upplevde det inte som att han/hon ville misskreditera Åskfågeln. Jag upplevde det som att han/hon skrev av sig sin besvikelse och undersökte om det som hänt var en tillfällighet eller om Åskfågeln var oseriösa som företag (som sedan visade sig bygga på ett missförstånd mellan honom/henne och Åskfågeln).

Det är väl klart att man måste få fråga om ett företag är seriöst eller inte. Särskilt när leveransen har uteblivit utan att personen upplever att den har fått något besked om varför (vilket alltså visade sig vara fel då trådstartaren missat Åskfågelns mail). Vad är detta för fjäskigt forum om man inte får kritisera företagen i hobbyn? Var platsar kritiken mot ett företag bäst om inte i företagets avdelning på forumet? Vi som kommenterade försökte ju bara vara trådstartaren behjälpliga. Vad är problemet?!?

CapnZapp

Myrmidon
Mutanten;n104391 said:
Hur vet du vad trådstartaren hade för avsikt med att skriva som han/hon gjorde?
Jag försöker inte gissa trådstartarens avsikter.

Jag berättar att jag upplevde att trådstartaren använde en onödigt otrevlig ton.

Detta berättar jag för att jag tror RasmusL upplevde detsamma. Jag ursäktar inte regelbrottet mot regel 8 "Posta inte ett eget svar" men jag tror definitivt inte RasmusL visste han skulle bedömas hårdare för att han råkade lägga sig i "en direkt fråga från en kund till ett företag".

Det kan inte vara moderatorernas uppgift att se till att "kunden har alltid rätt" oavsett hur sur och oförskämd kunden är. Det ger en olycklig känsla av att jag modereras mildare om jag A) utger mig för att vara en betalande kund och/eller B) formulerar mig på ett sätt som kan tolkas som en direkt fråga till företaget.

Huvudproblemet är att inget av detta nämns i regler eller riktlinjer (alltså att officiella forum bedöms annorlunda, och isåfall på vilket sätt).

Sapient

Swashbuckler
Det klagas mycket på moderatorerna. Det klagas särskilt mycket och ofta, från de personer som oftast är föremål för deras ingripanden.

Och det börjar - inte bara i den här tråden - likna ren antagonism. Deras beslut ifrågasätts i den här tråden väldigt hårt. Jag kan inte se något annat än att det är en del av den växande antagonismen.

Jag kan bara säga att från min horisont så framstår inte våra moderatorer som vare sig illasinnade eller särskilt hårda. Tvärtom, faktiskt.

Om jag vore moderator här, skulle jag ha tagit i betydligt hårdare i flera av de fall som har inträffat på sistone. Framför allt det här att starta "hårklyveridiskussioner" om moderatorsbeslut. Jag hade sagt "välkomna tillbaka efter sommaren" - inte efter 48 timmar eller liknande.

Detta inte sagt som något försök till hobby-moderering, utan enbart för att ge en annan bild om hur moderatorerna och deras arbete uppfattas.