Nekromanti Om ordböcker och korta rollspel

Jambu

Swordsman
Re: Dags att skriva ordbok!

Upplägg - Jag avskyr bloggar av ren princip, men det kanske skulle fungera bäst med någon typ av sådan.
Som Snigel redan sagt så borde det hela vara utan regler - sånt kan man lägga till efter om man vill.

Av dina 3 alternativ var Faëpolis minst attraktiv i min bok. Jag försökte komma på bättre koncept själv, och det gick rätt bra tills jag insåg att det redan fanns kompletta spelvärldar till alla mina idéer ... :gremsuck:

Hur som helst så är jag är intresserad, men åh andra sidan är jag rätt så lat också, och har aldrig deltagit i någon annan typ av lexiconspel.

Dimfrost

Special Circumstances
Re: Några tankar till

Feliath hade en idé om space opera i stil med Dune, med en massa märklig teknologi, främmande rymdvarelser och mystiska krafter. Han kan säkert utveckla det hela lite när han får tid till det. :gremsmile: Det tycker jag låter rätt funktionellt. Jag tror fortfarande att det här formatet lämpar sig väldigt väl för att skildra en stad (eller kanske ett enormt eller oändligt slott i Gormenghast-stil), men det kan ju komma fler möjligheter.

Om ingen vet var vi ska fixa en wiki tycker jag att vi tar en blogg.

Sedan får ni gärna kommentera övriga frågor från mitt tidigare inlägg: upplägg (hur ofta man ska skriva, om man ska strukturera upp det hela på något sätt), hur mycket som ska slås fast om världen innan vi börjar, och om vi ska ha uttalade alter egon i världen. I annat fall kommer jag att börja komma med konkreta förslag. :gremlaugh:

/Dimfrost

thark

Hero

Om ingen vet var vi ska fixa en wiki tycker jag att vi tar en blogg.

Om ni/du väldigt gärna vill använda wiki kan jag ge utrymme på min wiki. (Fotnot: Wikin är alltså generellt redigeringsspärrad, men det är ganska lätt gjort att skapa en avdelning som antingen är redigerbar för allmänheten, eller har ett redigeringslösen för projektdeltagarna får.)

Man kan ha åsikter om PmWiki, om min utseendemall och allt möjligt annat; det är mest ett "om du inte orkar hitta något bättre"-erbjudande.

Dimfrost

Special Circumstances

Coolt, jag har ingen erfarenhet av wikis med avdelningar tidigare, men det ser ju utmärkt ut. Vi återkommer väl när vi faktiskt har beslutat något, men tack för erbjudandet. :gremlaugh:

/Dimfrost

Troberg

Sinister eater

Om ni/du väldigt gärna vill använda wiki kan jag ge utrymme på min wiki.
RPG Labs wiki står också till tjänst för rollspelsrelaterade projekt.

Dimfrost

Special Circumstances

Jag hade inte uppfattat att man nuförtiden kunde dela upp en wiki i olika avdelningar, så jag trodde att man var tvungen att ha tillgång till en egen webserver för att kunna sätta upp en. Nu lär det ju bli lättare. Vi får se hur det blir, men jag tackar i alla fall för erbjudandet.

/Dimfrost

Ackerfors

Alas, your rapids!
Jag svarar väl då!

Okej, jag tycker ordboksidén i sig är tuff, även om jag inte är säker på att det blir jättebra så är det i vilket fall värt ett försök, och jag kan definitivt tänka mig att ställa upp - under förutsättning att den formen ni väljer att göra det på passar mig.

Så till dina punkter (Mycket av det pratade vi om på vägen hem, men i alla fall...).

"* Upplägg. En wiki vore väl bäst. Var lägger man enklast upp en sådan? Jag har inte tillgång till någon vettig webserver (jag snyltar bara lite på Masks). Mindre bra lösningar är forum eller blogg."

Jag är inte alls övertygad om wikins förträfflighet, men är säker på att det kan fungera, speciellt nu när thark så snällt erbjudit sig ett hörn av hans. Det är dessutom mindre viktigt. Ett forum, en blogg eller en mailinglista skulle möjligen funkat det med, det viktiga är egentligen inte var texterna läggs upp utan vad som görs med dem. Det krävs en redaktör som sammanställer och sållar ut det mindre bra, och det krävs att alla kan ta del av allt.

"* Formalia. Mindre strikt än en lexikonomgång. Färre påtvingade referenser. Inte lika många ord på varje bokstav."

Jag tror inte att det är här man behöver lägga sina "krav" utan på fokuset och valet av ämne. Jag är inte säker på att deadlines är rätt väg att gå när det handlar om så pass korta textstycken (artiklarna i Dictionary of Mu ligger runt 500 tecken). Kravet på deltagande behöver inte vara så stort det heller, det är resultatet som är det viktiga.
Refererande bör lösa sig själv om ämnet vi skriver om är bra.
Det jag definitivt sätter mig emot är tvång på ord per bokstav. Det är en på alla sätt onaturlig grej att lägga in. Det är snarare bokstävernas bredd som avgör hur många artiklar som kan vara om det (om det är vettiga personer som skriver lär det bli få artiklar på Q och X men desto fler på S och T). Det tror jag å andra sidan inte att ni skulle införa. :gremtongue:

"* Ämne. Det bör nog vara ganska väl avgränsat till en början, eftersom man itne har något tidigare att gå på förutom just presentationen, till skillnad från Lexikon."

Jag tycker nog att små ämnen som inte tillåter vad som helst är bättre. Jag har väldigt svårt att tänka mig att skriva om rymden till exempel. Däremot tror jag att en Illiaden-variant (ett hav med öar), en stad eller något annat halvavgränsat skulle fungera alldeles utmärkt. Jag tror dessutom att riktlinjerna eller reglerna för ämnet är betydligt viktigare än reglerna för hur det praktiska skrivandet ska gå till.

"* Regler. Jag har tänkt mig att använda ett minimalistiskt regelsystem infogat i slutet, antagligen mitt T12-system. Hur mycket regeldata bör finnas i uppslagsorden? Insprängda rutor? Inget?"

Enkla regler känns självklart och inte helt intressant att utveckla något nytt för. Hur det presenteras är lite knivigt. Samtidigt som man vill att reglerna inte ska ta för stor plats behöver man genom artiklarna visa vad reglerna används till och ren praktisk information som speldata. Hur som helst gillar jag insprängda rutor. Det fungerar oftast väldigt bra vad jag märkt, och är inte särskilt svårt att skriva.

"* Ingameskribenter. Jag är rätt säker på att det bästa alternativet är att alla texter skrivs ur ett ingameperspektiv. Ska man då skapa sig varsitt alias, eller låta det hela vara skrivet av osynliga skribenter? Ska man kommentera varandras texter på något sätt? Det är i alla fall trevligt i Dictionary of Mu, och där är det ändå bara en skribent."

Jag gillar tanken på att det mesta beskrivs ingame, men jag tycker inte om aliasidén. Det jag skulle satsa på vore möjligen att författarna var "Liftarens guide till galaxen"-, Nationalencyklopedi- eller Nordisk familjebok-redaktionen. Att man hittar på någon anledning att författarna behöver samla "all världens kunskap" i den här ordboken. Det känns rimligare och intressantare än att man ska ha ett eget alias per skribent, eftersom det inte är utförandet som är intressant utan resultatet.

"Över till ämnen, alltså."

Jag har inte några enormt bra idér på ämnen just nu, faktiskt. Illiaden-varianten skulle kunna vara ett förslag, som i sig ger upphov till att man kan skriva om platser, personer, mytologi, monster, händelser och en rad andra saker (att det sedan bör utspela sig till havs, vilket jag gillar, är förstås ännu ett plus för min del). Jag skulle tycka det var intressant, men tänker inte kämpa för att det blir den idén om ingen annan gillar den. :gremsmile:

---

Det är mina fem cent, får jag vara med och leka nu? :gremwink:

Olle Linge

Snigel
Samlade tankar

Vi diskuterade ordboksskrivande lite idag när vi spelade och jag tänkte att jag skulle förklara vad jag tycker. Det jag har störst problem med när det gäller samskrivarprojekt som exempelvis lexikon, är att de är alldeles för spretiga. Jag är allergisk mot världar och spel där allting fungerar och det inte finns något sammanhang. Visst är det häftigt med femtio olika coola grejer, men det är minst tio gånger häftigare när de också hänger ihop på något finurligt sätt.

Jag kommer därför inte vara med att skriva det här om det inte finns ett mycket tydligt fokus som gör att det kommer finnas något sammanhang mellan artiklarna. Risken är annars att vi skriver om femtio häftiga folk, platser, kulturer och så vidare, men inget av det hänger ihop med något annat. Det suger och då vill jag inte vara med. Om vi däremot har ett samlat fokus, så att allting samlas under ett paraply, då är jag lätt med.

walium

Ganska töntig, faktiskt
Beroende på ämnesval

Jag är framförallt intresserad av Sword & Sorcery, gärna något i stil med den tecknade filmen "Sinbad" eller det som Nightowl har nämnt om "Mazes & Minotaurs". Space Opera funkar väl också om det är mer åt fantasy-hållet. Jag ser gärna rätt så ordentliga begränsningar så att det handlar om ett väl avgränsat område. Är det en hel planet till exempel så slutar det lätt med att artiklarna flyter omkring helt utan någon inre struktur eller koppling till varandra. Ämnet och begränsningarna är det viktigaste för mig, annars så kan jag acceptera det mesta.

Dimfrost

Special Circumstances
Fokus

Så, om vi kör på SF-idén, vad är då ett lämpligt fokus? Igår pratade vi om till exempel en viss typ av rike (exemplifierat av en rebellgrupps kamp mot ett ont imperium) eller någon sorts organisation som definierar världen. Frågan riktar sig inte just till Snigel utan alla är välkomna att svara.

Själv är jag rätt sugen på att låta Jorden vara centrum i ett jättegammalt imperium av något slag.

/Dimfrost

Troberg

Sinister eater
Re: Fokus

Själv är jag rätt sugen på att låta Jorden vara centrum i ett jättegammalt imperium av något slag.
Något i stil med Wandering Among Scattered Stars? Ett aningen Dune-inspirerat lowtech-SF baserat på planeter med mycket olika förutsättningar, intriger, spioneri, sabotage, action och andra balla saker.

Dimfrost

Special Circumstances
Re: Fokus

Nej, jag vill ha något eget, dessutom på svenska. Hela poängen är att vi ska skapa en komplett spelbar ny värld enbart genom ordboken.

/Dimfrost

Dimfrost

Special Circumstances
Viktig info för deltagarna!

Okej, eftersom ingen annan skriver något så bestämmer jag hur det är. Följande gäller:

* Vi kör på SF-idén. Jorden är centrum i ett uråldrigt stjärnimperium. Däremot behövs det lite mer fokus. Vad ska detta vara?

* Vi behöver ett arbetsnamn, om inte annat till avdelningen i tharks wiki. Kom med förslag!

* Vi har inga ingamepersonligheter, utan texterna skrivs relativt opartiskt. Däremot kan vi kanske köra med kommentarer som olika tidigare läsare skrivit in i uppslagsverket i efterhand. Det blir hur som helst en senare fråga.

* Regler blir också en senare fråga.

* Ska vi ha någon form av halvt påtvingad uppdateringstakt? Ingen blir utkastad på grund av för liten aktivitet, och vi skriver inte artiklar i bokstavsordning, men jag tänker föreslå att man försöker skriva en artikel säg varje måndag och torsdag.

* Vi anser oss vara klara när vi har nått en viss mängd artiklar (förslag på lämpligt antal?) och när en viss tidsperiod har gått (två månader?). Båda kraven måste alltså vara uppfyllda.

* Jag tar på mig redaktörsrollen och är beredd att rensa ut artiklar som inte håller måttet eller som är onödiga (om vi får för många artiklar i slutänden; vad som är för många är naturligtvis diskutabelt) när skrivandet är avklarat.

* De som tänker sig vara med bör svara på det här inlägget. Om jag inte får några svar finns det två alternativ: antingen kör jag själv, eventuellt i bloggformat, eller så lägger jag ned hela skiten. Det senare är mer troligt. Det fanns ett tredje alternativ också, vilket var att jag skulle peka med hela handen och bestämma hur det ska vara, men i och med det här inlägget känns det som att jag har uttömt alla möjligheter i den riktningen. (Det gällde alltså tidigare även att bestämma ämne och så.)

/Dimfrost

Nightowl

Champion
Re: Viktig info för deltagarna!

Uppdateringstakt: Ja. Annars kommer då åtminstone inte jag att få något gjort.

Namn: På imperiet, eller?

Fokus: Galaxriket befinner sig i en uppgångsperirymd efter en längre nedgång, som uppstod eftersom de tidigare eliterna på Jorden transhumaniserade sig bortom mänskligheten. Ett centralt tema är att galaxen är så gammal att man numera helst bygger nya planeter, dysonsfärer, maskhål för transport, etc. Detta sker av återinvandade mer mänskliga sapienter från yttre vaihelsike.

Temat blir alltså kosmisk arkitektur, pionjäranda och vad gör man dan efter att folk uppstigit till himlen och lämnat en kvar?

Sedan har jag nyligen sett Galaxy Express 999 så jag kräver en äldre halv-elit som är mekanisk och rymdtåg! Och mycket rysk stämning!

Erik

Feliath

Swashbuckler
Jag är fortfarande med, förstås

Däremot behövs det lite mer fokus.
Varför det egentligen? Jag trodde hela poängen med ordboksrollspel var att man slipper vara så jävla petnoga med detaljerna.
Anyway: Jag har ju redan påtalat att rymdtuareger är snorballt, vilket var SF-idéns genesis, och därför föreslår jag att »ramhandlingen« är ett interstellärt Timbuktus skrifter som återupptäckts och kompilerats till ett uppslagsverk (Timbuktu var ett av medeltidens största kunskapscentra, och tusentals band med medeltida och antika böcker beräknas finnas kvar på folks vindar).
Det uppslaget borde kunna generera ett arbetsnamn också, men jag kan inte komma på något just nu.

Och, öh, allt annat låter väl bra. Tvåhundra ord, tvåhundra artiklar och två månader verkar som vettiga gränser. (Där, som sagt, artikelantalet och tiden måste uppnås bägge två.) Åtminstone för den första fasen, så att säga; om vi vill addera kommentarer eller reglifiera görs det lämpligen därefter.

So, yeah. Jag vill ha enorma planetvävande spindlar, bulliga rymdskepp, PSI-krafter (som styr rymdskeppen) och helst inga datorer för det är roligare med illuminerade jättestora pergamentband. Om jag får välja :gremsmile:

/Feliath — och nu går jag och lägger mig igen

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Namnlöst förslag

Jorden är centrum i ett uråldrigt stjärnimperium. Däremot behövs det lite mer fokus. Vad ska detta vara?
Under de tusentals år då mänskligheten utforskat stjärnorna har vi lärt oss att liv är extremt vanligt i universum. Det förekommer i bakterieform i vulkaniska områden på frusna planeter, i de oändliga världshaven under istäckena på avlägsna månar, i de giftiga molnen runt gasjättarna, och i sprudlande mångfald på alla planeter som likt jorden haft turen att hamna i det smala bälte som möjliggör flytande vatten på planetytan. Men intelligens har visat sig vara betydligt ovanligare. Visst har man funnit resterna av civilisationer på en del planeter, men de tycks alla ha dött ut eller bara försvunnit innan de blev så avancerade att de kunde ta steget mot stjärnorna. Radioastronomerna har lyssnat ut i tomheten i hopp om att finna signaler från fjärran civilisationer, men det har varit tyst.

Ända fram till nu.

Och de visade sig finnas mitt ibland oss, i de stjärnsystem som vi ansåg vara döda och obeboeliga och därmed ointressanta. Vi hade misslyckats med att upptäcka deras närvaro under de tusentals år då vi levt sida vid sida. Deras teknologi skiljde sig så från våran att vi inte kunde detektera deras kommunikationssignaler eller deras titaniska strukturer som fyller deras solsystem. Nu har vi lärt oss hur vi ska göra, och resultaten är skrämmande. De finns överallt: runt öde gasjättar, döende dvärgstjärnor och i de oändliga djupen mellan stjärnorna. Det är svårt att avgöra hur mäktig deras märkliga teknologi är, men den tycks vara lika mäktig som vår, kanske mäktigare. Vi har ännu inte kunnat avgöra om de är vänner eller fiender, men en sak är klar:

De har upptäckt oss med.

Ska vi ha någon form av halvt påtvingad uppdateringstakt?
Jag behöver i alla fall en sådan för att få något gjort.

/tobias

walium

Ganska töntig, faktiskt

"* Vi kör på SF-idén. Jorden är centrum i ett uråldrigt stjärnimperium. Däremot behövs det lite mer fokus. Vad ska detta vara?"

Space Opera? Att artiklarna ska handla om jorden vore ett fokus, eller att de ska handla om en specifik konflikt. Om det ska handla om rymd-tuareger så vill i alla fall jag ha lite mer information. Jag tror att ett fokus kan vara nödvändig, i alla fall om vi vill undvika att någon skriver om rymdfararnas skomode medan andra skriver om kärnvapenkriget som dödade den siste galaktiske centurionen. Namn tror jag kommer med fokus och avgränsningar.

"* Ska vi ha någon form av halvt påtvingad uppdateringstakt? Ingen blir utkastad på grund av för liten aktivitet, och vi skriver inte artiklar i bokstavsordning, men jag tänker föreslå att man försöker skriva en artikel säg varje måndag och torsdag."

Det skulle antagligen fungera något sånär för mig, men jag vet inte hur väl det skulle fungera för andra.

Ackerfors

Alas, your rapids!
[Egen rubrik så att jag kan spionera på er]

"Okej, eftersom ingen annan skriver något så bestämmer jag hur det är."

När jag väl svarade så blev jag inte ens bevärdigad med ett svar. Antar att det var TLDR (Too long, didn't read) som World of Warcraft-ungarna hade svarat. *snyft*

I övrigt låter väl det mesta bra, även om jag inte är helt såld på SF-idén så hoppas jag kunna komma med några intressanta artiklar, kanske. Och oavsett om det finns en uppdateringstakt kommer jag högaktningsfullt strunta i den om jag inte har några idéer värda att spinna vidare på som skulle passa in. Så stäm mig. :gremsmile:

Fokus behövs för ingenting är tråkigare än spretiga "everything goes"-världar, sen spelar det ingen större roll för min del vad fokuset är. Både Nightowls och Feliaths förslag är bra även om det senare kan behöva snävas av ytterligare om det ska fungera bra.

En annan kul idé, som bara vagt har med fokus att göra, är att vinkla det hela efter vad det är tänkt att man ska spela i världen. Att kunna spela vad som helst är rätt trist överlag (och jag tycker det är svårare att göra något helt fritt än med begränsningar). Om det är tänkt att man ska spela rymdaristokrater kan ordboken vinklas efter vad aristokraterna tycker om världen. Exempelvis förklara vilka klåpare rymdproletärerna är, eller vilken underbar soppa de har på Norra Hemisfärens bästa restaurant (den är förstås fem-stjärnig) - Five Comets Fairfood - trots att ägaren härstammar från New Dublin. Det kan vara ett bra sätt att peka på vad som ska spelas, med tanke på att formatet är rätt begränsat i sitt "förklarande" av vad som är tänkt med det. Bara en tanke dock.

Jag vet inte vilken ambitionsnivån är i omfång, men någonstans mellan 100 och 200 artiklar verkar rimligt, och som sagt, Dictionary of Mu-artiklarna är runt 500 tecken och det är en artikel per sida luftigt satt. Är tanken att det ska vara något liknande har vi en bra mall för artiklarna i just Dictionary of Mu, men är tanken färre sidor, bättre satt och fler artiklar så är det bara att ändra till färre, snyggare, fler (Captain Obvious strikes again). :gremsmile: Jag tycker dock att 500 tecken är lagom (det är verkligen inte särskilt mycket att klämma ur sig snabbt, det här inlägget är en bra bit över 2000 tecken och är skrivet på en kvart max (vilket kanske märks)).

Fler cent från min sida.

Olle Linge

Snigel

Precis som förut är jag med förutsatt att det finns ett fokus och att jag gillar temat. Eftersom jag har rätt mycket annat för mig just nu, har jag inte något bra förslag på fokus, men jag avlider inte heller av att passa det här projektet. Det finns ju ingenting som hindrar mig från att skriva saker om jag får idéer. Jag håller förstås med Yassilus om att ett fokus är ett måste.

För övrigt tycker jag 200 artiklar låter helt vansinnigt och sjukt mycket. Hade jag haft en hatt hade jag lovat att äta upp den om ni blir klara med det. :gremsmirk: Omfånget per artikel verkar de andra som postat lyckats få rätt nära mina egna preferenser.

Dimfrost

Special Circumstances
Det vi behöver veta

Det finns diverse saker vi behöver slå fast innan vi börjar skriva för att det ska bli en sammanhängande värld.

Det finns en stor organisation, en sorts kombination av religiös kult, resterna av en stenhård polisstat och handelsgille, med tillgång till gammal högteknologi, monopol på ett antal viktiga handelsvaror och allmän sammanhållande funktion. De kontrollerar stjärnportarna som är den dominerande (enda?) enkla överljusdriften. Övriga resenärer är hänvisade till "korridorer" mellan stjärnorna, vissa bestämda stråk där rymden "tryckts ihop" så att avstånden är kortare där än i den omgivande rymden; resultatet blir att det tar någon månad att färdas mellan avlägsna stjärnsystem och veckor eller dagar mellan närliggande, och man klarar sig med vanlig drift då. Stämningen blir ungefär som med segelfartygens tidsålder på jorden.

I övrigt är teknologin inte så avancerad. Navigation sköts med räknestickor, enorma stordatorer i de största handelsskeppen eller aliens med psykiska krafter. Den stora organisationen kan ha tillgång till mer avancerade datorer i några enstaka fall. Mycket högteknologi är inte möjlig att bygga längre, men kan underhållas av Gillet. De kanske dyrkar Nightowls transhumaniserade mänsklighet eller något. :gremsmile: Lite nanotech måste ju också finnas för att det är coolt, men i allmänhet är det mer magi och gamla böcker och märkliga aliens än vetenskap.

Kanske borde vi slå fast Jordens status också; det lutar åt en rätt öde planet, mest fylld av ruiner och galna vetenskapsmän, men jag är även sugen på att plancera Organisationens högkvarter där i krokarna någonstans (till exempel i citadellet som täcker det som en gång var kungadömet Turkiet).

Så vad behöver vi mer veta? Är det något mer vi behöver avgöra innan vi kör igång? Det är två saker som slår mig: vi behöver ett arbetsnamn på själva projektet, och vi behöver ett namn på Organisationen eftersom folk kan tänkas hänvisa till den rätt ofta. Sedan ber vi thark slänga upp en avdelning i wikin med samma namn som projektet, och så kör vi igång.

/Dimfrost