Jag svarar väl då!
Okej, jag tycker ordboksidén i sig är tuff, även om jag inte är säker på att det blir jättebra så är det i vilket fall värt ett försök, och jag kan definitivt tänka mig att ställa upp - under förutsättning att den formen ni väljer att göra det på passar mig.
Så till dina punkter (Mycket av det pratade vi om på vägen hem, men i alla fall...).
"* Upplägg. En wiki vore väl bäst. Var lägger man enklast upp en sådan? Jag har inte tillgång till någon vettig webserver (jag snyltar bara lite på Masks). Mindre bra lösningar är forum eller blogg."
Jag är inte alls övertygad om wikins förträfflighet, men är säker på att det kan fungera, speciellt nu när thark så snällt erbjudit sig ett hörn av hans. Det är dessutom mindre viktigt. Ett forum, en blogg eller en mailinglista skulle möjligen funkat det med, det viktiga är egentligen inte var texterna läggs upp utan vad som görs med dem. Det krävs en redaktör som sammanställer och sållar ut det mindre bra, och det krävs att alla kan ta del av allt.
"* Formalia. Mindre strikt än en lexikonomgång. Färre påtvingade referenser. Inte lika många ord på varje bokstav."
Jag tror inte att det är här man behöver lägga sina "krav" utan på fokuset och valet av ämne. Jag är inte säker på att deadlines är rätt väg att gå när det handlar om så pass korta textstycken (artiklarna i Dictionary of Mu ligger runt 500 tecken). Kravet på deltagande behöver inte vara så stort det heller, det är resultatet som är det viktiga.
Refererande bör lösa sig själv om ämnet vi skriver om är bra.
Det jag definitivt sätter mig emot är tvång på ord per bokstav. Det är en på alla sätt onaturlig grej att lägga in. Det är snarare bokstävernas bredd som avgör hur många artiklar som kan vara om det (om det är vettiga personer som skriver lär det bli få artiklar på Q och X men desto fler på S och T). Det tror jag å andra sidan inte att ni skulle införa.
"* Ämne. Det bör nog vara ganska väl avgränsat till en början, eftersom man itne har något tidigare att gå på förutom just presentationen, till skillnad från Lexikon."
Jag tycker nog att små ämnen som inte tillåter vad som helst är bättre. Jag har väldigt svårt att tänka mig att skriva om rymden till exempel. Däremot tror jag att en Illiaden-variant (ett hav med öar), en stad eller något annat halvavgränsat skulle fungera alldeles utmärkt. Jag tror dessutom att riktlinjerna eller reglerna för ämnet är betydligt viktigare än reglerna för hur det praktiska skrivandet ska gå till.
"* Regler. Jag har tänkt mig att använda ett minimalistiskt regelsystem infogat i slutet, antagligen mitt T12-system. Hur mycket regeldata bör finnas i uppslagsorden? Insprängda rutor? Inget?"
Enkla regler känns självklart och inte helt intressant att utveckla något nytt för. Hur det presenteras är lite knivigt. Samtidigt som man vill att reglerna inte ska ta för stor plats behöver man genom artiklarna visa vad reglerna används till och ren praktisk information som speldata. Hur som helst gillar jag insprängda rutor. Det fungerar oftast väldigt bra vad jag märkt, och är inte särskilt svårt att skriva.
"* Ingameskribenter. Jag är rätt säker på att det bästa alternativet är att alla texter skrivs ur ett ingameperspektiv. Ska man då skapa sig varsitt alias, eller låta det hela vara skrivet av osynliga skribenter? Ska man kommentera varandras texter på något sätt? Det är i alla fall trevligt i Dictionary of Mu, och där är det ändå bara en skribent."
Jag gillar tanken på att det mesta beskrivs ingame, men jag tycker inte om aliasidén. Det jag skulle satsa på vore möjligen att författarna var "Liftarens guide till galaxen"-, Nationalencyklopedi- eller Nordisk familjebok-redaktionen. Att man hittar på någon anledning att författarna behöver samla "all världens kunskap" i den här ordboken. Det känns rimligare och intressantare än att man ska ha ett eget alias per skribent, eftersom det inte är utförandet som är intressant utan resultatet.
"Över till ämnen, alltså."
Jag har inte några enormt bra idér på ämnen just nu, faktiskt. Illiaden-varianten skulle kunna vara ett förslag, som i sig ger upphov till att man kan skriva om platser, personer, mytologi, monster, händelser och en rad andra saker (att det sedan bör utspela sig till havs, vilket jag gillar, är förstås ännu ett plus för min del). Jag skulle tycka det var intressant, men tänker inte kämpa för att det blir den idén om ingen annan gillar den.
---
Det är mina fem cent, får jag vara med och leka nu?