Nekromanti Om ordböcker och korta rollspel

Dimfrost

Special Circumstances
Projektnamn

Om ingen har något bra förslag kan vi ju ge projektet ett arbetsnamn som verkligen inte riskierar att fastna, typ P1248 (förkortning för Projekt 1248, eller kan man inleda en wikisida med en siffra?) eller något. Då återstår det att hitta ett namn för organisationen. (Jag tar tystnaden som godkännande av mina övriga förslag. Frågan är mest om det finns något annat vi behöver gå igenom angående världen innan vi börjar skriva.)

/Dimfrost

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Konfliktsökande

Eftersom jag tolkar världskonceptet som så att Gillet är den dominerande maktfaktorn tycker jag att det räcker om det heter just Gillet och inget annat. Det är helt enkelt så mäktigt att inget annat ord är tillräckligt för att beskriva det.

Jag saknar en central konflikt att basera inläggen runt. Världen låter ganska statisk så som du beskriver den (vilket inte nödvändigtvis måste vara dåligt, men det skulle kunna bli intressantare om det finns tydliga slitningar). Mitt förslag är att konflikten ska centreras runt teknologin och användningen av denna. Efter en lång teknologisk svacka har nya upptäckter gjorts som lett till utvecklande av nya teknologi på många världar runt om i världsrymden. Gillet ser inte med blida ögon på sådant. Deras agenter dyker upp på platser där nya upptäckter görs, för bort vetenskapsmän till okända öden och lämnar brända laboratorier bakom sig. En motståndsrörelse har bildats som i hemlighet gör nya upptäckter och försöker bevara den kunskap som Gillet vill förstöra.

Gillet har i sin tur en bra anledning att tillbakahålla den teknologiska utvecklingen. De vet hur farlig överljusdrift kan vara i otränade händer. Fel använd kan sådan teknologi slita upp sprickor i verkligheten och släppa igenom fruktansvärda varelser som stängts ute från vårt universum av uråldriga raser. Om de slapp fria skulle de kunna förorsaka omätbara skador, och kanske förstöra hela den civilisation som varsamt byggts upp.

Eller så ignorerar vi mina invändningar och kör utan central konflikt.

/tobias

Nightowl

Champion
Diss

Trots att Gillet har en vettig anledning känns det ändå inte som en ambivalent konflikt. Det vore roligare om fler kunde säga att Gillet har rätt utan att vara vidskepliga dumma peasants, om den nya utvecklingen var mer tydligt farlig, om det hela verkade mer tvåsidigt.

Dessutom är det en klyscha. Men jag är rädd att jag inte har några bättre förslag själv.

Erik

Dimfrost

Special Circumstances
Re: Konfliktsökande

Du har helt rätt i att världen som jag beskrev den är ganska statisk. Det var inte avsiktligt, och det kan nog vara bra att ange någon konflikt i bakgrunden också. Först tänkte jag att dina idéer var lite för utvecklingoptimistiska, men nu tror jag att det skulle kunna fungera fint. Däremot vet jag inte om jag är så förtjust i "Gillet". Dels heter det väl så i Dune (eller?) och dels känns det som att det trycker lite för hårt på just den handelsmässiga aspekten av organisationen. Jag ska klura lite till på det, tror jag.

/Dimfrost

Krille

Super Moderator

Ska ni följa Dune-mallen så måste ni förstås ha en klase adelshus. Dessa är beroende av Gillet i olika hög grad, dels för trupptransport och dels för handel. Det leder förstås till två olika sorters politik hos adelshusen, grovt räknat: dels dem som vill bli av med Gillet för att kunna få större frihet på egen hand; dels de som vill säkra sin maktposition genom att faktiskt upprätthålla och stödja Gillet.

Dimfrost

Special Circumstances

O ja, men det är en sådan sak som inte är alldeles nödvändigt att veta innan skrivandet börjar, tycker jag, och alltså kan definieras i någon artikel i stället. Och så kommer det att bli Fading Suns av alltihopa, men det är inte nödvändigtvis en dålig sak. :gremlaugh:

/Dimfrost

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Re: Vi har en wiki!

Jag ser fram mot lite struktur, så att jag vågar skriva någonting.

/tobias

Dimfrost

Special Circumstances
Re: Vi har en wiki!

Nu har vi även struktur. (Lika mycket som här i tråden, i alla fall. Det hela kan göra snyggare, men det fungerar nog tills vidare.) Nästa steg är att faktiskt orka skriva något. :gremlaugh:

/Dimfrost