Nekromanti Om poängen med företagsnamn (bland annat)

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Det här inlägget handlar om två saker. Till 75 % är det ett poänglöst skrytinlägg som går ut på att visa upp den här bilden:

När det är gjort kommer den del som faktiskt går att diskutera.

Exemplaret av Supergänget som jag håller i handen är beställt från lulu.com. Det såg bra ut -- så bra att jag ska ge andra möjligheten att köpa det, så fort jag fixat till några saker på omslaget. En av de saker som kanske ska finnas där är ett företagsnamn. Nu kommer jag inte att bilda ett företag eftersom det inte är nödvändigt när man tjänar så lite pengar som jag kommer tjäna på det här, men det skulle eventuellt se bra ut. Fördelen med att ha hittat på ett företagsnamn är att man kan sätta det på andra spel som man eventuellt kan trycka upp och på så sätt visa att de kommer från samma källa. Nackdelen är att det är rätt meningslöst egentligen.

Vad tycker ni? Finns det någon poäng i att smälla på en logga för ett företag som inte är ett företag?

/tobias

Fiktionslek

Suldokar's Wake Whitehack Oktoberlandet
Jättegrattis!

Skit i företag,

tycker

Christian

Olle Linge

Snigel
Till att börja med: Jättecoolt (men det vet du redan)!

Angående logga: Fiktionslek missar poängen, tycker jag. Det är irrelevant om du har ett företag eller inte, men jag tycker verkligen att du ska försöka skapa dig någon form av pseudoföretag nu, även om du inte gör det juridiskt. Det måste helt enkelt vara mycket lättare att samla dina grejer på ett ställe om du har ett namn och en logga (tänk till exempel på vad du annars ska kalla din forums del för i framtiden, det är inte vidare optimalt med ett forum för varje spel).

Risken är väl att det kanske är svårt att ta steget till att bli ett riktigt företag senare om du skulle vilja det (namnet kanske är upptaget eller för likt någon annat).

Krille

Super Moderator
Fördelen med att ha hittat på ett företagsnamn är att man kan sätta det på andra spel som man eventuellt kan trycka upp och på så sätt visa att de kommer från samma källa. Nackdelen är att det är rätt meningslöst egentligen.
Om det nu finns en fördel så är det väl inte meningslöst?

Nackdelen som jag ser det är att om man inte har ett bra namn som betyder något för en så känns namnet oftast bara krystat.

Men för att ge min syn på saken: jag hade nytta av namnet Rävsvans Förlag långt innan kommanditbolaget bildades.

Var beställer jag?

walium

Ganska töntig, faktiskt
Det här har vi ju redan diskuterat

Faktum är att vi har diskuterat namnfrågor mer än vad vi har spelat rollspel. :gremsmile:

Min röst ligger fortfarande på apspel. Alternativet är att plocka någon stjärna ifrån Polaris om man nu vill ha ett mer gränsöverskridande namn.

Storuggla

Champion
Re: Det här har vi ju redan diskuterat

"Min röst ligger fortfarande på apspel."

This suggestion has my full approval.

Storuggla, det såg ni inte komma

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Det är inte en serietidning utan företagslogga, referenser till "fick vi inte se i sverige", priser i tre valutor och en strckkod! Sådeså!

Dilandau

Myrmidon
wohoo! Jag ska beställa till alla i min bekantskapskrets!!!

Tycker det är självköklart att du ska ha företag + logga! När jag tittar på omslaget är det ju en sak som saknas ... en OBLIGATORISK sak som finns på alla serietidningar! ... nämligen den där lilla rutan med logga och företagsnamn och pris och nr och sånt. Som brukar ligga i övre vänstra hörnet. Like so:

EDIT: Men du.. Gul Supergänget-logga på gulaktig bakgrund? Är du säker?

Dilandau

Myrmidon

Apspel!!

Ett annat alternativ är: Få spel.

Fattarni? Få. Spel. Man får spel! AHAHAHAHAAHAH HAHAH AHAHAH

Dimfrost

Special Circumstances
Men du.. Gul Supergänget-logga på gulaktig bakgrund? Är du säker?
Bara för att föregripa Gurgeh: bakgrunden är väldigt grön, det är bara kameran som suger.

/Dimfrost

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.

Askul! Det är ju ett sånt skämt som bara blir bättre och bättre, inse hur kul det kommer att vara om tio år! :)

Arfert

Facit
Klart att du ska ha en företagslogga, om inte annat för att du förmodligen kommer göra fler spel, och skapar ett VARUMÄRKE som du kanske kan ha mer nytta av i framtiden.

SagaGames är inte ett företag, det är ett varumärke. Sen finns det ett företag bakom (som även har annan verksamhet), men det är en annan sak.

MrG

Swashbuckler
Sketsnyggt! Jag vill ha! Hoppas du kommer ta med dig högar till konvent och kränga!

Logga är självklart på, som privatperson får man t.o.m ha verksamhet (med en väldigt låg omsättningsgräns och kafkaesk byråkrati som jag inte minns eller rekomenderar), men loggor är alltid bra! Kolla bara på hur LiSS använder Lisse, eller ASF som tidigt lanserade sin logga, eller LinCons enhörning (eller schackenhörningen). Vilket påminner mig om att rollspelsbaren var på tok för sena med att ordna sin logga och använder den för lite.

-Gunnar (som först tyckte tobias verkade stå med ett spexprogram på bilden...)

Targon

Hero
Jag hade ett tag "Nightscape Games" till mitt Daimonion-projekt som dödde men som nu håller på att byggas upp igen med helt nytt namn. Jag skrotade Nightscape Games av framför allt två anledningar.

1. Namnet var på tok för långt och pretto.
2. Fann att det var fånigt att ha ett "varumärke" för ett halvtaskigt hemmabygge.

Efter att ha läst inläggen i tråden blir jag glad över att folk ändå tycker att det är positivt och en god idé att joxa ihop ett schysst "företagsnamn" som man kan ha som varumärke att sätta på sina hembakade spel. Kanske ska försöka hitta på något själv, kort och kärnfullt den här gången och gärna på svenska och varför inte med en liten komisk, ironisk touch.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Beställningar m m

Om det nu finns en fördel så är det väl inte meningslöst?
Det är naturligtvis helt riktigt. Den allmänna åsikten är helt klart att ett företagsnamn är en bra idé. Problemet är att komma på ett företagsnamn som känns bra. Det blir inte lättare av att jag vill ha ett namn som funkar på utrikiska.

Var beställer jag?
På samma plats som du befann dig på när du skrev det där inlägget, men i framtiden. (Framtiden börjar troligen om knappt en vecka.)