Nekromanti Om recensioner

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
I dagens DN finns en liten diskret rollspelsrecension. På sida 4 i kulturdelen, längst ner till vänster, under rubriken "Orchgröt och saltade larver för lajvare" återfinns en kort (men positiv) recension av boken "Fantasymat" av Sara Hjalmarsson. Om det tänkte jag inte orda så mycket eftersom jag inte är speciellt intresserad av lajv och tanken på saltade larver får mig inte direkt mer sugen... :gremwink:

... istället tänkte jag ta upp det faktum att stora dagstidningar (i alla fall DN) upplåter en hel del av sin kulturdel till kulturyttringar annat än film, musik, teater och litteratur. Det finns även rum för dataspel, serier och uppenbarligen även rollspel. Skulle det inte vara möjligt att få dem att även recensera traditionella bordsrollspelsböcker på samma sätt som de recenserar böcker eller filmer? (Nu har DN recenserat rollspelsböcker, men det var tio år sedan vid ett tillfälle då utbudet på den svenska rollspelsmarknaden var magrare än det varit någon gång sedan 1982.) Är det någon svensk rollspelsproducent som någon gång försökt få en tidnings kulturdel att skriva en recension av en rollspelsbok? Är det dags att försöka? (Järnringen, jag tittar på er! :gremwink:)

/tobias