Nekromanti Om rollspel från tjuvlyssnat.se

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Färjan Nynäshamn-Visby

Ett ganska pretentiöst rockband sitter och diskuterar låtidéer.
Rocker 1: Vi borde göra en låt om rollspelare. Typ (sjunger) "Dungeons and Dragons, we're playing tonight!" Eller… vad heter det där nya rollspelet, som utspelar sig i nutid?
Rocker 2: Mutant?
Rocker 1: Nej, det utspelar sig i nutid!
Rocker 2: Nutant?
Rocker 1: Nej, det är ett sånt här bräd-rollspel!
Rocker 2: Cluedo?

Johan K

Gammal & dryg
Undrar just här hur i hela friden de gjorde kopplingen till Cluedo. jag meran, Cluedo är väll ett relativt etablerat spel. Så även om man inte håller på med rollspel, så borde man väll ha koll på att Cluedo inte är ett rolslepl.

PVC

Veteran
Troligen är det någon som gjort en egen tolkning av vad rollspel är för något(notera å det kraftigaste att jag inte vill dra upp den diskussionen igen) och tyckt att eftersom varje spelare symboliseras på brädet av en namngiven pjäs(till skillnad från fia med knuff) så kan cluedo klassas som ett rollspel. Det är en bister sanning att många i den vanliga världen har en mycket grummlad uppfattning av begreppet rollspel, som vi som hänger oss åt hobbyn bör försöka förtydliga(men inte specificera för då hamnar vi i gamla välkända diskussioner igen)

Jag vill en extra gång poängtera att inläggets syfte INTE är att generera svar av typen"Där har du fel, så här definierar man begreppet rollspel korrekt." Har jag tydliggjort det mycket mycket klart?