Nekromanti Om Särdrag som skador

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Antag att vi har ett rollspelssystem som innehåller fördelar och nackdelar under det gemensamma namnet Särdrag. I det här systemet begränsas användandet av Särdragen av ett antal kryssrutor -- hur många varierar från Särdrag till Särdrag. Det finns positiva och negativa kryssrutor. När man vill använda Särdraget på ett fördelaktigt sätt kryssar man en positiv ruta. När Särdraget är ett hinder kryssar man en negativ ruta. Vid lämpliga tillfällen kan man kvitta rutor mot varandra och därmed stryka kryssen i dem, så att de är redo att användas igen.

Det här är inget realistiskt system. Det är inte tanken heller. Syftet med det är att den ska påverka berättelsen genom att låta rollernas positiva och negativa egenskaper dyka upp i handlingen i lagom omfattning.

Om någon i spelet skadas så orsakar skadan ett temporärt Särdrag (som har en eller flera negativa kryssrutor). Det jobbiga med en skada är alltså att rollen måste li av med den innan han eller hon kan kvitta sina negativa och positiva kryss.

Nu är frågan: När ska ett sådant temporärt Särdrag försvinna? Ska det försvinna omedelbart när dess negativa rutor är kryssade, eller ska det vara bestämt att det försvinner först efetr en viss (läke)tid? Det förra känns rimligare så som systemet är uppbyggt. Det senare känns mer realistiskt eftersom man kan tycka att personen ska bli tvungen att dras med sin skada under en längre tid om den är orsakad av någonting farligt.

Vad tycker ni?

/tobias

thark

Hero
Att i det skedet börja oroa sig över "realism" känns ju fullkomligt baklänges. Att basera sig på SIS-tid är också något som jag öht generellt ogillar i regelsystem eftersom det blir så arbiträrt.

Från berättelselogiskperspektiv känns det däremot helt rätt att skadan som särdrag finns där tills den har kryssats färdigt—man kan visa hur John McClane besväras och hindras av sina ömma glasssplitterskadade fötter sisådär en tre gånger, sen har publiken tröttnat och skulle tycka "jaja, vi har sett det där nu, kom med något nytt" om man fortsatte tjata om det.

Att skadan är bortkryssad som särdrag betyder ju inte heller nödvändigtvis att den t ex är "läkt" (i fallet av en fysisk skada), bara att den inte påverkar berättelsen och tas upp som ett aktivt hinder längre.

(Att dina skador kan betyda andra saker än bara fysiska åsamkanden närmast tar jag för givet.)

Rickard

Urverk speldesign
Jag fattar inte varför du vill ha negativa rutor. Vore det inte bara bättre att sudda ut de rutor som man har använt (jo, jag förstår att man kanske vill använda ett negativt innan man.... men varför)? Likadant med skador. Det behöver inte vara ett eget temporärt särdrag, utan kan lika gärna fylla upp de positiva rutorna. Det är ju en begränsning i sig. Ju mer man sedan "avaktiverar" särdragen, desto mer läkt blir man.

Sedan kan du välj ha en "berättaraktig läkning" utöver detta i stl med ett kryss per scen (och spelomgång) och alla kryss per avklarat scenario, som försvinner oavsett varför man kryssade i särdraget.

/Han som ser framför sig rollformulär som har hål i sig på grund av utsuddningarna

Insignia

Swashbuckler
Låter kul

När ska ett sådant temporärt Särdrag försvinna?
När rutorna är ikryssade. Det verkar mycket riktigt som mer i linje med resten av systemet, och sådant är roligt. Realism är för de svaga.

Big Marco

Läskig
Det nuvarande systemet till Agent-liret jag pysslar med har skador som drag på ett liknande sätt (dock utan kryssrutor). Där är lösningen att man fixar skadorna i en lämplig scen, typ "sjukhus", "hittar morfinspruta" eller vid någon karaktärsdanande "jävlar-anamma"-scen.

Så om du inte vill ha en massa mikro-management och du samtidigt har en abstrakt tidsaxel ("scener") snarare än en absolut ("timmar") så skulle iaf jag göra det hela enkelt. Som en nödlösning skulle man kan lägga med speltiden "spelsession" och att skador alltid försvinnor vid en spelsessions start.

Skador är ändå rätt trista att administrera. Jag är överlag rätt inne på att antingen skall skadesystemen vara grisdetaljerade (typ Eon) eller väldigt cinematiska. Och då skall man helst inte hamna mitt emellan, regelmekaniskt.

Olle Linge

Snigel
Nyx

Jag har ju ett exakt sådant system i Nyx och efter noga övervägande kom jag fram till det de andra redan sagt, det vill säga att det är rimligt att ta bort särdraget när alla rutor har kryssats.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Att dina skador kan betyda andra saker än bara fysiska åsamkanden närmast tar jag för givet.
Naturligtvis. De kan uppstå som ett resultat av alla typer av konflikter. Är konflikten en strid så kommer de temporära Särdragen att bli fysiska skador. Är konflikten något annat, till exempel två personer som försöker ta makten i en bolagsstyrelse, kommer de temporära Särdragen istället att representera förlust av status eller inflytande.

/tobias

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Re: Nyx

Jag har ju ett exakt sådant system i Nyx och efter noga övervägande kom jag fram till det de andra redan sagt, det vill säga att det är rimligt att ta bort särdraget när alla rutor har kryssats.
Jag ville mest få det bekräftat. Det är en betydligt snyggare lösning, både regelmässigt och berättarmässigt. Det är jobbigt att hålla reda på tidsperioder för läkning och alla blir gladare om man slipper.

/tobias

Olle Linge

Snigel
Valfri borttagning

En sak jag funderade på ganska länge (och till viss del fortfarande funderar på) är huruvida det ska vara frivilligt att ta bort skadan när man har kryssat alla negativa rutor för den. Det kan ju finnas lägen där man tycker att det är collt, att det passar eller något annat, så att man fortfarande vill ha kvar skadan och ha möjlighet att kryssa rutorna flera gånger. Det kan ju också hjälpa spelarna att själva reglera om de vill ha det mer trovärdigt: "Okej, jag sade ju att ett hemskt rykte förföljer mig i den här staden, det tycker jag gott kan påverka mig lite längre tid."

Jag beslutade mig till sist för att skriva något i stil med att det är frivilligt att ta bort aspekten när alla rutor kryssats. Det gör möjligen systemet mindre självklart och lägger till lite mer text, men samtidigt öppnar det upp för mer möjligheter som jag tror kan vara nyttiga.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Berättelsemotiverad borttagning

I vissa fall tycker jag att det finns en poäng i att inte ta bort det temporära Särdraget trots att det kryssats. Det viktiga är att borttagandet, när det väl sker, är motiverat av berättelsen och inte av att det gått en viss tid.

Ett exempel är en vampyr som är tvungen att dricka blod. Om vampyren inte får sitt blod kommer den att försvagas, vilket representeras av ett temporärt Särdrag. Om Särdraget kryssas kommer det inte att försvinna. Det försvinner först när vampyren har fått sitt blod -- alltså när en tydlig händelse i berättelsen motiverar att man stryker det.

Det har inte riktigt med ditt inlägg att göra, men jag skriver det här eftersom det verkade lite lämpligt.

/tobias

Olle Linge

Snigel
Re: Berättelsemotiverad borttagning

Det har inte riktigt med ditt inlägg att göra, men jag skriver det här eftersom det verkade lite lämpligt.
Det tycker jag visst att det har? Det handlar ju om undantag från regeln att ta bort aspekten även när den är kryssad. För om vi nu ska droppar realism helt behöver man inte ett undantag, men jag tycker nog att det kan vara bra i alla fall.

Vad jag skulle vilja se, som inte har så mycket med din vampyr att göra, är ett system för hur man kan skifta särdrag från att vara temporära till att bli permanennta. Jag har det integrerat i systemet per automatik eftersom mitt särdragssystem fungerar som det gör, men hur har du det? Det vore tufft om man upptäcker att den där skadan man fick som bieffekt av en kraftfull besvärjelse är så cool att man vill inkorporera den som grundläggande koncept för sin karaktär.