Nu är det ju inte förstås bara introtexter och taffliga illustrationer som kan sabba ett rollspel.
Enligt mitt tycke finns det många andra aspekter som kan sabba dem minst lika mycket.
- Dålig struktur. Regler, tabeller och olika sorters fakta kommer i en ologisk ordning i reglerna, vilket leder till att det blir svårt att snabbt hitta något som man behöver slå upp. Samma fenomen kan också uppstå vid...
- Tafflig utforming. Den digitala utvecklingen har gjort att var och en kan utforma sina egna dokument. Detta betyder dock på intet sätt att alla bör utforma dokumenten. När det kommer till hemmagjorda system som läggs upp som gratis pdf:er på hemsidor, då må det vara (idealism framför professionalism). Men om man gör en trycksak som det är tänkt att jag ska betala pengar för, då är det banne mig straffbart att inte ha en välgjort layout. Det är i princip värre än taffliga bilder enligt mitt tycke (men jag är å andra sidan miljöskadad).
- Felaktig utformning. På en del rollspel kan man märka vi vilken tidpunkt de är gjorda eftersom de använder sig av de stilmässiga grepp som är moderna vid just det tillfälle produkten utformades. Detta leder ofta till två grova felaktigheter. 1 - Utformningen, liksom illa gjorda illustrationer, stämmer inte överens med spelets stämning. 2 - Produktens "look" blir snabbt omodern och "ful".
- Dåligt språkbruk. Liksom vid produktens fysiska utformning, är även språkdräkten viktigare än vad många verkar bry sig om. Jag syftar nu inte på basala fel som dålig stavning, särskrivningar och talspråk (återigen en miljöskada) men det att konstruktörerna oftast inte tänker på är att använda ett språk som är lämpligt för att beskriva den stämning som finns i spelet. Att i ett fantasyrollpel gör hänvisningar till moderna företeelser (gamla Experts hänvisning till Darth Vader t ex) tycker jag sabbar stämningen å det grövsta.
Håller ni med? Håller ni emot?
//Erik - skyndar till tvättstygan.
Enligt mitt tycke finns det många andra aspekter som kan sabba dem minst lika mycket.
- Dålig struktur. Regler, tabeller och olika sorters fakta kommer i en ologisk ordning i reglerna, vilket leder till att det blir svårt att snabbt hitta något som man behöver slå upp. Samma fenomen kan också uppstå vid...
- Tafflig utforming. Den digitala utvecklingen har gjort att var och en kan utforma sina egna dokument. Detta betyder dock på intet sätt att alla bör utforma dokumenten. När det kommer till hemmagjorda system som läggs upp som gratis pdf:er på hemsidor, då må det vara (idealism framför professionalism). Men om man gör en trycksak som det är tänkt att jag ska betala pengar för, då är det banne mig straffbart att inte ha en välgjort layout. Det är i princip värre än taffliga bilder enligt mitt tycke (men jag är å andra sidan miljöskadad).
- Felaktig utformning. På en del rollspel kan man märka vi vilken tidpunkt de är gjorda eftersom de använder sig av de stilmässiga grepp som är moderna vid just det tillfälle produkten utformades. Detta leder ofta till två grova felaktigheter. 1 - Utformningen, liksom illa gjorda illustrationer, stämmer inte överens med spelets stämning. 2 - Produktens "look" blir snabbt omodern och "ful".
- Dåligt språkbruk. Liksom vid produktens fysiska utformning, är även språkdräkten viktigare än vad många verkar bry sig om. Jag syftar nu inte på basala fel som dålig stavning, särskrivningar och talspråk (återigen en miljöskada) men det att konstruktörerna oftast inte tänker på är att använda ett språk som är lämpligt för att beskriva den stämning som finns i spelet. Att i ett fantasyrollpel gör hänvisningar till moderna företeelser (gamla Experts hänvisning till Darth Vader t ex) tycker jag sabbar stämningen å det grövsta.
Håller ni med? Håller ni emot?
//Erik - skyndar till tvättstygan.