Nekromanti Om Scenariobanken

anth

Vetefan
Tänkte bara kolla:
Vilka arbeta med att få upp Scenariobanken?
Hur vill vi att Scenariobanken ska se ut och fungera?
Vad har vi för kontakt med SVEROK i denna fråga?

solvebring

Superhero
Jag vill vara med!

Innan jag klurar vidare på någon av dina frågor:
Är tanken att få överta våra gamla artiklar?
Är tanken att få överta Sveroks scenariobanks gamla artiklar?

anth

Vetefan
Teoretiskt sett räcker det väl med en stor FTP-area där man kan ladda ner scenariona som pdf:er.
Sedan antar jag att man vill indexera filerna så de är sökbara på spelsystem, antal deltagare, spellängd, författare, publiceringsår,...
Sedan möjlighet att ladda upp nya scenarion.

Jag har heller ingen uppfattning om hur stor scenariobanken är.
Hur många GB är den på, hur många filer innehåller den?

Sist: under vilken licens går scenariona under?

anth

Vetefan
solvebring;n119 said:
Jag vill vara med!

Innan jag klurar vidare på någon av dina frågor:
Är tanken att få överta våra gamla artiklar?
Är tanken att få överta Sveroks scenariobanks gamla artiklar?
Scenariobanken var inte min idé så jag tycker vi inväntar de som drev frågan på gamla forumet för att höra deras tankar (jag tror det är BDG och Mukwa).

Tanken var att få upp SVEROKs scenariobank.
Får man väl upp den kan man börja lägga till nya scenarion, t.ex. de som finns på rollspel.nu

solvebring

Superhero
Yeah, that's true. Ja, då väntar vi och ser vad du som påbörjade projektet har att säga. Får jag tillfälle ska ajg dock börja dra i vilka som sitter på materialet från Sverok och om de skulle vilja lämna över det. Vet att det fanns snack därifrån om att återuppliva Scenariobanken, men det är fan flera år sedan så ...

Björn den gode

Swashbuckler
Hej, kul att det finns intresse! Vi har haft ett eget arbetsforum för det ganska länge och jag tror inte tanken var att det skulle vara ett öppet forum än på den nya siten heller.

Statusen är att jag har samlat ihop scenarion genom att kontakta forumsfolk och andra som jag vet är bra skribenter, och har i dagsläget lite drygt 50 scenarion att lägga upp i scenariobiblioteket (där nästan alla redan finns utspridda på nätet men där vi har fått tillåtelse att hosta så vi slipper riskera döda länkar osv).

Spider tror jag det var skulle kontakta Sverok om materialet där men den biten verkar ha runnit ut i sanden. Även andra samarbeten har undersökts av Seter bland annat men inget som blivit av.

Mukwa har tittat på möjlighet till finansiering och har ett upplägg med studieförbund men den frågan är också lite pausad tills vi vet vem det är som ska vara mottagare av eventuella pengar (det har bland annat föreslagits att det skulle kunna vara wrnu-föreningen).

Tanken var att lansera samtidigt som nya siten, men nu kom det lite plötsligt på så riktigt så kommer det inte bli. Om det finns fler som vill engagera sig i att samla scenarion eller om någon har kontakt med sverok så blir jag jätteglad, jag känner mig lite som navet i den här arbetsgruppen även om inget sådant är uttalat

solvebring

Superhero
Okej.
Nå, jag ska försöka rycka i Sverok.

Vad gäller Rollspel.nu's gamla artikelsystem och de scenarioprylarna där vet nog Spider mest om vad gäller vad som är realistiskt att få loss osv.

solvebring

Superhero
Och nej, det ska inte vara ett öppet forum men kommer nog få lov att vara det ett litet tag tills vi får användargrupper och rättigheter av olika slag på plats.

solvebring

Superhero
Har inlett diskussion med Sverok och börjat fiska i rättigheter och möjligheter kring deras gamla Scenariobank. Återkommer!
De verkar inte helt ha lagt ned det så om vi inte får lös deras del och ett så kallat övertagande bör vi kanske fundera på ett nytt namn ...

solvebring

Superhero
Mail har skickats till vad som antas vara de mest berörda och därav vetande parterna vad gäller i vilken dager Scenariobanken står. Det ordas om att projektet redan ligger redo på ett annat arbetsbord.

Björn den gode

Swashbuckler
Låter jättebra! Angående namn så har den frågan också diskuterats, jag förespråkar scenariobibliotek då det rimmar mycket bättre med vad jag tänker att det ska bli, det namnbytet tror jag på oavsett om vi får lägga upp scenarion även från sveroks gamla scenariobank. Om de skulle få igång det själva igen så tycker jag att det bara vore kul men tyvärr har det ju ordats om det i fem år eller mer, men det verkar aldrig riktigt lösa sig. Jag tror att vi skulle ha bättre chans att lyckas.

solvebring

Superhero
Okej. Ja, vi får se hur det går nu då. Sedan är det ju en rättighetsfråga mitt i allt också, vilka filer som lagts upp under vilka förhållanden, men det blir en senare fråga i så fall. Steg 1 är att se huruvida ett övertagande ens är möjligt.

Vad gäller vår egen databas med dylika filer, det vill säga allt rollspelsmaterial som fanns i det gamla artikelsystemet ... Spider jerusalem – hur snart efter att allt har flyttats till rätt server kan man börja bena i det? Och hur ser det ut, finns Joomla-installationen kvar så att vem som helst, typ jag, kan gå in och rota igenom filerna eller i vilket skick är detta nu?

Björn den gode

Swashbuckler
Jag håller med om att rättigheterna är en lurig men senare fråga. I värsta fall så ringer vi upp alla och frågar igen om det är ok att lägga upp nu när vi restaurerar scenariobanken.

Det sagt, en annan viktig del i min vision är att det här inte blir en allmän avstjälpningsplats av allt rollspelsmaterial, utan att scenariobiblioteket är till för just scenarion. Vilken definition vi sen har på vad som är ett scenario går förstås att diskutera men tänk typ "något som hade kunnats skicka in till gothcon som ett scenario". Så en del saker i gamla artikelsystemet vill vi säkert ha med, men resten tycker jag bör finna sig en annan plats.

Jag ser också samarbete med konvent som en viktig sak i framtiden, men först måste vi få upp något att starta med.

solvebring

Superhero
Indeed. Ja, det hörs ju klart och tydligt att tanken är att denna bank ska vara en pryl för sig. Om inte annat så är vi i redaktionen inte sugna på något artikelsystem igen tills vi landat ordentligt med allt annat. Så, hur har ni diskuterat om själva samröret med Rollspel.nu?
... Att man använder samma host och har forumet som samlingsplats för de inblandade?

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Jepp de har snackat med mig. Vi kan enkelt lägga upp sodpr för detta i vBulletin så det är nästan bara att sätta igång så snart vi fått forumet på plats. Spider har testat ett upplägg redan. /M

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
När vi får detta att funka är det en sån sak som rollspel.nu ska vara bäst på. Mer verktyg till folket! :)

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Bara en liten fråga från en av de där jäklar som inte borde se forumet... Finns det någon form av kvalitetstänk involverat? Börn den gode talar om att det inte ska vara en avstjälpningsplats från allt från scenariobanken, men ärligt talat... Även om det finns mycket bra i Sveroks scenariobank finns det rätt mycket dåligt material där också. Kommer allt att plockas in eller sker det någon gallring? Hur ser policyn ut?

solvebring

Superhero
Toppen! Det låter ju bra. Då är de grövre tekniska aspekterna ur vägen.

Så vad sägs om att planera en projektplanering?

SOLVEBRINGS FÖRSLAG AV PROJEKTPLANERING:
  1. Undersöka övertagande av scenarion från Rollspel.nu's gamla artikelsystem. – Detta kan jag och Magnus ta till redaktionen.
  2. Undersöka övertagande av scenarion från Sveroks gamla Scenariobank. – Detta håller jag redan på med.
  3. Bestämma ett namn på klabbet. – Säg ett–två förslag per skalle, så röstar vi sen.
  4. Sätta upp testsidor för scenariobiblioteket där vi helt enkelt testar vilka funktionaliteter vi söker. – Detta kommer oundvikligt att bli Spiders jobb i samröre med oss andra, och det kräver att nya forumet funnit sin plats och blivit stabiliserat.
  5. Göra en seriös utvärdering av testsidorna och funktionerna samt de olika deltagarnas uppgifter kring detta. – Vi skapar helt enkelt en tråd efter att vi testat ett tag och håller en seriös överläggning.
  6. Sortera och ladda upp det basmaterial vi fått ihop. – Ja, just det, kort och gott.
  7. Fortlöpande uppladdning av nytt material utefter de ramar vi satt under utvärderingen. – Ja, typ så.

anth

Vetefan
Robert Jonsson;n385 said:
Bara en liten fråga från en av de där jäklar som inte borde se forumet... Finns det någon form av kvalitetstänk involverat? Börn den gode talar om att det inte ska vara en avstjälpningsplats från allt från scenariobanken, men ärligt talat... Även om det finns mycket bra i Sveroks scenariobank finns det rätt mycket dåligt material där också. Kommer allt att plockas in eller sker det någon gallring? Hur ser policyn ut?
Kan man tänka sig att vi för över allt, men inför ett betygsystem där alla som vill får sätta betyg på scenariona?
Sedan kan man i sökfunktionen ställa in hur lga betyg man vill visa.
På så sätt gallras dåliga scenarion snabbt bort.

anth

Vetefan
solvebring;n387 said:
Undersöka övertagande av scenarion från Sveroks gamla Scenariobank. – Detta håller jag redan på med.
Bestämma ett namn på klabbet. – Säg ett–två förslag per skalle, så röstar vi sen.
Jag trodde BDG och Mukwa redan varit i kontakt med SVEROK om detta. Kolla med varandra så ni inte gör dubbeljobb.

2 namnförslag:
- Scenariobanken
- Scenariobiblioteket
Behöver vi fler?