Nekromanti Om Scenariobanken

Björn den gode

Swashbuckler
anth;n399 said:
Jag trodde BDG och Mukwa redan varit i kontakt med SVEROK om detta. Kolla med varandra så ni inte gör dubbeljobb.

2 namnförslag:
- Scenariobanken
- Scenariobiblioteket
Behöver vi fler?
På A svarar jag: Nej, jag vart att Spidde hade tänkt att ta kontakt med sina kanaler, mne det verkar inte ha blivit något av det och nu kan jag tänka mig att han har lite annat att tänka på, så det är bara bra om Solve drar i det här.

På B svarar jag: Nej, jag tycker det räcker med förslag, eller ja i vart fall om vi röstar på rätt :) Men allvarligt så kan jag tänka mig båda namnen om det är så att vi faktiskt lägger in en massa från scenariobanken, men om vi inte gör det så tycker jag absolut att vi måste ha ett annat namn, och då kanske det är lite lite med bara ett förslag att rösta på.

Björn den gode

Swashbuckler
solvebring;n387 said:
Toppen! Det låter ju bra. Då är de grövre tekniska aspekterna ur vägen.

Så vad sägs om att planera en projektplanering?

SOLVEBRINGS FÖRSLAG AV PROJEKTPLANERING:

1. Undersöka övertagande av scenarion från Rollspel.nu's gamla artikelsystem. – Detta kan jag och Magnus ta till redaktionen.
  2. Undersöka övertagande av scenarion från Sveroks gamla Scenariobank. – Detta håller jag redan på med.
  3. Bestämma ett namn på klabbet. – Säg ett–två förslag per skalle, så röstar vi sen.
  4. Sätta upp testsidor för scenariobiblioteket där vi helt enkelt testar vilka funktionaliteter vi söker. – Detta kommer oundvikligt att bli Spiders jobb i samröre med oss andra, och det kräver att nya forumet funnit sin plats och blivit stabiliserat.
  5. Göra en seriös utvärdering av testsidorna och funktionerna samt de olika deltagarnas uppgifter kring detta. – Vi skapar helt enkelt en tråd efter att vi testat ett tag och håller en seriös överläggning.
  6. Sortera och ladda upp det basmaterial vi fått ihop. – Ja, just det, kort och gott.
  7. Fortlöpande uppladdning av nytt material utefter de ramar vi satt under utvärderingen. – Ja, typ så.
Tycker det här låter bra, det enda jag funderar på är hur svårt det är att sätta upp testsidorna, för jag vill helst inte sätta extra press på spider just nu, och tycker ändå det är viktigt att smida medans järnet är varmt. Att tillsätta en arbetsgrupp och att samla in scenarion går att börja med även innan det tekniska finns på plats, och jag tycker faktiskt att en av de viktigaste sakerna är att redan från dag ett ha en relativt stor mängd bra scenarion så att inte förstagångsbesökaren ser 3 stycken och sen inte återkommer. En gräns vid minst 50 skulle jag säga är lagom. Som en god TV-kock så har jag dessutom redan gjort det arbetet.

Vi har fått tillåtelse från ett antal goda scenarioförfattare att lägga upp deras äventyr, och jag har även fått de skickade till mig (alternativt plockat själv om de legat ute, men aldrig utan kontakt med författaren först). De villkor som jag har kommunicerat är att: a) Vi har tillåtelse att hosta scenariorna (inte bara länka alltså) b) tillåtelsen gäller tills vidare, men kan dras in av författaren när som helst, c) I vissa fall är en förutsättning att en länk till författarens hemsida finns vid scenariot, d) alla rättigheter över texten ligger kvar hos författaren.

Generellt sett så kan jag säga att det varit väldigt positiv respons hos författarna, och även om jag behövt tjata mer eller mindre på olika människor så är det i slutändan bara en person av de jag kontaktat som tackat nej, och ett par som inte svarat/inte kommit så långt som att skicka scenariot.

Björn den gode

Swashbuckler
Robert Jonsson;n385 said:
Bara en liten fråga från en av de där jäklar som inte borde se forumet... Finns det någon form av kvalitetstänk involverat? Börn den gode talar om att det inte ska vara en avstjälpningsplats från allt från scenariobanken, men ärligt talat... Även om det finns mycket bra i Sveroks scenariobank finns det rätt mycket dåligt material där också. Kommer allt att plockas in eller sker det någon gallring? Hur ser policyn ut?
Policyn kommer säkert utformas mer när vi fått igång några redaktörer/bibliotekarier? men jag kan svara för hur jag jobbat nu och hur jag tänker mig det hela. Min grunpolicy har varit ungefär "Allt som skulle kunna ha accepterats av GothCon" är det som passar in. Det ger både en avgränsning i vilka typer av texter som passar men även ett visst kvalitétsmått. Jag tycker alltså inte att det bara ska vara scenarion som jag anser är "bra" men de bör hålla en viss standard, både till innehåll och utformning.

Av naturliga skäl så har det sen blivit så just nu att jag kontaktat författare som jag tycker är bra, (och som jag kommit ihåg/hittat på nätet), och så länge som den främsta metoden att få in scenarion är att redaktörer/bibliotekarier drar in scenarion till banken så tror jag att kvalitetsfrågan är ett icke-problem. Jag tror även att när vi börjar gå ut med att vi vill att folk skickar in sceanrion så kommer det mesta som kommer in vara bra, i förlängnigen så tror jag att vi vill att vem som helst som är medlem ska kunna lägga upp saker själv och då blir det här eventuellt en relevant fråga, men jag skulle tro att så länge vi är överens om att det är scenarion av konventstyp (eller liknande definition, som är mer öppen men visar på att det är färdiga, fullständiga scenarion som ska in) som är innehållet så gissar jag att texter som uppfyller det kravet i allmänhet kommer vara tillräckligt bra och att det ifall det blir ett problem bättre löser sig med taggar eller betyg (men jag är spontant skeptisk till betyg). Om vi väljer metoden med att vem som helst inte kan ladda upp och de som kan det också har rätt att refusera så tycker jag det är oerhört viktigt att det görs konstruktivt med förslag på vad som behöver läggas till/ändras för att kunna accepteras.

solvebring

Superhero
anth;n398 said:
Kan man tänka sig att vi för över allt, men inför ett betygsystem där alla som vill får sätta betyg på scenariona?
Sedan kan man i sökfunktionen ställa in hur lga betyg man vill visa.
På så sätt gallras dåliga scenarion snabbt bort.
Det här tycker jag låter väldigt resonabelt och inte minst sagt effektivt ur användarsynpunkt. Och även om nu alla scenarion kommer att granskas kommer det vara svårt att hantera objektiv kvaltietsbedömning som dessutom Rollspel.nu kan ställa sig bakom. Detaljgranskning plus respons och sådana saker kommer förövrigt att kräva oerhört mycket tid; privattid. Känns imho orimligt. Naturligtvis ska man inte kunna skicka in vad som helst och materialet bör granskas, men det finns ju en gräns för hur djupt granskningen kan och bör gå. Det tror jag att man räddas bra genom ett betygssystem.

solvebring

Superhero
Tror förövrigt att jag ska ha gjort rätt nu så att enbart arbetsgruppens medlemmar kan se och bruka detta forum. Ja, med ett litet undantag för redaktionen förstås som kan se alla forum.

solvebring

Superhero
Jag kommer att skriva mer om detta i en separat tråd just för att öka tydligheten kring det, men kort sagt här och nu: Sverok kommer inte att överlämna något av sitt gamla material pga rättighetsproblematiken.