[ QUOTE ]
Som SL skulle jag inte heller vilja att mina spelare sitter och förkovrar sig i spelarboken
[/ QUOTE ]
Om något så skulle jag uppmuntra att spelarna sitter och förkovrar sig i såväl spelar- som spelledarböcker. Okej, inte mitt under ett speltillfälle medan jag beskriver en actionfylld scen givetvis, men mellan speltillfällen och så.
Varför? Därför att allt som gör spelarna mer bekanta med världen, vill jag uppmuntra. Visst, det finns undantag - när man vill hålla någon detalj hemlig, eller de är ute och reser på en ny kontinent vars seder och historia RP inte har någon aning om, osv - men generellt sett så är det ju rimligen RP mycket mer väl införstådda med hur deras omvärld ser ut och funkar, än vad jag kan babbla ur mig på under spel (mycket mer väl än spelkonstruktören får plats att beskriva i en modul, också).
Till och med i t ex upptäckarfallet skulle jag kanske låta spelarna läsa, för RP bekantar sig ändå med den nya platsen snabbare än vad dess spelare kan göra - men det får bero på omständigheterna.
Generellt sett så tycker jag nog många spelledare är alldeles för insnöade på att hålla sina hemligheter för att "det ska ju vara så". Det gör liksom mer skada än nytta.
(Förresten, om regeldelen finns i spelarboken och världsdelen i spelledarboken - än mer anledning att låta spelare läsa SL-boken...)
Okej, nu snackar du iofs om "regelböcker" (min emfas), även om regler och värld ofta beskrivs i samma böcker. Tja, jag tycker nog det brukar gå snabbare och smidigare om spelarna är införstådda med spelets regler, än om de måste vänta på utlåtanden och förklaringar från mig stup i kvarten.
Liksom, om dina spelare avbryter och vill käfta regler, så är inte problemet att spelarna har läst reglerna, och lösningen är inte att hindra dem från att göra detta. Problemet är att spelarna är störiga regeladvokatmuppar (alternativt kan problemet också vara du har spelare som tycker att regeldiskussioner är kul men en spelledare som tycker de är tråkiga, och då är det en fråga om att komprissa om preferrenser; SL är ju faktiskt inte Allsmäktig Gud). Lösningen är att straffa dem med en frusen torsk. (OBS, oseriöst lösningsförslag. Jag är dock övertygad om att detta problem har diskuterats på forumet tusen och en gång.)