Nekromanti Om spelarböcker och spelledarböcker

thark

Hero
Re: Rollpersonsskapande

[ QUOTE ]
Att fixa Rollpersoner tillsammans från början kan naturlöigtvis fungera det med. Men i de flesta fall drar jag ihop Rollpersonerna i första äventyret och ger spelarna en chans att låta rollspela den islossning som måste ske för att Rollpersonerna ska bli en grupp.

[/ QUOTE ]

Visst, men även om själva sammansvetsningen sker efteråt ser jag nog hellre att man sitter inom brölavstånd när man gör sina rollpersoner. Finns ju fler aspekter av det hella, t ex att man inte gör rollpersoner som omedelbart skulle utmana varandra på dödsmordduell vid första åsynen (extremfall, men du förstår kanske vad jag menar), inte inkräktar på varandras nischer (dvs, det är inte så kul om man gjort rollpersoner med allt för liknande inriktning, personlighet osv, och då menar jag inte hur balanssynpunkt utan helt enkelt att det blir mer skoj när ens rollpersoner kan vara lite annorlunda och småstöta sig med varandra - motsatsen till första punkten alltså)...

...samt slutligen, och kanske viktigast, att man helt enkelt kan ge varandra ideer. "Hm, jag tror det skulle passa den här figuren att ha en dependent eller så, men jag vet inte riktigt vad..." "Kanske någon klen typ som han en gång räddat livet på och som sedan tyr sig till honom i förväntan att han kommer att fortsätta skydda honom?" "Oj, jafan, det passar ju skitbra med beskyddarkomplexet som jag tänkt mig!" ... Och att behovet av att utbyta ideer faktiskt finns, borde väl om inte annat tydliggöras av det faktum att jag ensam inte kom på något bättre exempel än det här kassa. :)

Sen är det här givetvis ingen dödsregel som måste efterlevas till varje pris, men det är vi väl alla tillräckligt sansade människor för att kunna förstå. :)

MrG

Swashbuckler
När du ställer frågan i det här formuet och jag grunnar på det som den kund jag är idag blir svaret annorlunda... gärna två böcker, fast inte delat i spelare/spelledare så mycket som system/världsbeskrivning. Alltså sl-varianten är inte mycket mer än regler och världensboken helt befriad siffror och sånt.

Självklart är en tanke att jag bara skulle köpa ena boken... men också för att det är så jag fungerar som spelledare, dvs jag lånar gärna ut världen så folk vet vad vi ska spela (tenderar att bli mer läst om den saknar systembitarna också), medan jag lär mig systemet och hjälper till med karaktärsskapandent.

PVC

Veteran
Egentligen instämmer jag med alla som skrivit i denna tråd. I alla fal på sätt och vis. :gremcrazy:

Det är nog faktiskt en fördel om spelarna inte känner till alla hemligheter som finns i ett spel. Om spelaren inte vet hur han ska bete sig när han stöter på ett monster så bidrar det bara till verklighetsrelateringen.

Naturligtvis tycker jag också att det är utbota tråkigt att köpa spel bok för bok. Kan man bara köpa hela spelet i ett paket så är väl det bättre. Sedan kan man själv som spelare avgöra om man tycker att spelledarboken är någonting man borde läsa eller inte. :gremsmirk:

Kompromisser är livets gyllene medelväg. :gremelak:

Honken

Hero
En eller 2 böcker?

Jag tycker nog det hela beror lite på mängden material som ska rymmas. Jag kan till exempel förstå att Steve Jackson Games gjorde GURPS 4e i 2 böcker. Däremot om materialet i tillsammans skulle bli lika tjock som Neotech 2 så tycker jag nog att en bok funkar. Även om det finns hemligheter...

/Honken

G

Guest

Guest

Så du vill att andra ska följa ditt exempel för att det är rätt?
Om vi har ett litet häfte separat som även finns med i grundboken, hur förstör det för dig?
Nä jag tycker inte att man ska göra sina rollpersoner hastigt, men om det inte är smidigt däremot ger man ju nästan upp spelet direkt, och ja jag har översikt över mina spelare som gör karaktärer, men att bara en skulle göra det så skulle ju jag mestadels sitta uttråkad och vad skulle det ha för effekt på spelarna?

gråhök

Veteran

Det var en av orsakerna att jag skapade ett separat tabellhäfte till Project Unnamed (de finns även i regelboken), att man kan trycka upp fler av den, så de som vill ha kan ha.