Nekromanti Om stagnationer och framtidens rollspel

peta

Warrior
En kommentar av Rising i ett tidigare inlägg fick mig att fundera lite

Hur mycket har egentligen rollspelen utvecklats de senaste tjugo åren? Rent system mässigt, inte mycket. Det är fortfarande samma princip med värden, ofta indelade i grundegenskaper och färdigheter, om än under andra namn, och rulla tärning som ligger i botten, som det gjorde då. De stora förändringarna har inte skett i den grundläggande mekaniken utan har istället skett inom hur man utnyttjar den – Mycket eller lite, fritt eller regelslaviskt – och inom vilka miljöer man använder mekaniken till – Från fantasy, via SF till skräck, humor, samurajer och så vidare i en mindre oändlighet -.

1) Är det så att nytänkandet, när det gäller regler, hos rollspelstillverkarna har stagnerat och beror det på:

<ul type="square"> A) Att en stor del av de som gör rollspel idag är gamla åttiotalslurvar som gör rollspel som de tycker att rollspel ska göras, dvs antingen med grundegenskaper och färdigheter enligt BRP eller levels enligt AD&D, alternativt som en mix av dem D&D 3ed.

B) Att konkurrensen på rollspelsmarknaden har hårdnat, dels på grund av minskad marknad dels på grund av fler företag. Vilket gör att man inte vågar chansa på nya vägar utan istället fortsätter att göra det man alltid att gjort och man vet fungerar men ser till att göra det så bra som möjligt, lite som skivbranschen beter sig.

C) Eller är det så att det är helt enkelt så att rollspels reglerna har förfinats så mycket att det är svårt att göra förbättringar. [/list]

2) Det andra som jag började fundera på vad är det som gäller för framtidens rollspels regler? Vad kommer hända när alla sjuttio och åttiotalister har dött av utbrändhet eller har dragit sig tillbaka för att leva på en feta inkomst de har tjänat på sin rollspelstillverkning? Vad kommer då att dyka upp på marknaden? Vad kommer de unga kvicka hjärnor som inte är indoktrinerade av hur rollspel ska vara kunna komma på. Helt enkelt, hur ska ett rollspel se ut om det ska kunna locka en tonåring att börja spela rollspel år 2010? Här är några alternativ

<ul type="square"> A) Onlinespelen tar över helt och hållet, men de erbjuder inte bara en fast värld där man kan gå omkring och interagera med andra spelare och datorstyrda objekt. Istället kan du beställa en egen värld från tillverkaren som du kan agera spelledare och bjuda in andra spelare att ta del i dina berättelser.

B) Samlarkortrollspel där man köper boosterpaket som innehåller olika förmågor och utrustning till din rollperson.

C) Eller är det stora visuellt häftiga brädspelshybrider som kommer att ta över i framtiden. Upphottade versioner av Talisman, Hero Quest eller Drakborgen men än mer flådiga och fulla av roliga pryttlar och färdigmålade figurer (som man naturligtvis kan köpa fler av till hutlösa priser tillsammans med deras specialregler.)

D) Pocketrollspel lite som Ensamma Vargen och andra solorollspel men är istället inriktade på en spelgrupp. Boken innehåller ett färdigt äventyr med rollpersoner. Äventyret är uppbyggt enligt soloäventyrs principen men val och paragrafer och reglerna presenteras allt efter hand. [/list]

Så vad tror ni, har nytänkandet inom rollspelen stagnerat eller är det bättre än någonsin? Kommer framtiden bjuda på några spännande nyheter eller kommer allt vara som det är nu fast bättre?

Krille

Super Moderator
Det fjärde alternativet

"1) Är det så att nytänkandet, när det gäller regler, hos rollspelstillverkarna har stagnerat och beror det på:"

Varken eller. Att rollspel ser ut som de gör idag, och inte som till exempel Aki, beror på att rollspel har en viss metodik som helt enkelt lämpar sig bäst för konventionella rollspelsregler med dyrka-dörrar och banka-gobbos. Rollspel har helt enkelt regler för att dyrka dörrar och banka gobbos, eftersom det är det majoriteten av rollspelare gör. Vill man ha andra mekanismer så får man nog leta upp andra metoder för rollspelande.

Och problemet är att de där andra metoderna verkar inte tilltala rollspelare i gemen. Visst finns det en hel del friformare och annat flumpack som försöker sig på andra metoder, men deras universallösning är inte att hitta ett nytt verktyg som passar deras metod, utan att skita i verktyg över huvud taget. Det verkar som att den allmäna åsikten är att regler ska innehålla dörrdyrkande och gobbo-bankande, och hamnar man i en situation där man inte dyrkar dörrar eller bankar gobbos så ska det rollspelas, friformas eller ad hoc-as, eftersom reglerna inte klarar av den situationen (tror jag det - reglerna är ju inte gjorda för det). Så det blir en självuppfyllande profetia på grund av paradigmet att rollspelsregler ska handla om dörrdyrkande och gobbobankande.

Det finns en anekdot om just Aki om den saken: när projektet hette Emmerdale: The Eternal (ja, det skulle bli ett Hem till Gården-såpaspel) så funderade jag över regler som gick ut på att hantera relationer, snarare än aktiviteter. Jag fick en syrlig kommentar, där idén kallades för "snömos". Rollspelsregler funkade inte för relationer, eftersom de var gjorda för aktiviteter. Jamen, tyckte jag, det är ju därför jag försöker göra regler för att hantera relationer, inte aktiviteter. Men det gick ju inte.

För att ta ännu en anekdot om Aki - ett antal spelare som har spelat Aki använder det som relationshanterare utöver sitt konventionella dyrka-dörrar-och-banka-gobbo-system. Paradigmet i Aki är så okonventionellt att det helt enkelt ligger över de vanliga aktiviteterna. Det är helt enkelt gjort för en helt annan rollspelsmetodik. Det gjorde mig glatt överraskad.

Ze point: vi har inte någon större utveckling inom rollspel, eftersom majoriteten spelarna fortfarande spelar D&D fast med andra regler, dvs handlingsorienterade rollspel. Dessa har inget behov av några nytänkande regler. De som spelar något annat har aldrig sett några andra regler än handlingsorienterade, och har därför inte sett något verktyg som passar deras metodik. Här är det paradigmet som spökar: rollspelsregler är handlingsorienterade, eftersom rollspelsregler ska vara handlingsorienterade, och därför så gör ingen några regler som inte är handlingsorienterade.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Du tittar på fel ställe

Det är klart att D&D eller DoD inte kommer att innehålla några revolutionerande nyheter, precis som att de experimentella och djärva filmerna inte kommer att produceras av Jerry Bruckheimer. De stora rollspelen har sina regelsystem; de kanske inte är perfekta, men de fungerar och då ser man ingen anledning att göra annat än kosmetiska förändringar av dem.

Sedan är kvalitén på rollspelen som produceras idag oändligt mycket högre än kvalitén på rollspelen för 20 år sedan, både vad gäller innehåll, illustrationer och övrig produktion.

Men nyskapandet då? Jo, det finns här och där, men inte bland de stora spelen som finns till försäljning. Vill du ha något nyskapande -- regler som gör något annat än äventyrare som är bra på att slåss -- får du leta någon annanstans, till exempel i dogmaforumet eller bland på The Forge. Där finns det gott om spel med nytänkande idéer. Många av dem är gratis också.

Jag tror att rollspelen får leva med att vara en väldigt liten kulturyttring. De alternativ du föreslår som framtida rollspel tror jag inte alls på, framför allt inte för att de flesta av dem inte är rollspel. Onlinespelandet kommer säkert att växa, men troligen inte bidra speciellt mycket till bordsrollspelens försäljning. Samlarkortsrollspel är en väldigt dålig idé. Samlarkortspel fungerar eftersom de är just spel, där man ska tävla mot varandra och därför skulle rasa ihop fullständigt om man tar sig friheter och skapar nya kort. Rollspel däremot kräver att man skapar nya saker för att det ska bli intressant. Solospel och äventyrsbrädspel finns redan och är knappast någon storindustri.

Ska man försöka sälja in rollspel ska man göra det som lekaktivitet på fester eller konferenser. Istället för att företaget åker och spelar paintball eller genomför någon annan skum lära-känna-varandra-övning får de lajva, eller spela middag-med-mordmysterium eller något i den stilen. Den varianten tror jag faktiskt skulle kunna fungera.

/tobias

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Rollspelarna har sagt sitt

Jag tror att det helt enkelt är så för att rollspelare är ärkekonservativa.

Se vad som händer om något bolag får för sig att experimentera lite med formen regelmässigt eller med världen.

"Det är inte WFRP, det är ett helt nytt spel! UUUUURK!"

"Chronopia borde inte kallas Drakar och Demoner"

"D&D3e bara till för 3tards!"

"Ni måste trycka upp Bok X igen för den var bäst och skulle sälja miljontals ex nu fast bara jag och min morsa köpte varsitt ex när den kom. Ni suger för att ni inte trycker upp gammalt material igen, och igen, och igen!".

Det är knappast uppmuntrande för ett rollspelsbolag att tänka i nya banor, när kunderna är aggressivt reaktionära.

Så det är vårat eget fel, helt enkelt. :gremlaugh:

M.

peta

Warrior
Re: Du tittar på fel ställe

Sedan är kvalitén på rollspelen som produceras idag oändligt mycket högre än kvalitén på rollspelen för 20 år sedan, både vad gäller innehåll, illustrationer och övrig produktion.
Kvalitén har onekligen blivigt enormt mycket bättre.

Men nyskapandet då? Jo, det finns här och där, men inte bland de stora spelen som finns till försäljning. Vill du ha något nyskapande -- regler som gör något annat än äventyrare som är bra på att slåss -- får du leta någon annanstans, till exempel i dogmaforumet eller bland på The Forge. Där finns det gott om spel med nytänkande idéer. Många av dem är gratis också
Indie-spelen är onekligen det område man kan hitta de mest nyskapande idéerna men även de minst nytänkande. Men om de finns där, varför går de inte vidare och blir stora kommersiella produkter? Jag skulle gissa det finns för liten kundkrets för rollspel som inte är som rollspel bör vara.

...framför allt inte för att de flesta av dem inte är rollspel
:gremconfused: Det är roll och det är spel vad mer krävs? Alla fyra är i och för sig ganska hårt riktade mot spel delen men inte värre än vad friform är mot roll delen.

Ska man försöka sälja in rollspel ska man göra det som lekaktivitet på fester eller konferenser. Istället för att företaget åker och spelar paintball eller genomför någon annan skum lära-känna-varandra-övning får de lajva, eller spela middag-med-mordmysterium eller något i den stilen. Den varianten tror jag faktiskt skulle kunna fungera.
Definitivt. Små halvlajv för företag är en jätteindustri som bara väntar på att bli mjölkad.

peta

Warrior
Re: Rollspelarna har sagt sitt

Det stämmer, undra varför det är så egentligen?

Är rollspelare konservativare än andra nördgrupper som till exempel dator spelare?

En lösryckt tanke kan vara att det är sällan man som rollspelare börjar rollspela med andra som inte rollspelat tidigare och därför inte har en förutfattad mening om hur rollspel ska fungera. Oftast så blir man meddragen med någon som har spelat förut och får därför lära sig hur rollspel fungerat enligt dem. Och det man lär sig första gången så ska det vara ju :gremlaugh: och det lär man sedan vidare.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member

Indie-spelen är onekligen det område man kan hitta de mest nyskapande idéerna men även de minst nytänkande. Men om de finns där, varför går de inte vidare och blir stora kommersiella produkter?
För att de flesta inte är intresserade av nyskapande idéer; de är intresserade av samma saker som de tyckte var kul förra gången de spelade. Det kan hända att kvalité faktiskt säljer, men det är inte en nödvändighet. De flesta nyskapande spelen är tyvärr alldeles för smala för att kunna sälja stort. Till och med ett vanligt fantasyrollspel utan dvärgar är för smalt för att kunna sälja speciellt mycket!

Det är roll och det är spel vad mer krävs? Alla fyra är i och för sig ganska hårt riktade mot spel delen men inte värre än vad friform är mot roll delen.
Jag vet inte hur andra gör, men jag rollspelar inte mer när jag spelar Talisman än när jag spelar Schack, och jag rollspelar inte mer när jag läser Ensamma Vargen än när jag läser Sagan om ringen. Soloäventyr och äventyrsbrädspel har element gemensamma med rollspelen, men de är inga rollspel. (Sedan har jag inte sagt att jag räknar friform som rollspel! :gremwink:)

/tobias

peta

Warrior
Grad av rollspelande

Det har hänt att det blivigt en del rollspelande i partier av Junta och Diplomacy.

Arfert

Facit
Pocketrollspel är inget nytt; ett favoritspel är Dragon Warriors som gavs ut på sent 80-tal... brittiskt spel som rekommenderas (om ni kan hitta det) pga av den sköna anglosaxiska stämningen... inte alls som amerikanska spel.

Arfert

Facit

tja, jag vet inte om kvaliteten på rollspelen blivit så mycket bättre, utom på vå punker:
- Reglerna är enklare och buggfriare
- Spelen är mer kommersiellt designade med snyggare bilder och dyrare tryck.

Men det fanns massor med orginella spel förr som var sprängfulla med skaparkraft av folk som brann, även om de inte var så proffsiga; lite fulare och taffligare i formen... men det var roligare och mer kreativa, och ofta mer välskrivna, än dagens "storbolagsproduktioner" i fyrfärg.

/T (old fart)

Big Marco

Läskig

Men det fanns massor med orginella spel förr som var sprängfulla med skaparkraft av folk som brann, även om de inte var så proffsiga; lite fulare och taffligare i formen... men det var roligare och mer kreativa, och ofta mer välskrivna, än dagens "storbolagsproduktioner" i fyrfärg.

Såååå, var ligger Saga på den skalan? Taffligt eller proffsigt? ,-)

Zadrith

Hero
En stor skillnad mellan dataspel och rollspel är som jag ser det att i ett dataspel är själva produkten nästan allt medan det i rollspelssammanhang bara är en liten komponent som kompletteras av spelledarens arbete och interaktionen mellan honom och spelarna. Rollspel kan du faktiskt spela utan någonting annat än en grupp människor som vill spela medan dataspel kräver produkten. Den biten, alltså hur man spelar rollspel oavsett hur reglerna är, har ju också utvecklats under åren.

När det gäller onlinespel där man kan spelleda så finns det ju redan i form av Neverwinter Nights. Där är man i och för sig relativt hårt bunden till D20-systemet men Bioware som har gjort det funderar väl vad jag har förstått på en ännu friare uppföljare.

Däremot kan jag tänka mig en utbyggnad av datorstöd vid vanliga rollspel. Särskilt med tanke på att en handdator säkert snart kommer att vara något som de flesta har.

Arfert

Facit

proffsigt såklart, men tyvärr inte med stora resurser... Hade gärna tryckt allt i fyrfärg om det funnits ekonomi, t.ex.

min poäng var att spel som skapas av entuiaster ofta är bättre och roligare än spel som är gjorda av folk som har det som heltidsjobb... (det finns såklart undantag)

Johan K

Gammal & dryg
Så vad tror ni, har nytänkandet inom rollspelen stagnerat eller är det bättre än någonsin?
Jag tror & hoppas att det alltid kommer nya infallsvinklar, idéer & sådant om rollspel.
Se bara på dogmaspelen ! Där har vi ett kul, intressant & bra forum för nya spel !!

Kommer framtiden bjuda på några spännande nyheter eller kommer allt vara som det är nu fast bättre?
Det hoppas jag verkligen !
Det är min starka övertygelse att vi kommer att få se helt nytänkande, nyskapande rollspel i framtiden. Frågan är bara när...
Dock så trro jag att den här formen av rollspel åxå kommer att stå sig stark i den form som det är nu, kanske att det har blivit lite moddad..

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member

Folk i gemen är konservativa. Har man en gång bestämt sig för vad man gillar ska mycket till för att man ska gilla en förändring i det.

Varför det är så, har jag ingen aning om. Kanske man söker en trygghet i att något inte förändras eller nått sånt.

Fantasyläsare är likadana.

M.