En kommentar av Rising i ett tidigare inlägg fick mig att fundera lite
Hur mycket har egentligen rollspelen utvecklats de senaste tjugo åren? Rent system mässigt, inte mycket. Det är fortfarande samma princip med värden, ofta indelade i grundegenskaper och färdigheter, om än under andra namn, och rulla tärning som ligger i botten, som det gjorde då. De stora förändringarna har inte skett i den grundläggande mekaniken utan har istället skett inom hur man utnyttjar den – Mycket eller lite, fritt eller regelslaviskt – och inom vilka miljöer man använder mekaniken till – Från fantasy, via SF till skräck, humor, samurajer och så vidare i en mindre oändlighet -.
1) Är det så att nytänkandet, när det gäller regler, hos rollspelstillverkarna har stagnerat och beror det på:
<ul type="square"> A) Att en stor del av de som gör rollspel idag är gamla åttiotalslurvar som gör rollspel som de tycker att rollspel ska göras, dvs antingen med grundegenskaper och färdigheter enligt BRP eller levels enligt AD&D, alternativt som en mix av dem D&D 3ed.
B) Att konkurrensen på rollspelsmarknaden har hårdnat, dels på grund av minskad marknad dels på grund av fler företag. Vilket gör att man inte vågar chansa på nya vägar utan istället fortsätter att göra det man alltid att gjort och man vet fungerar men ser till att göra det så bra som möjligt, lite som skivbranschen beter sig.
C) Eller är det så att det är helt enkelt så att rollspels reglerna har förfinats så mycket att det är svårt att göra förbättringar. [/list]
2) Det andra som jag började fundera på vad är det som gäller för framtidens rollspels regler? Vad kommer hända när alla sjuttio och åttiotalister har dött av utbrändhet eller har dragit sig tillbaka för att leva på en feta inkomst de har tjänat på sin rollspelstillverkning? Vad kommer då att dyka upp på marknaden? Vad kommer de unga kvicka hjärnor som inte är indoktrinerade av hur rollspel ska vara kunna komma på. Helt enkelt, hur ska ett rollspel se ut om det ska kunna locka en tonåring att börja spela rollspel år 2010? Här är några alternativ
<ul type="square"> A) Onlinespelen tar över helt och hållet, men de erbjuder inte bara en fast värld där man kan gå omkring och interagera med andra spelare och datorstyrda objekt. Istället kan du beställa en egen värld från tillverkaren som du kan agera spelledare och bjuda in andra spelare att ta del i dina berättelser.
B) Samlarkortrollspel där man köper boosterpaket som innehåller olika förmågor och utrustning till din rollperson.
C) Eller är det stora visuellt häftiga brädspelshybrider som kommer att ta över i framtiden. Upphottade versioner av Talisman, Hero Quest eller Drakborgen men än mer flådiga och fulla av roliga pryttlar och färdigmålade figurer (som man naturligtvis kan köpa fler av till hutlösa priser tillsammans med deras specialregler.)
D) Pocketrollspel lite som Ensamma Vargen och andra solorollspel men är istället inriktade på en spelgrupp. Boken innehåller ett färdigt äventyr med rollpersoner. Äventyret är uppbyggt enligt soloäventyrs principen men val och paragrafer och reglerna presenteras allt efter hand. [/list]
Så vad tror ni, har nytänkandet inom rollspelen stagnerat eller är det bättre än någonsin? Kommer framtiden bjuda på några spännande nyheter eller kommer allt vara som det är nu fast bättre?
Hur mycket har egentligen rollspelen utvecklats de senaste tjugo åren? Rent system mässigt, inte mycket. Det är fortfarande samma princip med värden, ofta indelade i grundegenskaper och färdigheter, om än under andra namn, och rulla tärning som ligger i botten, som det gjorde då. De stora förändringarna har inte skett i den grundläggande mekaniken utan har istället skett inom hur man utnyttjar den – Mycket eller lite, fritt eller regelslaviskt – och inom vilka miljöer man använder mekaniken till – Från fantasy, via SF till skräck, humor, samurajer och så vidare i en mindre oändlighet -.
1) Är det så att nytänkandet, när det gäller regler, hos rollspelstillverkarna har stagnerat och beror det på:
<ul type="square"> A) Att en stor del av de som gör rollspel idag är gamla åttiotalslurvar som gör rollspel som de tycker att rollspel ska göras, dvs antingen med grundegenskaper och färdigheter enligt BRP eller levels enligt AD&D, alternativt som en mix av dem D&D 3ed.
B) Att konkurrensen på rollspelsmarknaden har hårdnat, dels på grund av minskad marknad dels på grund av fler företag. Vilket gör att man inte vågar chansa på nya vägar utan istället fortsätter att göra det man alltid att gjort och man vet fungerar men ser till att göra det så bra som möjligt, lite som skivbranschen beter sig.
C) Eller är det så att det är helt enkelt så att rollspels reglerna har förfinats så mycket att det är svårt att göra förbättringar. [/list]
2) Det andra som jag började fundera på vad är det som gäller för framtidens rollspels regler? Vad kommer hända när alla sjuttio och åttiotalister har dött av utbrändhet eller har dragit sig tillbaka för att leva på en feta inkomst de har tjänat på sin rollspelstillverkning? Vad kommer då att dyka upp på marknaden? Vad kommer de unga kvicka hjärnor som inte är indoktrinerade av hur rollspel ska vara kunna komma på. Helt enkelt, hur ska ett rollspel se ut om det ska kunna locka en tonåring att börja spela rollspel år 2010? Här är några alternativ
<ul type="square"> A) Onlinespelen tar över helt och hållet, men de erbjuder inte bara en fast värld där man kan gå omkring och interagera med andra spelare och datorstyrda objekt. Istället kan du beställa en egen värld från tillverkaren som du kan agera spelledare och bjuda in andra spelare att ta del i dina berättelser.
B) Samlarkortrollspel där man köper boosterpaket som innehåller olika förmågor och utrustning till din rollperson.
C) Eller är det stora visuellt häftiga brädspelshybrider som kommer att ta över i framtiden. Upphottade versioner av Talisman, Hero Quest eller Drakborgen men än mer flådiga och fulla av roliga pryttlar och färdigmålade figurer (som man naturligtvis kan köpa fler av till hutlösa priser tillsammans med deras specialregler.)
D) Pocketrollspel lite som Ensamma Vargen och andra solorollspel men är istället inriktade på en spelgrupp. Boken innehåller ett färdigt äventyr med rollpersoner. Äventyret är uppbyggt enligt soloäventyrs principen men val och paragrafer och reglerna presenteras allt efter hand. [/list]
Så vad tror ni, har nytänkandet inom rollspelen stagnerat eller är det bättre än någonsin? Kommer framtiden bjuda på några spännande nyheter eller kommer allt vara som det är nu fast bättre?