Att försöka få tag på en hel grupp med folk som spelar ihop sedan tidigare är något som jag är ganska skeptisk till. Dels tror jag det är svårt eftersom en grupp som ju har varandra sällan är särskilt intresserade av att ta in nytt folk, dels så är det enligt min erfarenhet knepigt att finna sig tillrätta i en grupp som har gemensamma referenser, en gemensam jargong och där varje deltagare har sin position i gruppen. Istället tror jag det är bättre att söka efter enskilda rollspelare. Jag har aldrig varit i situationen att det varit helt dött på medspelarfronten men har ändå alltid varit intresserad av hitta nytt folk. Även om det kanske inte är läge att sätta igång en fete-kampanj med någon på direkten så är det alltid bra att ha koll på var det finns rollspelare. Har nyligen flyttat från Lund till Göteborg och kan alltså inte längre spela med det vanliga folket men eftersom jag dels fått tag på lite folk att spela med häruppe och dels haft ganska ont om tid hittills så har jag inte känt att det varit läge att sätta igång något mer aktivt sökande efter medspelare, men jag håller ögon och öron öppna och slänger kanske in någon annons på Kontaktannonsforumet framöver. De möjligheter jag ser att få tag på folk att spela med är följande fem:
Profilen på forumet
En grej som jag har gjort är att i min profil skriva att folk gärna får höra av sig och den varianten tycker jag absolut du ska testa. Kanske är det någon som läser ens inlägg, tycker man säger något vettigt, kollar på profilen och bestämmer sig för att höra av sig. Tröskeln mot att ta kontakt med en okänd person minskar ju rimligtvis om personen ifråga säger att den är intresserad av att få kontakt med andra.
Sen borde jag väl kanske dra mina egna slutsatser när det aldrig är någon från forumet som hör av sig, men hoppet är det sista som överger människan... /images/icons/smile.gif/images/icons/wink.gif
Kontaktannons på forumet
En kontaktannons då och då på forumet är ju värt ett försök åtminstone. Jag tror det kan vara en god idé att inte vara alltför allmän i vad man skriver utan faktiskt säga hur och vad man vill spela och vad man är ointresserad av. Visserligen lär det ju ”skrämma bort” de som inte passar in på det man säger sig vara ute efter, men å andra sidan är det väl ingen större förlust om man nu ändå kan antas passa dåligt ihop. Fördelen med en mer preciserad annons är att man nog i större utsträckning kan locka till sig spelare som egentligen inte kan sägas söka efter en spelgrupp. Ända sedan jag började besöka forumet har jag haft koll på Kontaktannonsforumet för att se vad som dyker upp där trots att jag hela tiden haft folk att spela med och det är jag nog inte ensam om. För att få den här typen av Kontaktannonsforumbesökare (långt ord...) att nappa är det nog bra att skriva något som får folk att tycka ”ja, sådär vill jag ju också spela!” och inte bara ”XX-åring vill spela rollspel”. Sen gäller det väl att ha tur med timingen också. Ibland är det ju helt enkelt inte någon från samma område som är aktiv på forumet eller är de helt ointresserade av att spela med andra. Det är bara att langa in en ny annons vid ett senare tillfälle och hoppas på bättre lycka då. Det kanske kan se ”desperat” ut att slänga in en annons i månaden, men än sen? /images/icons/smile.gif
Själv har jag aldrig satt ut någon egen annons på Kontaktannonsforumet men har några gånger svarat på andras annonser och det har väl fungerat rätt bra. Vi var sex personer i Lund (måste vara rekord för Lundafolk på forumet) som hittade varandra på forumet och började spela förra sommaren. Alla hade väl kanske inte riktigt samma spelstil men det var rätt skoj ändå och dessutom så kunde vi ju spela med andra konstellationer än att vara just vi sex. Vi hade en gemensam kampanj under hösten, jag spelade med två ”forumpersoner” och två ”vanliga polare” under hösten, jag spelade med en annan av forumnissarna och dennes kompisar en del under våren, tre-fyra andra i gruppen hade en kampanj under våren, jag och tre andra lirade lite under sommaren o s v. I början av sommaren svarade jag på en annons om CoC i Göteborg eftersom jag skulle flytta hit i augusti och vi har nu spelat några gånger.
Söka upp rollspelarnästen
På vissa ställen kan man anta att rollspelare är överrepresenterade. Stället nummer ett är förstås föreningar, men det är ju långt ifrån alltid som folket där passar en själv. Igår upptäckte jag i gratistidningen för området där jag bor att här finns en lokal rollspelsförening. Jag ringde kontaktpersonen och det visade sig att han jobbade inom kyrkan och var spelledare för ett gäng killar som gick i sjuan och att grabbarna var såpass få att ledaren inte ansåg sig behöva någon assistans i spelledandet. Alltså:
Svenska kyrkan + folk som är hälften så gamla som jag själv + kontaktpersonen som inte verkade vilja ha med mig = det blir inget spel i lokala spelföreningen för min del... /images/icons/wink.gif
Nästa försök för mig att attackera en plats där det kan tänkas finnas rollspelare blir den 23:e september (tror jag det är, bäst att kolla anslaget igen) då det skulle vara någon sorts fantasyläsecirkel på Göteborgs stadsbibliotek. Tänkte smyga dit för att se om det finns någon kul folk och om det nämns någon fantasylitteratur som verkar läsvärd. Antagligen blir det bottennapp, men det är värt ett försök i a f. Det finns säkerligen aktiviteter med förmodad hög rollspelarfrekvens i din närhet; tornerspel, brädspelsföreningar m m.
Leta rollspelare i omgivningen
Det gäller att alltid (ja!) hålla utkik efter rollspelare runtomkring en. Kompisars kompisar, kursare, arbetskamrater, folk på fester m m. Den i särklass bäste rollspelare jag lirat med träffade jag t ex hos en gemensam kompis när vi var där för att kolla fotboll på TV:n. På en fest i somras gjorde jag en riktigt offensiv variant; på en fest såg jag att en kompis till mig stod och snackade religion med en halvfet kille med skägg. Jag gick rakt fram till snubben och sa ”jag ser på dig att du är rollspelare”. ”Självklart!” sa han och sen var förstås snacket igång om ”vad spelar du o s v”. Riktigt så pang på kan man ju inte alltid vara men det går ofta att spana av rollspelarläget genom att leda in samtalet på rollspelsrelaterade ämnen eller på vad folk gör på fritiden. Snackar man t ex film så kan man ju nämna Sagan om Ringen; har de inte sett den är de sannolikt inte rollspelare. Frågar man någon vad den gjort i helgen ställer kanske denne sedan samma fråga tillbaka, man svarar att man lirat rollspel - är det då någon annan rollspelare i sällskapet så kommer denne då säkert att ge sig tillkänna. (Ja, det händer faktiskt att jag pratar med folk utan att ha som syfte att kolla efter rollspelare, bara så ni vet /images/icons/smile.gif )
Göra folk till rollspelare
Istället för att leta efter rollspelare och hoppas att de är trevliga så kan man köra en omvänd taktik; göra lämpliga offer till rollspelare. Där och var finns det folk som ”borde” varit rollspelare men av någon anledning aldrig blivit det; kanske kommer de från ett ställe där det inte varit så vanligt med rollspel eller var kanske de lokala rollspelarna under deras uppväxt idioter som de inte ville umgås med. Har i vuxen (måste vara första gången någonsin jag kallar mig själv ”vuxen”...) ålder varit med om att förvandla tre snubbar till rollspelare och det kunde säkerligen blivit fler om jag och mina medspelare ansträngt oss mer.
Sen finns det säkerligen fler varianter än de ovannämnda som kan fungera, som t ex att sätta upp lappar på diverse ställen (bibliotek, universitet, rollspelsbutiker, fantasyhyllan i bokaffären e t c) eller få tag i folk via rollspelsfansin, men det är inget som jag prövat.
Lycka till med letandet efter folk förresten och hoppas att det inte varit alltför trist att ta sig igenom mitt svammel som väl egentligen mest är en upprepning av vad andra redan sagt... /images/icons/blush.gif
Arcana