Nekromanti Om troll och trolltyg

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
I den reviderade utgåvan av Sveriges största rollspel bjöd Riotminds på en mening som förändrade min syn på favoritmonstret i Trudvang. Faktum är att det fick mig att se på monstret som någonting annat än ett monster.

I Jorges Bestiarium, som vi hyllat så, presenterades en radda trollraser. De var alla fantasifulla och unika i sin uppdelning men de var samtidigt uppdelade. Och uppdelningen skapade ett osynligt handikapp. När trollen delades in i arter så sattes osynliga barriärer upp och omedvetet begränsades spelledaren i trollens användning. Detta var givetvis inte Riotminds avsikt men det blev ändå så. För mig och för många andra.

Men i reviderade utgåvan kom så den mening som väckte mig ur slumrandet och det slentrianmässiga instoppandet av troll i mallar;

"Spelledaren bör utnyttja mångfalden och variationsmöjligheten när troll skall användas i ett äventyr. Att göra helt egna troll och jättar bör nästan vara mer en regel än ett undantag, för att spelarna aldrig ska känna sig riktigt säkra på vilken typ av troll de stöter på.".

Tidigare i stycket nämns också att troll har en sådan benägenhet att föröka sig med varandra att det i princip är omöjligt att kategorisera dem.

Detta fick mig att vakna till och faktiskt inse vad det är vi har pratat om när vi på forumet eftersöker monsterböcker med individer istället för kanonmat.

Och det är ju självklart så här man skall använda trollen. Dante gjorde något viktigt när han föreslog att orcherna skulle döpas om till Gråtroll. Gråtrollen var vid denna tidpunkt fortfarande orcher, och har varit så fram till nu. Men nu har de plötsligt fått en ny innebörd. Troll är unika. Inte bara till personligheten utan nu också i hela sin genetiska uppbyggnad. Det går inte längre att dela in dem i förutsägbara typer och mallar. För skepnaden du ser i ögonvrån är mindre än ett gråtroll och har skogstrollets illvilliga glöd i ögonen. Saknar det liksom skogstrollet förmågan att frukta eller är det intelligent som fjoltrollet? Det går inte längre att prata om kungstroll eller bergsresar. För du vet inte vad det är du ser framför dig på den vindlande stigen. Du vet bara att det är ett troll och att du måste vara försiktig ty vissa troll har fått smak på människokött.

Trollen är viktiga för Trudvang. Och de har nu fått en ny dimension. Det är också en förklaring till att Barkebull inte passade in på någon av raserna i Jorges Bestiarium. Barkebull var unik och mötet med honom är ett typexempel på hur man kan använda bastjurs ätt. Troll kan vara stora eller små, starka eller svaga, smarta eller dumma och snälla eller elaka. Oftast någonstans mitt emellan. Det enda vi vet är att de skrämmer och fascinerar oss. Och att de finns där ute i mörkret.

För att spinna vidare på mina tidigare trådar så vill jag fråga er hur ni använder troll? Kom gärna med exempel på minnesvärda och annorlunda spelledarpersoner från Bastjurs ätt.

Slutligen vill jag bara applådera Jon Hedenmalm som går under användarnamnet Skugg-Gunnar på Riotminds forum. Jon har skrivit en dikt som fastnat i mitt sinne och som har påverkat mig i mitt spelledande i Trudvang;

Läs Jons dikt!

/Vulf

walium

Ganska töntig, faktiskt
"Slutligen vill jag bara applådera Jon Hedenmalm som går under användarnamnet Skugg-Gunnar på Riotminds forum. Jon har skrivit en dikt som fastnat i mitt sinne och som har påverkat mig i mitt spelledande i Trudvang;"

Vilken fantastisk skaldekonst! Du kan inte locka hit killen? Visst är den klassiska nordiska skaldekonsten härligt kärv och karg? Det är nästan så att man själv får lust att sätta ihop något...

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Jag har ännu inte spelat DoD6 och fått besäöka Trudvang men det ligger på inköpslistan. Dock har jag stött på liknande tankegångar tidigare. I en lajvkampanj vid namn Sagan om Sanningen figurerar förutom Hrauger (förvridna alver), Peredhil (liknande halvfolken i Västmark men råare) och förstås troll. Filosofin i den här världen är att trollen föds/tvingas fram ut naturen. Någon är kommen av en sten, en annan av en mäktig tall osv. Detta ger just den här unika prägeln på varje troll och tillför mycket till deras mystik.Ser fram emot att bekanta mig med varelserna i Trudvangsskogar!

Jag kan tänka mig att använda troll som allt från rena fiender till SLP man kan möta på utan att direkt förstå vad de är utan att spelarna först kanske får förstå detta efter att de interagerat med denna mystiska figur.

Beträffande dikten är den verkligen mycket bra, målar upp en helt annan värld och känns inte alls som något fabricerat. Mycket trvlig läsning!

Vitulv

En till kanske?

Jag skall försöka, men om det inte diskuteras mer Trudvang i vårat DoD-forum så lär han inte bli särskilt imponerad.

Nå, här är en till dikt av Jon.

/Vulf

Vitulv

Om trolls beteende

Jag kan tänka mig att använda troll som allt från rena fiender till som SLP man kan möta på utan att direkt förstå vad de är utan att spelarna först kanske får förstå detta efter att de interagerat med denna mystiska figur.
Jag har en förkärlek för troll som något mittimellan. De får gärna mena väl men ändå framstå som obehagliga. Deras kultur är så olik människans att ingenting riktigt stämmer vid ett möte. Kroppsspråket är felaktigt, de känns hotfulla på grund av sin storlek och de uttrycker sig konstigt och följer inte alls mänsklig taltradition. De hoppar mellan ämnen, står för nära när de pratar och har helt annan uppfattning om tid. De har också en annan syn på vad som är lögn och vad som är sanning. De ser på sin omgivning med helt andra ögon. En mörk och fuktig grotta kan för dem vara ett hemtrveligt litet krypin och ett halvruttet älgkadaver en festmåltid värdig en kung.

Mina troll har också en ovana att kalla rollpersoner för "min söte" eller "min kära". Detta uppfattas som obehagligt men är helt enkelt ett uttryck för att troll tycker att människor är vackra och söta.

Så ja, troll må ibland ha goda avsikter, men ett möte med troll går inte att jämföra med ett möte människor emellan. Ett troll kan röva bort någon utan att förstå att det är fel enligt människors normer. De vill ju bara ha personen i sin grotta. Att de dessutom inte ser det som en nödvändigtvis ond handling att äta upp någon om de blir hungriga är också något som bör hänga som en skugga över konfrontationer med troll. Såväl frivilliga sådana som ofrivilliga.

/Vulf

walium

Ganska töntig, faktiskt
Re: En till kanske?

Inspirerad av den stora skaldekonsten här i tråden kände jag mig tvungen att göra ett eget litet försök. Nedan följer en liten trollsång.

Vad finns i min ränsel, söte vän?
Tre stulna limpor, alla varma än
En hink med hål i
Ett krus med rökt ål i
En dosa av näver
Rester av bäver
Allting ärligt förtjänt, allting ärligt funnet
Ärligt uppgrävt och ärligt vunnet

Vad finns i min ficka, gode bror?
Fyra vargaklor
En glänsande sten
En flöjt av ben
Ett vildäpple så sött
Ett garnnystan rött

Vad finns i mitt bälte, gode kusin?
En yxa vass och fin
En snarad harpalt, ung och mör
En liten kåsa med smaskigt smör
En dolk med lindat skaft
Ett krus med saft

Labbarna bort ifrån det som är mitt
Dolk är vässad, jag ger dig ett snitt
Med min yxa är jag snar
Till mäktigt försvar
Ständigt jag vakar
Så passa er krakar

Dimfrost

Special Circumstances

Snyggt! Det får mig att tänka på något ur Tom Bombadills äventyr, alltså Tolkiens samling med sånger och dikter som man återfinner bland annat i en utgåva av Ringens värld. Trevligt var det, i sanning. :gremsmile:

/Dimfrost

Rickard

Urverk speldesign
"...eftersöker monsterböcker med individer istället för kanonmat. /.../ bjöd Riotminds på en mening som förändrade min syn på favoritmonstret i Trudvang."
Vilken då? Beholdern? :gremwink:

Tänk att såra en beholders känslor.. Det måste bli rätt många tårar från den.. :gremsmile:

"Detta fick mig att vakna till och faktiskt inse vad det är vi har pratat om när vi på forumet eftersöker monsterböcker med individer istället för kanonmat."
Men grattis.. Det är väl inte första gången RiotMinds faktiskt tar till sig saker? Det är väl inte första gången som detta sägs (vilket du också skriver).. Krille har ju rantat hur många gånger som helst i flera år över att man bör ha riktigt smala arketyper så att man kan utgå från dem och skära av från dem när man ska skapa karaktärer.. Varför ska visandet av monster vara så olikt visandet av sysselsättningar för rollpersonen?

För att vända på steken.. Varför tror du att man delat in trollen i olika områden? Jo, för att människan gillar att dela in olika saker i olika kategorier.. Det blir lättare att överskåda då.. Monsterboken är skriven av en människa för människor och antagligen så har folket i Trudvang också delat in trollen i olika raser.. Hur tror du en monsterbok som är skriven av troll för troll skulle se ut? Människan skulle antagligen vara indelad i olika områden (om nu trollen har människans "indelningsinstinkt")..

Så det är väl självklart att alla monster är individer.. Det är ju det moralsnacket som varit i rollspel ända sedan Sinkadus dagar handlar om.. Ge motståndarna ansikten.. Ge dem en själ.. Det behöver inte bara vara troll.. Det kan lika gärna vara stadsvakter som patrullerar och som spelarna vill nedgöra.. Att göra monster unika genom att ändra deras egenskaper är faktiskt det bästa tipset jag läste förra året.. Dels i Feng Shui ("om spelarna känner till det här monstret, addera +5 på alla egenskaper)" och dels här på forumet (minst två gånger)..

"För att spinna vidare på mina tidigare trådar så vill jag fråga er hur ni använder troll?"
Till Ereb Altor så är mina troll sävliga och skygga... och vääldigt ovanliga.. De enda som vågar sig på kontakt med människor är de som är vildsinta och våldsamma, så därav har trollen fått rykte om sig att vara riktiga vilddjur utan någon som helst intelligens.. Förutom i Cereval där det finns så mycket troll att kontakt med människan är oundvikligt.. Där har trollen ett helt annat rykte och en mer förståelse från människan..

Till Trudvang skulle jag endast använda trollen som några söta, knuggiga, ludna små (runt metern) varelser som lekfullt lever sina egna liv och kan ställa till trassel för människorna.. Små, svarta pliriga ögon, runt huvud, en stoor potatisnäsa som ser ut att vara ditsatt på huvudet, inga hörntänder, stora öron, svart spretigt hår och brunt, tätt kroppshår samt en svans med en stor, svart tofs längst ut och som är lite längre än halva deras kroppslängd.. Trudvang skulle jag göra barnsaga utav.. Du å andra sidan verkar göra mer Korpen flyger (inte för att jag har den filmen, men ändå)..

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som funderar på att skriva en antropologibok utifrån en gammal orchshamans vinkel

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Mmm ... älgkadaver! ...

Jag förstår inte?!

Ett älgkadaver är ju en festmåltid för vem som helst.

Foggmock

Myrmidon
Fan, nu satte du igång kugghjulsmaskineriet uppe i hövve på mig...

En monsterbok som föreställer att vara skriven av en person i spelvärlden!

...

...

...vadå, säger ni? Det är väl inget unikt? Jorges och Zooneras Zoologi har ju hakat på den trenden?

Skit ner er, säger jag! Ingen jävla snobbig Lärd Man level 12 ska få komma här och bestämma vad monsterna är. För hur ofta spelar man en Lärd Man level 12 som ska berätta om monsterna?

Fatta, en monsterbok skriven av ett troll! Eller dikterad. Självklart måste han/hon ha lite koll på världen och ha sett lite, men det behöver ju inte vara en monsterbok. Det kan vara hans dagbok. Skulle inte det vara inspirerande?

'Igår för tre dar sen komrerunt en såndäring långkskång med her vid grottan å förde sig en massa oväsen. Ner jag gik ut för att glutta på varevafönån så tog han tag mah i nackeskinnet mitt och ruska mig som man ruskar en sötklimp innan man sluker den.'

Foggmock

Myrmidon
Tja, troll är dumma,smygande,hemliga,mystiska,elaka,hungriga,strövande,tjyvaktiga,småsinta,bortbytingar och skitstövlar.

Så långt jag har spelat, iallafall. Självklart finns det fler sorters troll, men de har spelgruppen bara inte sprungit in i än.

Jon.. ja, hans dikter är mycket fina och inspirerande. Tyvärr har han aldrig tid att rollspela med mig, han skulle vara en fin tillgång att ha i spelgruppen oavsett vad man lirar.

Skugg-Gunnar

Veteran

Måste säga tack för allt fint beröm, grabbar! Alltid kul att höra att det man skriver uppskattas! :gremwink:

hraufnir

Swordsman
Re: Välkommen till forumet, Jon! [ANT]

Och länka gärna till fler av de underbara verken som visats upp här. Det får det att rysa längs ryggen och tårar formas i ögonvrån. Jag längtar till DeBracy införskaffar trudvang och inviger mig. Jag tror att jag kommer hem... *snyft*

Ezping Orm

Hero

En mycket trevlig sång som passar nästan lika bra i Ereb Altor som i Trudvang. Har du fler sånger på lager?

//Ezping Orm

Vitulv

Rasbiologi

Men grattis.. Det är väl inte första gången RiotMinds faktiskt tar till sig saker? Det är väl inte första gången som detta sägs (vilket du också skriver).. Krille har ju rantat hur många gånger som helst i flera år över att man bör ha riktigt smala arketyper så att man kan utgå från dem och skära av från dem när man ska skapa karaktärer.. Varför ska visandet av monster vara så olikt visandet av sysselsättningar för rollpersonen?
Ja, men det är ju det jag menar. Vi har snackat om det och gnällt över att det är så och nu har äntligen ett rollspel uppfyllt det vi efterfrågade. Kul att det var just DoD6 som så ofta målas ut som koboldliret no 1 (vilket iofs inte är en titel att förakta, men missvisande i detta fall).

Jo, för att människan gillar att dela in olika saker i olika kategorier.. Det blir lättare att överskåda då.. Monsterboken är skriven av en människa för människor och antagligen så har folket i Trudvang också delat in trollen i olika raser..
Japp, människor är duktiga på sådant. Men vi delar ju också in varandra i kategorier. För inte så många år sedan var det en sanning att germaner var starka, intelligenta och fulländade (dessutom moraliska, civiliserade och goda). Negrer var dansanta och slitstarka dumskallar och zigenare stal allt som inte satt fast. Judarna var givetvis falska, snåla och hjärtlösa, för att inte tala om japaner och kineser. Den typen av kategoriseringar höll vi på med långt in på nittonhundratalet så det är inte konstigt att gemene man i Trudvang gör likadant.

/Vulf