Nekromanti Om vägen till målet [Svart av kval]

Rickard

Urverk speldesign
Kom inte på någon vettig ämnesrubrik, så vi får lämna det där.

Min vana trogen spelade jag upp bitar ur mitt liv som jag har varit med om och mina tankar föll denna gång på vår spelomgång i fredags. Det jag tyckte var ballt var att Mukwa, som spelade den starkaste vampyren och som vi under spel etablerade hade en stark ställning, var den som åkte dit. Nu var det förvisso Mukwa som själv tog på sig förrädarrollen i slutscenen. Upp till den tidpunkten så tyckte jag det var öppet vem som sett till att fursten (för Vampire, läs: prinsen) försvunnit. Hade Mukwa sagt att min karaktär legat bakom det hela så hade jag kört på det.

Den som "vann" var min karaktär, som förvisso var näst högst upp i rankingen, men som under spelets gång gav vika för besten gång efter annan just för att jag skulle kunna vara stark när jag väl styrde besten för att göra som jag vill. (Övervinna vampyrjägare och hålla tal.)

Det är svårt att efter bara en spelomgång se några mönster, men om man vill spela för att tillskansa sig en bra plats i vampyrhierarkin med sin karaktär innebär det att "vinnaren" alltid genomdriver av de mest hänsynslösa beslut på vägen till målet.

Det är riktigt coolt.

/Han som i dessa tankar filosoferade på vilket sätt en kraftfull vampyr kan utnyttja best-markörer för att skapa skulder hos de yngre vampyrerna

Genesis

Ni dés ni maître
Han said:
Det är svårt att efter bara en spelomgång se några mönster, men om man vill spela för att tillskansa sig en bra plats i vampyrhierarkin med sin karaktär innebär det att "vinnaren" alltid genomdriver av de mest hänsynslösa beslut på vägen till målet.

Det är riktigt coolt.
Det är väldigt medvetet. :gremsmile: De två extrema ändarna är superondingen som alltid ger efter för besten och besegrar allt, och snällingen som alltid försöker att vara god och som får jättespö. Men det mesta av spelet ligger däremellan, i beslutet om huruvida det är värt det att vara god den här enda gången, med risken att få betala för det senare.

/Han som i dessa tankar filosoferade på vilket sätt en kraftfull vampyr kan utnyttja best-markörer för att skapa skulder hos de yngre vampyrerna
En annan emergent grej är att yngre vampyrer behöver vara vilda och bestialiska för att kunna besegra äldre vampyrer. De äldre kan kontrollera sig bättre och ändå fortfarande vinna över de yngre.

Rickard

Urverk speldesign
Jag trodde du skulle skriva ännu ett "men det där är ju inte vad jag vill spela"-inlägg. :gremlaugh:

Genesis said:
En annan emergent grej är att yngre vampyrer behöver vara vilda och bestialiska för att kunna besegra äldre vampyrer. De äldre kan kontrollera sig bättre och ändå fortfarande vinna över de yngre.
Den scen som jag tänkte igenom var om jag som stark vampyrprins skulle ha en scen med en yngre vampyr som hade en best-markör. Då skulle jag mitt i allt dra in dess ankare och hitta på någon bullshitgrej om att den yngre skulle döda honom för att bevisa sin lojalitet till mig. Inget bestkommando, utan ingame-kommando. Om spelaren gör uppror via sin best skulle jag plocka bort en markör och sedan säga. "Sitt ned. Ni unga vampyrer ska alltid brusa upp över minsta lilla. Vi kan göra såhär istället. Du blir skyldig mig en tjänst. Det är en person som jag har problem med som jag vill att du ska besöka..." ... och så klipper man scenen där.

/Han som nu också antog att alla vid spelbordet visste vem vampyrprinsen hade problem med

Genesis

Ni dés ni maître
Han said:
Jag trodde du skulle skriva ännu ett "men det där är ju inte vad jag vill spela"-inlägg. :gremlaugh:
Nä, jag tycker att det är klockrent.

Den scen som jag tänkte igenom var om jag som stark vampyrprins skulle ha en scen med en yngre vampyr som hade en best-markör. Då skulle jag mitt i allt dra in dess ankare och hitta på någon bullshitgrej om att den yngre skulle döda honom för att bevisa sin lojalitet till mig. Inget bestkommando, utan ingame-kommando. Om spelaren gör uppror via sin best skulle jag plocka bort en markör och sedan säga. "Sitt ned. Ni unga vampyrer ska alltid brusa upp över minsta lilla. Vi kan göra såhär istället. Du blir skyldig mig en tjänst. Det är en person som jag har problem med som jag vill att du ska besöka..." ... och så klipper man scenen där.
Låter skitnajs! Så länge man är med på att det är rollspersonerna och inte spelarna som intrigerar. Det här blir ett sätt för den äldre vampyren att etablera sin dominans, och det visar också vad priset är för att vägra sin best. Notera dock att den äldre vampyren inte har vunnit att den yngre måste utföra kommandot. Den äldre vann konflikten, och kan absolut tvinga den yngre att lova att lyda. Men i en eventuell framtida scen kan vampyren fortfarande vägra. Konsekvenser av konflikter måste vara omedelbara (vilket påminner mig om att jag måste göra det explicit).

Jag hade en riktigt ruskig episod i första speltestet av den här versionen av systemet, där Sven-Görans rollperson dominerade mig till att lura bort och kidnappa ett barn medan han såg på. Det var riktigt otäckt och jag förlorade för att jag vägrat min best i tidigare scener och därmed var svag. Det funkade eftersom han var närvarande och dominerade mig hela tiden.

Jag kanske borde skriva ned exakt vad besten kan göra vid en vunnen konflikt. Kanske. På ett plan vill jag lämna det till spelgruppen att bestämma. Hm.

Rickard

Urverk speldesign
Genesis said:
Det här blir ett sätt för den äldre vampyren att etablera sin dominans, och det visar också vad priset är för att vägra sin best. Notera dock att den äldre vampyren inte har vunnit att den yngre måste utföra kommandot. Den äldre vann konflikten, och kan absolut tvinga den yngre att lova att lyda. Men i en eventuell framtida scen kan vampyren fortfarande vägra.
Ja, precis. Det skulle vara spännande att se vad den andre gör i nästa scen. Jag såg också en framtida scen där den yngre vampyren (då utan markörer) står upp mot den äldre (med markörer) och på så sätt får trumfa. Vore asnice.

Jag kanske borde skriva ned exakt vad besten kan göra vid en vunnen konflikt. Kanske. På ett plan vill jag lämna det till spelgruppen att bestämma. Hm.
Jag tror mycket på både ingame-val och best-val. Det jag beskrev var ett ingame-val utan några regler annat än best-markörerna. Sådant här är dock svårt att förklara känner jag. Som så mycket i den här spelstilen. Det handlar mer om speltesta, analysera och sedan formulera och formulera på ett vettigt sätt. Hitta rätt definitioner.

/Han som egentligen borde speltesta Svart av kval med sitt eget gäng