Nekromanti Om vampyrer

ett_äpple

Veteran
Har precis börjat lira och kan inte så mycket om världen folket och monter osv...
hade tänkt att det skulle dyka upp lite vampyrer i uppdraget, så jag bara undrar om nån kort skulle kunna skriva en liten text om dom och lite vad de kan göra ev. vad som händer/eller hur man blir infekterad.
är för fattig för att köpa monster boken för tillfället :gremtongue: och skulle gärna fortsätta med spelet innan jag har råd

Honken

Hero
Om jag förstått det rätt så kallas Vampyrer i Mundana för Lamior, och de finns beskrivna i... *tittar i lite böcker* Vandöda & Nektromanti boken.

/Honken

Duddmannen

Hero
Om Lamior (vampyrer i EON)

De finns beskrivna i Vandöda & Nekromanti, inte i Monster & Varelser.

Viktiga skillnader mellan Vampyrer och Lamior:
I grund och botten är de resultatet av en sorts Nekrotropiska Ceremonier. Man blir alltså inte Lamia genom att bli smittad av Lamior. Det enda sättet att själv bli Lamia är genom att utföra den Magiska Ritualen. Den är svår och dyr.

Lamior måste dricka MASSOR av blod vilket gör att varje grupp Lamior nog ganska noga räknar ut om det blir lönsamt att skapa en ny Lamia i sin stad eller sitt landområde.

De är vanliga i västlanden där de kan leva bland ädlingar och importera massor av slavar utan att folk bryr sig om vad som händer med dessa. Nackdelen med solen får man stå ut med.

DarkMystic

Swordsman
Re: Om Lamior (vampyrer i EON)

Den är svår och dyr.
That was the dum...
Svår? Nej för lamiorna är det typ lättare att fixa en till dotter/son än att göra en zombie... Ända problemet e att gudinnan måste anse att offret(jag menar tjänare host host) är värdig att bli lamia.

Dyr? Absolut inte, hur dyrt e det med ritualdolk(som används massa gånger), en massa blod och tro? Blodet får dem av slavar för lamia är gott som endast aktiva i Muhad och Jargien där slavar finns att köpa(billigt). Sen behöver man inte dricka ihjäl slavarna utan hela dem med lite biotropi(fast då måste man ha en biotropiker).

Förresten vad är reglerna för solljus när det gäller lamior?

/DarkMystic är en mörk mystiker som gillar nekromanti för mycket...

Jaggernaut

Hero

Svår? Nej för lamiorna är det typ lättare att fixa en till dotter/son än att göra en zombie... Ända problemet e att gudinnan måste anse att offret(jag menar tjänare host host) är värdig att bli lamia.

Det är ändå Ob9T6 mot Alkemi (eller ja Ob8T6 pga. lamiablodet) så man måste ha ett ganska fint laboratorium ifall man inte är väldigt skicklig alkemist eller har en hel bunke andra modifikationer.

Dyr? Absolut inte, hur dyrt e det med ritualdolk(som används massa gånger), en massa blod och tro? Blodet får dem av slavar för lamia är gott som endast aktiva i Muhad och Jargien där slavar finns att köpa(billigt). Sen behöver man inte dricka ihjäl slavarna utan hela dem med lite biotropi(fast då måste man ha en biotropiker).

Tja det är i princip bara kongelaten som kostar så ifall man kan skaffa fram dem på ett annat sätt. Sedan kan man alstra en del av de filament som behövs och lägga till med kongelat (om jag nu inte minns fel).

[edit]
Eller nä, jag läste precis följande i stycket om skapelsemetod sidan 33 i V&N.

Alstringen som alltid sker med kongelerade filament tar plats under riten och dess energier laddar blodet som den utvalde dricker.
Så det behövs nio kongelat
[/edit]

Förresten vad är reglerna för solljus när det gäller lamior?

Ob1T6 poäng Trauma & Smärta per runda lamian vistas i solljus. Skadorna helas likadant som för en vanlig människa (dvs. att skadorna inte helas med lamians vanliga takt, fem poäng Trauma & Smärta) och de kan inte helas på alkemisk eller magisk väg.

Praetori

Warrior
Skapa Lamior

Om man tolkar själva skapelseprocessen av Lamior.
Med särskild hänsyn till hur de "utstötta" skapar Lamior, så (om man tolkar lite grovt) behöver offret endast dricka lamiablod, dödas och sedan reanimeras.

DarkMystic

Swordsman

Så det behövs nio kongelat

Alltså 3 lamior som framkallar 3filament var, sen e det bara att sjunga, cutta och offra blod så har du en vampyr.

/DarkMystic planerar redan sin nästa nekromantiker

Marcus J

Hero

du måste fortfarande kongelera filamenten vilket gör det mycket mer omständigt och tidskrävande.

DarkMystic

Swordsman

Jätte svårt att alstrsa 3 filament när du är med en rik vampyrklan som säkerligen har massa odöda. Jätte svårt

/DarkMystc bara :gremtongue:

Jaggernaut

Hero
Re: Skapa Lamior

Om man tolkar själva skapelseprocessen av Lamior.
Med särskild hänsyn till hur de "utstötta" skapar Lamior, så (om man tolkar lite grovt) behöver offret endast dricka lamiablod, dödas och sedan reanimeras.

Den alkemiska ritualen utförs på blodet i förväg så offret återuppstår som en lamia efter att den dött (utan någon reanimation på liket i ett laboratorium) om jag nu förstått det hela rätt.

Praetori

Warrior

Då var det jhu ännu enklare.....

men huvuddelen är jhu ändå att man kan skita i Gudinnan om man känner för det...

Praetori

Warrior

Kongelat kan man om inte annat köpa.
Med ett hyfsat stort laboratorium (kan man om inte annat hyra, i Angarth åtminstpne, med rätt kontakter) är det inte så svårt....

DarkMystic

Swordsman
oj såg inte att det var kongelat...

Ett gäng med vampyrer kan nog fixa hur många kongelat dem vill, de har ju knappast tidpress på sig :gremtongue:

/DarkMystic wannabelamianekromanitkertypen

DarkMystic

Swordsman

Du kan knappast skita gudinnan om hon inte vill att du ska bli lamia så blir du inte det. Blir du lamia kommer du få höra hennes tjatter i all oändlighet...

/DarkMystic he knows he knows...

Praetori

Warrior
Re: Skapa Lamior (MSpoiler)

Hmm, har nog missupfattat något då....
Hade för mig att de "utstötta" inte tillbad Thanata men kan göra lamior ändå. Precis som de nekromantiker som tillverkar sina egna...som de tydligen gör i N&V

Appropå nekromantiker och Lamior...varför skulle NÅGON magiker med psy över typ 3, vilja skapa en självständig vandöd som inte lyder order från sin skapare?

Praetori

Warrior
Re: Skapa Lamior (MSpoiler)

Usch nej, vem vill vara en bloodsucker?
Å dessutom inte tåla solljus, nä då sparar jag hellre på krafterna å blir en Lisch lite senare.

Bättre då att låta andra dricka blod å bli Lamior.
Problemet är dock hur man skall kontrollera dessa. Det står att nekromantiker använder sig av lamior som tjänare, spioner men framförallt för att leda vandöda trupper. Men samtidigt står det lite senare i stycket efter, att Lamior är självständiga vandöda och kan således inte kontrolleras av den som skapat dem.

Det hela låter lite absurt....det var det jag syftade på tidigare.

I våran spelgrupp har vi en husregel (dock tillämpas den aldrig efter som vandöda inte existerar i någon större skara, iaf inte som RPna möter på, grisodlarvärld) som gör att man kan kontrollera vilken vandöd som helst, bara man använder sig av effekten "kontrollera vandöd" av samma magnitud som den vandödes rang, vilket självklart ställer till problem med Lamior och liknande högre vandöda (deras rang).

Ok, jag vet att högre vandöda generellt inte går att "överta" men som sagt, en husregel. Detta gör saker och ting lite mer komlicerade (och roligare för den delen).

Jag gillar tanken på strid mellan två nekromantiker som ägnar huvuddelen av tiden under striden till att ta/återta kontrollen över vandöda....som i vild oordning bankar på varandra och sig själva...

Jaggernaut

Hero
Re: Skapa Lamior (Spoiler)

Problemet är dock hur man skall kontrollera dessa. Det står att nekromantiker använder sig av lamior som tjänare, spioner men framförallt för att leda vandöda trupper. Men samtidigt står det lite senare i stycket efter, att Lamior är självständiga vandöda och kan således inte kontrolleras av den som skapat dem.

Tja det kan ju alltid vara trogna levande undersåtar som får bli lamior, kanske till och med hjärntvättade sådana. Även om det ändå kan medföra en risk att göra dem så pass mäktiga men de har ju alltid kunnat sticka kniven i en innan så det finns en möjlighet att de fortsätter att vara lojala. Men sedan har vi ju åter det där med Thanata i skallen vilket kan leda till att de blir lätt förvirrade och struntar i nekromantikern :gremlaugh:

Dibuk

Veteran
Re: Skapa Lamior (Spoiler)

Sant i VN står det
lamior är förvisso odödliga men tiden sliter på dem psykiskt likt alvernas förbannelse.
och länger ner står det om de som har vikt från Thanata
Likaså viskar hon vilken smärta hon skall utsätta dem för innan hon låter förgöra dem. Det är en tärande effekt, och de som vikt från hennes sida blir ofta psykiskt tärda även om vissa ser det som ett livsmål att motstå henne.