Nekromanti Omnimodus

G

Guest

Guest
Kommentarer till artikeln Omnimodus
Nu har jag äntligen blivit klar med mitt Universlarollspel som jag jobbat med till och från under minst fem års tid. Omnimodus är ett universellt system som är avsett att kunna användas i alla typer av spelvärldar. Det innehåller däremot inga specialregler för exempelvis magi eller cypernetik.

I samband med publiceringen av spelet har jag även utlyst en tävling som kommer att pågå ett antal månader fram över, exakt hur länge jag kommer att hålla på beror på hur länge det finns intresse för d... (1436 fler tecken)

Gå till artikeln
 

Minamoto

Veteran
Joined
25 Oct 2005
Messages
14
Location
Göteborg
Neat :gremsmile:

Hörde talas om Omnimodus från en av korekturläsarna, Joakim Hult. Detta är väldigt intressant och jag gillar reglerna i Omnimodus, tror jag skall ta och försöka komma på en kul spelvärld :gremsmile:
 

2ma2

Veteran
Joined
17 Oct 2005
Messages
71
Det är väldigt bra arbete, men trots allt ser jag inte riktigt värdet i en generellt system. Ok, Storyteller används i samtliga WoD spelen, så det är enkelt att lära sig ett nytt spel om man spelat något annat, men ett system är bara ett system. Jag har själv försökt hitta det ultimata systemet som perfekt balanserar reson och spelbarhet, bara till att komma fram till att det faller platt om man inte har något att spela, eftersom man måste bestämma vad man gör regler för och vad man utelämnar. Här följs nästan forumlär 1a då utförliga regler för strid och rustning finns, och då blir analogin lätt att samtliga spelvärldar, oavsett setting, handlar om att slåss.

Inte att jag inte beundrar ditt jobb, men jag hade hellre sett en version av en spelvärld, med information om den och hur reglerna styr just den världen. Omnimodus är liasom grunden, en jäkligt bra grund, men systemet måste sättas i omlopp. Och jag antar det är det du strävar att göra nu med tävlingen.
 

Gastono

Hero
Joined
14 Oct 2003
Messages
1,532
Location
Göteborg
Det finns också spelvärdar som är helt baserade på Omnimodus, se t.ex. Kayra.
Sedan vet jag inte hur färdigt light cloud och Somnium är men det kommer väl :gremlaugh:

Sedan kan det alltid vara bra att kunna ett bra regelsystem för t.ex. rollspel i nya världar utan kompletta regler eller för att komplettera andra system.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
8,029
Location
Nordnordost
Hmm, har för mig att jag korrläste lite i det spelet, men jag står inte med bland korrläsarna, minns jag så fel?
 

Baldyr

Hero
Joined
19 May 2000
Messages
1,188
Location
Eskilstuna
universalsystem

Jag är själv av motsatt åsikt, och egentligen endast intresserad av just universalsystem. Så det är antagligen mest en smaksak - jag vill ge spelet liv genom mitt sätt att spelleda, och för att kunna spelleda på mitt sätt så vill jag att reglerna ska fungera på ett visst sätt. Sedan hör det till saken att jag inte är speciellt intresserad av genrer och spelmiljöer som är väldigt annorlunda eller speciella, utan föredrar även där mer "generella" och kanske även hemvana miljöer.

Poängen med att hitta - alternativt skapa - det ultimata universalsystemet - för sina egna syften förståss - är givetvis att man därmed kan koncentrera sig på miljöerna. Varje nyskapat spelsystem måste nämligen speltestat innan det kan och bör tas i bruk i "skarpt läge", så att säga.

Skapar jag exempelvis en spelvärld med vissa förutsättningar och begränsningar, och samtidigt skapar ett helt eller delvis nytt spelsystem till denna specifika spelmiljö, så tar det ett visst mått av tid och arbete att faktiskt komma ingång med den kampanj jag tänkt spelleda. Spelare uppskattar i regel inte att själva spelet samtidigt utgör ett speltest, med konstant föränderliga spelregler.

Då är det alltså bättre att plocka fram ett befintligt universalsystem, gärna ett som är lätt att anpassa i allmänhet, och ännu hellre ett som faktiskt tillför någonting till den aktuella spelmilljön i synnerhet. Fast smaken är olika - vissa måste bara ha ett helt nytt regelsystem till varje specifik spelmiljö, och inget ont i det.

Vad gäller exempel på spelmijöer till Omnimodus, så finns dessvärre inga sådana inte i dagsläget. Inga officiella i a f, men däremot (minst) ett inofficiellt. :gremgrin: (Det får alltså ses som min egen tolkning av hur Omnimodus-reglerna kan anpassas till en standardfantasymiljö.)

/Baldyr
 

Zadrith

Hero
Joined
14 Feb 2002
Messages
1,231
Location
Tranås
Jag vill passa på att tacka Joakim (Gastono) för att ha gör reklam, hälsa till Minamoto att jag gärna bistår honom i skapandet av spelvärld om han vill ha hjälp med något o be om ursäkt till Wilper om det är så att jag missat honom i Listan med korrekturläsare. Jag kommer snart att lägga ut en reviderad version (endast stavningsrättningar och ett par små tillägg och förtydlingar, inga regeländringar) och om det är så att du verkligen har korrat åt mig så ska jag naturligtvis se till att du kommer med i den.

När det gäller universalsystem / världsspecifika system så grundar jag mitt val till stor del på att det är roligare att skriva spelvärldar än att skriva regler och att jag har en ganska bestämd uppfattning om vilken typ av grundmekanik jag vill ha i mina spelsystem.
 
Top