Då den ligger norr om Ebhron skulle jag kunna tänka mig att det är en kvarlämning av antingen det Coloniska Imperiet eller så är det något som kommit ännu mer från det fjärran öster.
Ingen skriven info om platsen men jag kan ge ett förslag...
Norr om Ebhron borde det bo någon form av barbarfolk. De flesta barbarfolk brukar vara vidskepliga (Som gemene man egentligen...). Ta en stor, mystisk ruinstad som ses som ohelig av barbarfolket. Släng på en dimma och kanske något ur V&N så kan man få ihop ett ganska bra ställe för ett litet äventyr. Speciellt för Kabala-orden som alltid gillar att gräva i mystiska saker.
Vissa gamla skrifter visar på att det var en stad med en högt stående kultur och ett folk som njöt av livets goda och alla hade det gott ställt. Det sades även att staden styrdes av tre stycken magiker, en liten form av magikrati.
Mot slutet av det som finns nedtecknat om staden så omnämns en fjärde magiker som lyckats uppnå samma rang som stadens ledare. Det var efter han intåg i styret som saker började gå fel. Pester drabbade staden, två av magikerna försvann då de, efter påtryckningar av folket, gett sig ut för att undersöka källan till varför dessa olyckligheter inträffat.
Efter detta så kommer en stor lucka som sträcker sig över 300-500 år då det slutligen berättas att staden är helt tom och att ingen vågar sig dit. Det sägs att de kvarvarande (eller den kvarvarande, dålig kvalitét) magikerna förseglade staden så att alla hemskheter som staden gör sig påmind om inte skall slippa ut.
Ingen aning hur mycket av detta som blir användbart. Jag sitter som sagt bara och hittar på, så du får hålla till godo.