Nekromanti Omröstning: Dogmaformat!

Mörker

Warrior
Ja, som ämnet antyder är detta en omröstning om vilka format som är populärast hos spelarna. Så om nu Arvidos varit duktig och gjort detta till en omröstning så får vi förhoppningsvis se hur läget ligger. För enkelhetens skull tänkte jag även gå igenom de olika valmöjligheterna.

Stående
Ett stående A4, det vanligaste formatet överlag.

Liggande
Liggande A4, ingen närmare förklaring behövs.

Häfte
A4 med vikanvisningar. Vanligast är att häftet blir i A5 (=halv A4), t.ex. Krister "Krille" Sundelins Aki i årets Dogmautmaning.

Oviktigt
Ni som finner alla format lika tilltalande, vilket trots allt har ett visst värde i den här omröstningen!

Tack för hjälpen!

Sodivra

Champion
Och omröstningen:

Tyvärr gick det inte att lägga in röstningen i ursprungsinlägget, så ni får nöja er med det här. Happy polling! :gremwink:

Rickard

Urverk speldesign
Det beror ju på

Det hela beror ju på.. I vilket sammanhang har man dogmabidraget?

Läser man på skärmen så är stående enklast framför alla annat..

Är det i en utskriven samling där man häftat ihop alla dogmabidrag så är ju liggande och stående att föredra.. Det blir ju jobbigt att behöva läsa häftena (A5)..

Har man skrivit ut ett dogmabidrag och ska gå omkring med det så spelar det ingen roll.. Antingen så viker man det om det är stående/liggande eller så har man det i ett häfte.. Är det inte A5, utan man får krångla (typ häfta det eller klippa) så är det inte att föredra..

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som undrar vad Mörker egentligen får ut av sin fråga

EchonCique

Hero
Det spelar ju absolut ingen roll om det är liggande, stående eller att man själv får meckla och veckla och vika bäst man är instruerad att göra.

Stående? Ja, då behöver man inte vrida på pappret när man skall läsa det utskrivet.

Liggande? Ja, då behöver man nog vrida lite på pappret.

Häfte? Ja, då får man nog vika någon gång.

Troberg

Sinister eater
Min motivering

Jag röstade på stående A4, av den enkla anledningen att den är enklast att skriva ut (liggande tenderar att få hålslagningen längs fel kant) och att häfte är dels jobbigare att skriva ut, dels kräver lite klurande vid layoutandet som inte gör sig så smidigt om man inte vill använda ett separat layoutprogram.

Däremot tycker jag att det är fritt fram att själv välja format (jag skulle tex vilja se häfte vikt längs den långa mittlinjen på ett A4), så länge som det är en dubbelsidig A4 i utskrift (annat är bara för struligt att skriva ut...).

Man Mountainman

Storsvagåret
Jag röstar på stående A4. Jag anser att dogmautmaningen bör vara en exercis i minimalism och enkelhet, både när det gäller själva rollspelet och när det gäller dess format. Enligt samma filosofi så tycker jag att all form av formgivning och illustrering av ett dogmarollspel är förkastligt. :gremgrin:

seinet

Swashbuckler
Re: Min motivering

Däremot tycker jag att det är fritt fram att själv välja format (jag skulle tex vilja se häfte vikt längs den långa mittlinjen på ett A4), så länge som det är en dubbelsidig A4 i utskrift (annat är bara för struligt att skriva ut...).
Hmm, ifall man vek det längs diagonalen då, hade inte det blivit lite coolt?

Kom att tänka på en ännu grymmare utmaning nu, att skriva ett komplett rollspel på ett vykort, d.v.s. bara använda den lilla ytan (10x5 cm eller vad det kan vara) och ha ett helt rollspel där, fullt spelbart.

/Seinet Wintermute - Sitter och dunrar på med lite Misfits nu

Sereg_UBBT

Swashbuckler
Re: Det beror ju på

Läser man på skärmen så är stående enklast framför alla annat..
själv tycker jag liggande A4 är smidigt, i alla fall om man kör Adobe Reader i fullskärmsläge. Eftersom man då får plats med en hel sida utan att behöva scrolla