Att man lirar helt eller delvis för att söka en viss kultur/anda/epok – exempelvis spelet Viking som handlar om Vikingatiden.BMOC said:Supersnyggt!
Lite OT, men vad innebär egentligen culture gaming?
Min Google Fu är undermålig.
DeBracy är nog bäst för den frågan (kolla hans blog Nor Bannog ). Men rollspel där miljön är viktigare, att man är i en värld som känns mer "på riktigt" även om de är fantastiska. Andra fantasyspel som har influenser av culture gaming är Ars Magica, Gloranta-RQ, Pendragon, Harnmaster, Viking och Eon. För att nämna några.BMOC said:Supersnyggt!
Lite OT, men vad innebär egentligen culture gaming?
Min Google Fu är undermålig.
Ja! Jag blev skitglad.Arfert said:Angående kvinnor: Titta närmare. Du missar uppenbarligen nåt.
Hua, känns farligt att bli utpekad som kunnig med tanke på att jag tänkt mycket i de banorna men spelat rätt lite. Men ja, som det har sagts: grejen handlar om att "vara i kulturen", gå in i den fiktiva världens regler, dess seder och bruk.Arfert said:DeBracy är nog bäst för den frågan (kolla hans blog Nor Bannog ). Men rollspel där miljön är viktigare, att man är i en värld som känns mer "på riktigt" även om de är fantastiska. Andra fantasyspel som har influenser av culture gaming är Ars Magica, Gloranta-RQ, Pendragon, Harnmaster, Viking och Eon. För att nämna några.
+1DeBracy said:Ja! Jag blev skitglad.Arfert said:Angående kvinnor: Titta närmare. Du missar uppenbarligen nåt.
Jag också. Så finurligt =)DeBracy said:Ja! Jag blev skitglad.Arfert said:Angående kvinnor: Titta närmare. Du missar uppenbarligen nåt.
Bra sammanfattat.DeBracy said:Hua, känns farligt att bli utpekad som kunnig med tanke på att jag tänkt mycket i de banorna men spelat rätt lite. Men ja, som det har sagts: grejen handlar om att "vara i kulturen", gå in i den fiktiva världens regler, dess seder och bruk.Arfert said:DeBracy är nog bäst för den frågan (kolla hans blog Nor Bannog ). Men rollspel där miljön är viktigare, att man är i en värld som känns mer "på riktigt" även om de är fantastiska. Andra fantasyspel som har influenser av culture gaming är Ars Magica, Gloranta-RQ, Pendragon, Harnmaster, Viking och Eon. För att nämna några.
Jag försökte mig på någon slags humoristisk illustration i det här inlägget.
Vet inte om det är så otippat. Drama förutsätter väl liksom en situation man kan identifiera sig med och där saker får konsekvenser? Klart att drama och culture gaming trivs bra tillsammans då.Måns said:Haha, otippat. Då är alltså culture gaming mitt default-läge. Det förklarar ju varför jag har så svårt för settings utan djup. Jag är en culture gamer!
(Helt utan ironi och underton)
Kanske mest otippat för migDeBracy said:Vet inte om det är så otippat. Drama förutsätter väl liksom en situation man kan identifiera sig med och där saker får konsekvenser? Klart att drama och culture gaming trivs bra tillsammans då.
"Kulturspel kan komma plöstligt."Måns said:Kanske mest otippat för mig
Vadderad krage längst till vänster! Tror jag.Måns said:On topic, snyggt omslag. Men var är tygrustningarna?