Måste säga att jag slås av en sak som finns i påfallande många förslag och idéer vad avser nya varianter på "action resulotion mechanics" som publiceras här.
Normalfallet verkar vara att man hittar på en "lustig" tärningskombination för att sedan fråga sig vad denna har för sanorlighetsfunktion. Är inte detta ett lite bakvänt sätt att resonera??? Borde man inte FÖRST fråga sig hur man vill att sanorlikhetsfunktionen skall se ut och därefter försöka konstruera en så enkel tärningskombination som möjligt som skapar denna???
En annan sak som jag tycker är extremt viktig för i alla fall min uppskattning av ett rollspel eller kanske snarare av ett spelsystem är att det finns en sannolikhetsmässig TRANSPARENS i det man gör. Ska man slå "tärningsmekanism" X mot värde Y så bör man enkelt och på ett någorlunda intuitivt sätt kunna bedömma åtminstonde ett hyffsat närmevärde på sanolikheten på att lyckas.
Krilles system från ett par trådar ner är ju rena mardrömmen ur den aspekten. Antingen är det bara helt ogenomtänkt eller så är det (som jag så smått börjar misstänka) bara ett försök att bevisa underlägsenheten hos "tärnigspölar" som jag har för mig att författaren brukar ogilla...
Ett annat system som får klart underkänt på den här punkten är EON/Neotech. (I mitt tycke är det ju de systemts största brist!) Bäst transparens får man ju givetvis i rena % system eller d20/T20 system men även system av typen 3t6 under värde är ju någorlunda OK.
Varför är det så här igentligen?!? Jag menar vari ligger poängen med att ha ett system med 2d4+d10 under värde istället för 3d6 under värde om ändå fördelningen blir (ungefär) samma?
(Löjligt exempel, men ni kanske förstår principen?)
/Bjorn
Normalfallet verkar vara att man hittar på en "lustig" tärningskombination för att sedan fråga sig vad denna har för sanorlighetsfunktion. Är inte detta ett lite bakvänt sätt att resonera??? Borde man inte FÖRST fråga sig hur man vill att sanorlikhetsfunktionen skall se ut och därefter försöka konstruera en så enkel tärningskombination som möjligt som skapar denna???
En annan sak som jag tycker är extremt viktig för i alla fall min uppskattning av ett rollspel eller kanske snarare av ett spelsystem är att det finns en sannolikhetsmässig TRANSPARENS i det man gör. Ska man slå "tärningsmekanism" X mot värde Y så bör man enkelt och på ett någorlunda intuitivt sätt kunna bedömma åtminstonde ett hyffsat närmevärde på sanolikheten på att lyckas.
Krilles system från ett par trådar ner är ju rena mardrömmen ur den aspekten. Antingen är det bara helt ogenomtänkt eller så är det (som jag så smått börjar misstänka) bara ett försök att bevisa underlägsenheten hos "tärnigspölar" som jag har för mig att författaren brukar ogilla...
Ett annat system som får klart underkänt på den här punkten är EON/Neotech. (I mitt tycke är det ju de systemts största brist!) Bäst transparens får man ju givetvis i rena % system eller d20/T20 system men även system av typen 3t6 under värde är ju någorlunda OK.
Varför är det så här igentligen?!? Jag menar vari ligger poängen med att ha ett system med 2d4+d10 under värde istället för 3d6 under värde om ändå fördelningen blir (ungefär) samma?
(Löjligt exempel, men ni kanske förstår principen?)
/Bjorn