Nekromanti Omvänd typografiskola/Magritte-pastisch

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,908
Location
Stockholm
Ni som har mig på FB och/eller G+ har nog redan sett dessa, men sådan är min vurm för korrekt typografi att jag väljer att sprida dem även här.

Fler är på väg.
 

Attachments

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Kan du inte utveckla lite?
För mig är ett citationstecken ett: "
Så, vad är korrekt i det fallet?

Vilken typ av version på t.ex. minustecken och tankestreck är det korrekta?

... Och nej, "norsk" Ö och x som multiplikationstecken är väl inte korrekt, men det senare är ett enkelt sätt att göra det på. :gremlaugh:
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,908
Location
Stockholm
Citattecken:

”…”
’…’
»…«
»…»


Minus:



Bindestreck:

-
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Vad är då de två första som du har vid "These are not quotation marks"?

Är det inte: ' och " ?

Eller är det just att man bör använda tydliga teckensnitt som du vill understryka?

Är minustecken och tankestreck samma skit btw?
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,577
Location
Fallen Umber
' är tecknet för fot, " för tum (i längdangivelser), bland annat.

Ja, tankstreck och minus är samma sak. Det är väldigt enkelt egentligen: bindestreck har man i sammansättningar och avstavningar, minus överallt annars (och nu kommer säkert Dante och påpekar att det finns något obskyrt undantag till, men ...).
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,908
Location
Stockholm
Enkelt citationstecken:


Primtecken:
'

Dubbelt citationstecken:


Dubbelprimtecken:
"

Korrekta citationstecken ska m.a.o. se ut som kommatecken.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Ja, jo. Som jag trodde då.

Det blev förvirrande eftersom det kändes som att du utgick från att folk alltid gör fel och inte kan detta.

För på ett tangentbord är väl ändå shift+2 citationstecken och knappen med: * ' till för prim och asterisk? Sedan har vi ju apostrofer iof, men de lär man ju inte heller missta för citationstecken.

... pinsamt om jag gjort fel hela livet!
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,908
Location
Stockholm
solvebring said:
För på ett tangentbord är väl ändå shift+2 citationstecken […]
Bara om du har ett program som du kan instruera att byta ut dubbelprimtecknet mot ett dubbelt citattecken. Ex. ordbehandlare och layoutprogram.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Okej, så med andra ord måste jag bli bättre på unicode. :gremwink:

Nå, men - just eftersom jag finner det intressant - kan du inte instruera de vanligaste felen folk gör och hur man också gör rätt?

Edit: Noterade själv att mitt svar var rätt meningslöst och att jag just bad sig om något du säkert inte har tid med.

Anyway... Kort sagt, ett tangentbord gör i princip ingen skillnad på detta om det man skriver inte går igenom ett software som är skapat för ändamålet?
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Topp!

Du har förresten inte funderat att köra vidare på skolan du lagt bland artiklarna? En hemsida eller så?
Asintressant och behjälpligt måste jag säga. Annars borde Fenix köra en spelmakarspecial med minst en artikel om layout och design. =) Jag tror du skulle kunna skapa en höjdarartikel och detta.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,711
Location
Rissne
Det är snygga och coola bilder, men för mig blir det lite keff eftersom det du visar, till skillnad från i originalet, inte är bilder på citattecken etc. Poängen med "Detta är inte en pipa" är ju just att nä, det är inte en pipa, utan en avbildning av en pipa. Som jag förstått det.

Så du säger att det där är inte citattecken - utan bara bilder av citattecken? Min hjärna kortsluts.
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,908
Location
Stockholm
krank said:
Så du säger att det där är inte citattecken - utan bara bilder av citattecken?
Nä, jag drar det medvetet ett varv till.

Jag säger att det inte är citationstecken, och att det inte ens är bilder av citationstecken.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Dante said:
krank said:
Så du säger att det där är inte citattecken - utan bara bilder av citattecken?
Nä, jag drar det medvetet ett varv till.

Jag säger att det inte är citationstecken, och att det inte ens är bilder av citationstecken.
Vilket vill säga att lärningsmetoden blir omvänd, väl? ... Som jag förstått det. Exempelvis att istället för att säga [hur ett korrekt citationstecken ska vara, så visar du hur ett citationstecken inte ska vara genom att visa något som just inte är ett citationstecken (men som ofta misstas för att vara ett).

Kort sagt, istället för att lära folk vad som är rätt väljer du att på ett talande sätt lära folk vad som är fel. "Så här ska man inte göra. Så här gör man fel!"
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,711
Location
Rissne
Dante said:
krank said:
Så du säger att det där är inte citattecken - utan bara bilder av citattecken?
Nä, jag drar det medvetet ett varv till.

Jag säger att det inte är citationstecken, och att det inte ens är bilder av citationstecken.
Ja, alltså, det där skulle inte förstås som en fråga egentligen, utan som en förklaring av varför det blir snett i mina ögon - den i mina ögon roliga poängen i originalet ersätts av en (förvisso korrekt och viktig) bokstavlig läsning... Men det är nog mest för att jag låser mig för mycket vid originalet.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Jag har börjat läsa Hellmarks Typografisk handbok nu och jag har upptäckt att jag är mycket dålig på skillnaden mellan minustecken, devis, tankestreck osv. Till råga på allt, när jag till exempel redigerar min blogg, så har jag att välja mellan "en dash" och "em dash".

Hur ser man till att bruka dessa på ett korrekt sätt?

När man till exempel skriver: "Rollspelet i fråga - Drakar och Demoner - är ett..." så skulle jag använda "em dash" där jag för närvarande (i det här exemplet) har deviser(?). Rätt, fel?

Kort sagt, jag behöver bannemej hjälp, för om jag gått runt och gjort fel hela livet så tänker jag sluta med det nu, inte minst eftersom jag vill kunna föra text på ett professionellt sätt.

Tackar på förhand.
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,908
Location
Stockholm
Tankstreck, minus och pratminus = en dash (–)
– Det används som anföringstecken, sade hon, eller i betydelsen »från … till/mellan … och«. Som i »öppet kl. 10–21«*. Till och med som »och« i t.ex. författarpar (Sjöwall–Wahlöö) eller »mot« i t.ex. idrottssammanhang (Leksand–Djurgården).
– Och, avslutade hon, även som minustecken och – självfallet – också som tankstreck.

Divis = bindestreck (-)
Används vid av-
stavning av ord, eller vid sammansättningar och dubbelnamn (20-årsjubileum, Klas-Göran, Tarras-Wahlberg), samt i telefonnummer, plusgironummer och bankgironummer (08-123 456).

I svensk typografi använder vi inte em dash (långt tankstreck [—]).

* Men aldrig, aldrig ska man blanda. 10–21 eller från 10 till 21 eller mellan 10 och 21. Från 10–21 och mellan 10–21 är fel.
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,950
Dante said:
Bara om du har ett program som du kan instruera att byta ut dubbelprimtecknet mot ett dubbelt citattecken. Ex. ordbehandlare och layoutprogram.
Du har inte lust att ge en liten tutorial om hur man gör det i de vanligaste programmen? Typ Indesign och Open Office?

Och den första som postar en ”let me google that for you” hamnar på ignore.
 
Top