Nekromanti omyndiga riddare!?

Meldert

Veteran
En av mina spelare vill vara riddare. OK säger jag, du får komma i från Soldarn. Nu visar det sig också att han vill vara kvinnlig riddare. Jag går med på även det eftersom jag läst i både "riddaren" och "asharien & soldarn" att det där finns kvinnliga riddare från Soldarn. Nu är det bara så att jag även läser i "Asharien & Soldarn" där det på sidan 69 står följande: " EN ogift kvinna räknas som omyndig så länge hennes far är i livet. Om fadern dör räknas hon som myndig - detsamma inträffar om hon skulle gifta sig".
Min spelares RP är kvinna, riddare, ogift och har fadern i livet. Detta innebär att hon räknas som omyndig - därmed är hennes fader ansvarig för hennes handligar. Detta upplever jag som omöjligt då hon är riddare eller hur?

Så nu undrar jag:
Är alla riddersdamer i Soldan antingen gifta eller "faderlösa"?
Kan det finnas omyndiga Riddare?

Funderar allvarligt på att göra så att man automatiskt blir myndigförklard när man får riddarslaget, men detta skulle ju troligen medföra att det fanns mängder med kvinnor i Soldarn som försöker bli riddare eftersom de annars måste gifta sig eller döda sin far för att bli myndigförklarade. Därför undrar jag om någon har något annat kryphål eller lösning på problemet?

Man blir myndigförklarad då man blir dubbad riddare.
Anledningen till att det inte finns en hord riddersdamer är väl främst uppfostringen, det faktum att man måste vara adlig (men tar du yrket riddare till en RP blir den adlig), och huvudsakliga värderingar. Efter som innan hon är riddersdam så är hon omynding, och då är det farsan som bestämmer.

Meldert

Veteran
Trodde väl att det var lösningen, Har även tänkt på det med uppfostringen, men ville spetsa till min frågeställning lite.

Jo. Sen kan hon ju ha blivit adlad genom att ha utfört nått stordåd så lokal länsherre sket totalt i farsgubben och dubbade henne till Riddare. Funderade på att göra en sådan dvärg, men det blev inte av.

Ymir

Liten kantbaron
Re: Soldiska värderingar

I Consaber kan en kvinna bli myndig genom att få riddarslaget, och även om det inte står rätt ut kan man ju anta att så är fallet i Soldarn med - eller så måste hon helt enkelt se till att visa sig förmögen att hantera sina plikter (=gifta sig och sköta ett hushåll) innan hon överhuvudtaget kan tillåtas bli riddare. Jag skulle nog enbart kört på den senare i Soldarns fall, den känns mer passande för det landets värderingar, på något sätt, men det bör givetvis vara upp till din spelledare. Att kvinnans far är död torde för övrigt inte räcka - då tar ju någon annan närstående man/myndig kvinna över förmyndarskapet. Omyndiga riddare är föga sannolikt, det med.

Nej...antingen måste hon alltså gifta sig, eller få riddarslaget. Mängder med soldiska kvinnor skulle knappast sträva efter det senare bara för att de då blir myndiga - betänk att kvinnliga riddare är något man ser på med största misstänksamhet, och en ställning det knappast är en lätt sak för en kvinna att uppnå. Snarare måste hon både ha en jävligt liberal far och jävlar anamma så det sprutar ur öronen, för att citera Krille, och rätt få soldiska adelsdamer lär ju vara så 'lyckligt' lottade. De finner sig nog snarare snällt i könsrollerna och niger fint och ser söta ut.

- Ymir, forumpatriark

Baron Marak

Swordsman
Re: Sabriska värderingar/kryphål

Hur är det egentligen med invandrade kvinnor? Om en Sabrisk adelsdam flyttar till Asharien och har en hel del pengar, ett bra jobb fast ingen man eller barn. Hur behandlas hon då?
Om en Soldisk kvinna mer eller mindre flyr till Consaber och hävdar sig då ha överlevt ett antal äktenskap och att hennes far är död. Vad händer då?

Ymir

Liten kantbaron
Re: Omyndiga kvinnor på resande fot?

Jag skulle säga att en invadrad kvinna, eller något annat, för den delen, tvingas anpassa sig efter lagarna i det land hon befinner sig i. En sabrisk adelsdam lär inte flytta till Asharien utan sin förmyndare från första början, eftersom hon som omyndig inte har frihet att resa som hon vill. Skulle hon ändå göra det behandlas hon av asharierna som vilken myndig person som helst - sådan är ju lagen och seden i Asharien (även om det inte förhåller sig så i min kampanjvärld). Skulle hennes förmyndare däremot ta med henne till Asharien är det väl ganska sannolikt att hon skulle ta en underdånig position - det är vad hon är uppfostrad att göra, och vad hennes förmyndare kommer förvänta sig att hon gör. Att Asharierna sedan mycket väl kan stå oförstående inför detta är ju föga underligt.

Om en kvinna däremot flyr till Consaber blir det den lokale fogdens uppgift att ta sig an henne. Således blir det också upp till honom att avgöra huruvida han ska tro på hennes historia och myndigförklara henne eller ej.

- Ymir, som låtit Asharien vara lika patriarkaliskt som Soldarn

litleme

Warrior
Anledningen till att det inte finns en hord riddersdamer är väl främst uppfostringen

borde man inte slå på syskon tabellen och se vad man har för syskon

1 man är enda barnet .... fadern ville ha en son men fick en dotter så han bestämde sig för att uppfostra henne som en son

2 enda dottern men har ett flertal bröder.... lär sig att bli riddare lite på skoj från börgan av sina bröder (för att inte tjäna sig utanför) men senare blir det på alvar

3 älsta dottern (inga bröder) samma som nr1 (nånmåste juh försvara fämiljens heder)

Krille

Super Moderator

"Om en Sabrisk adelsdam flyttar till Asharien och har en hel del pengar, ett bra jobb fast ingen man eller barn. Hur behandlas hon då?"

På ungefär samma sätt som jultomten. En sabrisk adelsdam har inget jobb. Ingen sabrisk adlig person har ett jobb över huvud taget, utom möjligen jobbet som riddare och/eller länsherre eller möjligen munk eller magiker. Deras "jobb" är att förvalta sin förläning och kriga. Skulle en adlig person börja jobba så är det i princip liktydigt med att avsäga sig sin adliga härkomst. I så fall finns det ingen återvändo: i samma stund som han börjar jobba så är han ofrälse.

"Om en Soldisk kvinna mer eller mindre flyr till Consaber och hävdar sig då ha överlevt ett antal äktenskap och att hennes far är död. Vad händer då?"

Hon betraktas ha en legal status enligt Soldarns lagar. Hon är trots allt en soldisk adelsdam. Är hon myndig enligt Soldarns lagar så följer hennes legala status med till Consaber. Fram tills dess som hennes eventuella fasad spricker så kommer hon att betraktas som en utländsk adlig gäst i Consaber.

Mouja

Hero

Vad skulle jag ha gjort om jag vore en Sabrisk hertig och en soldisk kvinna kom till mig och sade att hon var adelsdam ?

Jo, jag skulle antagligen skicka en kurirryttare/brevduva för att ta reda på om hon verkligen var det. Till exempel om hon hävdar sig vara en Soldisk baronessa skulle jag fråga vem hennes närmsta överordnade var och skicka honom ett brev och fråga om uppgifterna stämde...

Korpen

Hero

Nja, det första jag skulle fråga vore nog "vad gör du här?"
Säger hon att hon vill flytta så kommer ju föjdfrågan "varför?" vilket antagligen leder till att man tar reda på varifrån hon kommer, hon kav ju var fredlös eller sickad i exil, eller något annt skäls som kan leda till problem för mig som fogde.

Korpen

Hero

Skuller tro att Sabriska adeln faktiskt håller reda på Soldisk sed, åtminstone till viss del, så dyker det upp en Soldisk adelsdam, så borde de bli rätt nyfikna på varför hon är ute och reser...

Meldert

Veteran
Tack för all "input"

Är fullt medveten om svåriheten att accepteras som kvinnlig riddare... Jag tänker inte göra det lätt för min spelare ;-)

Mouja

Hero

Jo, men jag menade efter artighetsfrasen var avklarad... om man nu kan kalla "vad gör du här?" för artighetsfras