Nekromanti Ond stridskonst, fråga

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Har man två vapen och uppföljning blir det så här?:

Anfall 1: Ob3T6. Målet blir tillbakaknuffat.
Uppföljning på anfall 1: Ob3T6.
Anfall 2: Ob3T6 (för två vapen). Målet blir tillbakaknuffat.
Uppföljning på anfall 2: Ob3T6 (för att det är en uppföljning).

Funkar det så?

[color:red]/P|uT0NiUm</font color=red> | <A HREF="http://home.bip.net/ananas" target="_new">http://home.bip.net/ananas</A>

Big Marco

Läskig
Jag tolkar reglerna (som jag tänkte när jag skrev stridskonsterna) som det står, nämligen "...första anfallet..." Alltså att Uppföljning enbart genomförs på det absolut första anfallet som anfallaren genomför.

Men givetvis kan man ju tolka "Två vapen" som ett anfall, men jag skulle inte göra det.

-Marco Behrmann
-Neogames AB

Du vet, det är fullständigt ologiskt att det skulle vara som du säger. Samma sak som att kvicka anfall ska ske först i rundan. Men jag hör och lyder.

"I begynnelsen skapade människan Gud"

inte

Veteran
Jag tror att man bara kan göra uppföljning på det första anfallet och om du knuffar tillbaka motståndaren hamnar väl han på öppnings avstånd och du kan inte anfall honom igen den rundan (detta beror ju givetvis på hur långt han knuffas)

Vindhand

Myrmidon
m.a.o borde man få göra uppföljning eller sitt andra anfall, beroende på om motståndaren knuffas bak eller ej? Det låter rätt rimligt IMHO.

inte

Veteran
Nej förmodligen är uppföljning bara en "förlängning" av det första slaget så man bör bara hinna med en uppföljning inte ett andra hugg.

Helmgast
Bra att undvika

Om han undviker, för övrigt, så gör man väl som vanligt... slår igen?
Ja, men du kan ju inte göra uppföljning, synd för dig. Du får vänta en hel runda....

-Fyrtiotvå, sade Djupa Tanken i oändligt, upphöjt majestät.

Helmgast
Joho!

Kamp mellan Kafer Granasch-Kefrisch och Lille Per. Kefrisch vinner initiativet och gör två hugganfall med sina mûhadinsablar.
Alternativ 1: Per går bakåt. Ob2T6, Ob2T6.
Alternativ 2: Per blockerar med sin slitna sköld. Ob2T6, Ob3T6. Dessutom går skölden sönder och Per blir tillbakaknuffad och därför ligger han ner. Inte så bra.

-Fyrtiotvå, sade Djupa Tanken i oändligt, upphöjt majestät.