Nekromanti Onda lärare och skräck

G

Guest

Guest
Jag tittade nyss på en film som handlade om några bråkiga ungar på en skola under mitten på 1900-talet (var nog 30 tal eller något sådant)... Detta gav mig iallafall lite ideer till ett äventyrsupplägg till Call of Cthulhu... Eftersom lärarna ofta känns grymma och onda så kan man ju bygga vidare på detta lite... Tanken är som följande:

Spelarna får ta rollen av stökiga undomar som studierna inte fungerar så bra för. De skickas då på en sommar skola som finns på en ö eller någon annan avskild plats där det inte finns någon chans för ungarna att "fly" från sina studier... (tillägg: Det kan ju även vara så att vissa ungar bara har svårt för sina studier och behöver läsa lite extra... Det behöver inte bara vara stökiga pojkar/flickor)
Vägen till fastlande går bara genom en båt som kommer varje lördag för att leverera mat, dryck, infromation från omvärlden och diverse... Ön består av 4 mindre hus som ett är själva skolan. Ett där lärare har sina sovrum men även något uppehållsrum och lite annat... Det tredje till hör tjänste folk, kockar, städeskor och annat folk som sköter om stället... Det sista är undomarnas sov ställe som delas upp genom att pojkarna sover på uppevångingen och flickorna på bottenvåningen... Att vara ute på kvällar och nätter är förbjudet och ungdomarna som gör detta kan förväntasig ordentligt med smisk, stryk eller liknande...

Lärarna på denna ö ska vara en grupp på 4-8 personer som är de där riktigt onda lärarana som inte tål att någon käfftar eller kommer till lextionen utan att ha kammat sig... Men detta är inte det värsta... Lärarnas plan är att använda barnen som offer för deras mörka planer. Jag tänkte mig att ön också skulle ha gamla hemligheter... en gravkummel eller gammal kyrka som lärarna hittat och fått upp ögonen för... De har sedan blivit besatta och gör allt för den mörka varelsen som hemsöker ön... Som sagt så ligger undomarna väldigt risigt till för att inte säga jävligt risigt till... Och detta kommer de kanske att komma underfull med under spelets gång... Vaknar mitt i natten av skumma grejor, hör skrik och annat gött... Så planen är väll att till slut ta sitt förnufft till fånga och smita ut på nätter för att se vad det är för skummt som lärarna gör mitt i natten...

Jag tänkte lägga upp äventyret som så att varje dag/vecka har sina fasta händelser och spelarna få agera efter det. Hela grejen ska börja ganska lugnt... sedan kommer spänningen och till sist bryter helvetet löst...

Men först ska det börja med att en unge försvinner och polisen kallas in men de tror ju bara att "en av de där stökiga ungarna" har försökt rymma och det är upp till spelarana att undersöka vad som egentligen har hänt...

Hmm... så det kanske var lite luddigt men det var i alla fall lite av ideen som jag fick fram för knappt en timme sedan...självklart finns det ju en massa saker att lägga till och sådant men det känns som att själva grundideen är lagd...

Tankar och sådant tack!

magoo

Hero
Jag tycker att det låter bra!

Jag ser stygga gammaldags lärarinnor framför mig, med knut i håret, små runda glasögon och rynkor runt munnen. Eller kanske en äldre manlig tyskalärare med ridbyxor, snedbena och en linjal i handen som han smäller eleverna på fingrarna med. Fördomar? Vem? Jag?

Jag tycker att det gärna får finnas en vänlig person som rollpersonerna kan anförtro sig till - kanske en under cover-detektiv/polis, utklädd till någon typ av vaktmästare eller kock.

Dessutom skulle det kunna finnas en angivare bland eleverna, en liten skvallerbytta som spionerar åt lärarna, eller som kanske rentav är den som leder hela kulten - en ondskefull demonunge a la Damien i Omen.

Sen skulle jag nog inte kunna hålla mig ifrån att slänga in något litet övernaturligt för att få den rätta stämningen. Spöket av en föredetta elev? Mystiska grävande ljud från jordkällaren? Bäddade sängar som rivits upp lagom till inspektionen?

G

Guest

Guest
Trevligt

Jag gillar grejen med spöket kan man ju öka stämmningen med väldigt mycket... Det enda som jag protesterar lite emot är dektektiven... men att några/någon vuxen ska vara god är ju bara bra, för handlingen... Jo något barn som leder är nog inte heller riktigt vad jag tänkt mig... känns lite väl mycket... Och du vet väl att Damien inte var någon ond pojk... han var bara lite förvirrad

entomophobiac

Low Prep High Play
Little Fears

Mums. Eftersom jag nyss läst spelet Little Fears så kommer jag att tänka på alla degenererade saker som kan hända på den här lilla ön.

Bogeyman sliter in folk i mörkret bland de uråldriga ekträden som dominerar ön. Vart håller han dem, och hur hittar RP de försvunna? Är RP de försvunna?

Baba Yaga tänder bränslet, och lärarna börjar frossa i barn. Kanske ser RP en av sina bästa vänner styckas och stekas av de gamla tanterna (eller männen med snedbena, om man lyssnar på någon annan i tråden).

Titanias tjänare börjar retas med de underkuvade. De mobbar och hånar de annorlunda. Barnen själva förvandlas så till de skräckelement som driver scenariot alltefter vissa drivs till vansinnesakter av hetsen. "Äh, du vågar inte hoppa från fiskestugan vid bryggan. Fegis."

Rael-Schol (från och med nu känd som Michael Jackson) kanske infiltrerar dem och börjar plåga dem.

Lamashtu tar med sig barnen och ger dem misshandlar dem till döds bakom lärarnas hus. Blodspår och vindar som är alldeles för nära snyftningar skvallrar om lärarnas fruktansvärda brott.

Kabaelza kanske påverkar den rika lilla slyngeln som följt med till ön, och lärarna börjar plötsligt göra som hon säger. De förvandlas till hennes hundar, med koppel, eller hennes egna tjänare som bönfaller vid hennes knän när hon knäpper med fingrarna. "Ja, Sascha, självklart ska jag slå mig själv med ett järnrör." De övriga barnen blir såklart livrädda...

För de som är mer magstarka kanske The Defiler är med i matchen. Vad sysslar egentligen den gamle 70-årige läraren med när han tar med sig de små pojkarna på vinden? Varför är de helt apatiska när de kommer tillbaka? (Varning: detta är INTE rumsrent för fem öre.)

Sådär. Några små enkla sätt att implementera kungarnas särskilda karaktär i ditt lilla scenario. Har du inte spelet så förstår du nog i alla fall några av poängerna.

G

Guest

Guest
Re: Little Fears

Oj då...
Nä jag har inte spelat Little Fears men jag känner att jag fick en trevlig (eller rättare sagt otrevlig) inblick i det hela

Fint :gremwink:

G

Guest

Guest
Snebenan och dess ondska (skiss)

Här är en liten skiss på den onda läraren med snebenan...

Varning ej för känsliga!

(Inte för den är läskig utan att den kanske inte är den snyggaste onda snebena killen som bryter på tyska här i världen)

magoo

Hero
Det är ju min lärare ju!

Kusligt!

Han liknar precis en ung variant av min mellanstadielärare, som dock hade ännu grövre ögonbryn och som inte bröt på tyska.

Jag minns hans härliga svarta pedagogik:

- Om XXX inte kan böja engelska oregelbundna verb så får ingen gå ut på rast!

Tur att man var plugghäst och demonlärarens gullegris...

walium

Ganska töntig, faktiskt
Re: Trevligt

De skulle kunna hitta en trasig dagbok som har tillhört en tidigare elev där denne berättar om sina misstankar om lärarna. Märkliga saker kan spolas iland. Vad sägs om att spelarna upptäcker hur några fiskmåskar leker med ett mänskligt fingerben? Eller att de fångar en fisk som när de rensar den visar sig innehålla märkliga, vita ben?

G

Guest

Guest
Re: Trevligt

Jo det har blivit att jag tänkt mycket åt det hållet nu... Och det är ju bra tips för att bygga upp stämningen... Gillar ideen med dagboken... men den ska nog komma lite senare för att bekräfta RP:nas misstankar mot lärarna... det andra är ju också en grej som går att bygga på för jag tänkte att lärarna skickar ut ungdomarna på arbeten ganska ofta (de kan ju inte låta dem ha roligt utan de ska må dåligt och slita hårt) och en grej kan ju vara att rensa upp på stranden och sådana grejor så det passar nog också bra... Men jag hade tänkt mig att rollperosnerna skulle hitta en massa döda fiskar på stranden (Ondskan på ön tar dö på de stackars fiskarna) så det finns ju mycket att bygga på där med...

Tack så mycket!