Ymir
Liten kantbaron
Jag behöver nån slags tips på symbolik som känns ond, skum, creepy och/eller hemmahörande i mesoamerikanska/sydamerikanska förcolumbianska kulturer. Rollpersonerna i min Pirater!-kampanj har nämligen blivit märkta med en dylik symbol som del av en offerrit, där de var menade att slukas av en olmekisk jaguardemon i ett bortglömt tempel på Más a Tierra, men undkom, och sedermera genom att vara märkta har utvecklat ett skumt band till andevärlden. Tänk märket i Berserk, helt enkelt. Men efter flera spelmöten har jag fortfarande varit oförmögen att beskriva märket för spelarna, och behöver nån slags inspiration till hur det skulle kunna se ut. Everything goes, så länge det inte är så komplicerat att det inte hade funkat som en ärrtatuering; likt märket i berserk måste det kunna gå upp och blöda emellanåt, när mäktiga andrar är nära.
Lösa tankar: märkret hör hemma i en Ancient Vanished Precursors-civilisation, som föregick olmekerna i Amerika, och lade grunden för senare amerikanska civilisationer. Indianer från Mexico till Eldslandet har vaga myter och legender bevarade om denna civilisation, och schamaner över hela kontinenten kan tänkas känna igen märket och vad det innebär. Jag har ännu inte rett ut helt och hållet vad märket innebär, men det har något att göra med en slags Precursor-artefakter jag låtit representeras av Lake Winnipesauke Mystery Stone, dvs essentiellt en Berserk-behelit, som utgör någon form av nyckel till andevärlden. Jag antar att det vore överflödigt att förklara mer i den här tråden; jag kommer brodera ut det hela omsider i kampanjkrönike-tråden.
Har ni några idéer på symboler eller symbolik jag kan sno eller inspireras av?
Lösa tankar: märkret hör hemma i en Ancient Vanished Precursors-civilisation, som föregick olmekerna i Amerika, och lade grunden för senare amerikanska civilisationer. Indianer från Mexico till Eldslandet har vaga myter och legender bevarade om denna civilisation, och schamaner över hela kontinenten kan tänkas känna igen märket och vad det innebär. Jag har ännu inte rett ut helt och hållet vad märket innebär, men det har något att göra med en slags Precursor-artefakter jag låtit representeras av Lake Winnipesauke Mystery Stone, dvs essentiellt en Berserk-behelit, som utgör någon form av nyckel till andevärlden. Jag antar att det vore överflödigt att förklara mer i den här tråden; jag kommer brodera ut det hela omsider i kampanjkrönike-tråden.
Har ni några idéer på symboler eller symbolik jag kan sno eller inspireras av?