Nekromanti "Ondskan"

Greve Apostus

Veteran
Jag läste om den ganska väl utvecklade debatten angående "ont & gott" som har hammnat några sidor bak nu.

Det sägs att det inte finns någon ren "ondska" i eon.
Jag undrar bara vad det är för antydningar om den "stora" ondskan som ges lite var stans i olika böcker(bland annat på eon1's baksida)
Jag tycker nog att det är främjande att det finns en "ondska" långt borta bakom bergen i norr som man skrämmer barnen med men inte vet något om ,Buuuuuu.

Jag menar se bara på "sagan om ringen".
I fantasy finns det alltid gott och ont tycker jag.......
Sedan kan man ju utan svårighet komma fram till att EON inte är det bästa spelet om man vill slåss mot Ondskan...

Eller vad tycker ni??????????

MVH
Greve Apostus....

Vindhand

Myrmidon
Kampen mot ondskan (som är ett återkommande tema i fantasy) är inte beroende av att denna ondska är objektivt ond. Jag har deltagit i (och spellett) ett flertal kampanjer som handlat om det traditionerliga "rädda världen från ondskan"-temat och det är inte en enda av dem som hade någon uppenbart objektiv ondska. Snarare var det så att vi tyckte bättre om världen som den var än som den "onda" (ur vår subjektiva synvinkel) skurken ville ha den.

T.o.m. Tolkiens värld, där det finns en ondkefull urkraft (som står bakom sauron t.ex) skulle med ett öppet sinne kunna översättas till en subjektiv ondska. Vad säger att just Morgoth är ond egentligen? Han delar nog inte den åsikten...

Kort sagt. Subjektiv onska är inget problem... man får bara vänja sig vid att säga "han är ond för att ..." snarare än "han är ond.(punkt)".

Det sägs att det inte finns någon ren "ondska" i eon.

det skulle vara tärningssystemet då /images/icons/wink.gif.

Sedor

Veteran
<I>Det sägs att det inte finns någon ren "ondska" i eon.</I>

<I>det skulle vara tärningssystemet då .</I>

<B>HA HA HA Ha Ha ha ha... Bra.</B>

RC

inte

Veteran
Onska är inte en person eller ett folkslag utan en sjukdom som man bra kan bekämpa genom att altid vända den ryggen vilket är omöjligt för en rp, för även om det är nödvändigt att döda ett monster som anfaller dig så är det ju ändå "onska" och jag tror ingen kan undgå att smitas av onska och vi har alla både RP´s,SL´s och "riktiga mäniskor" en potensial att utveklas till en mycket ond individ som till exempel Morgoth men det betyder inte att vi kommer att "ta kontroll" över al onska utan vi kommer att öka den.

Oceanliner

Warrior
Ondskan spirar i Mumindalen...

"Det sägs att det inte finns någon ren "ondska" i eon."

Jo visst måste det finnas det men den existerar på ett annat sätt i Mundana än i många andra spelvärldar.

I Mundana ligger liksom ondskan och lurar nån stanns runt hörnet, den är mer invävd i historien.

"Jag undrar bara vad det är för antydningar om den "stora" ondskan som ges lite var stans i olika böcker(bland annat på eon1's baksida)"

Umm nåt är det i alla fall. Fick en antydning att det för länge sedan var så "hemskt" så att dvärgarna grävde ner sig, alverna flydde och människorna brann. Varför inget folkslag nämner detta i sina krönikor vet jag inte. Då tänker jag ju mest på dvärgarnas Vohn Norn (stavning?). Kanske finns det något gömt bland alla deras krypteringar. Kanske finns svaret i alvernas religion...

I vilket fall som helst så måste jag säga snyggt jobbat Neogames Mundana är en mycket lyckad spelvärld, och det är bra att allt inte avslöjas.

"Sedan kan man ju utan svårighet komma fram till att EON inte är det bästa spelet om man vill slåss mot Ondskan..."

Tänkt vilken jätte episk kampanj du skulle kunna bygga upp med några av ovanstående påståenden. Först måste spelarna fatta att något är fel, de måste ledas in i konflikten från nått håll. Sedan är det bara att presentera mer och mer mystisk fakta tills de får reda på vad ondskan är och hur man bekämpar den...resten är historia /images/icons/smile.gif

"Eller vad tycker ni??????????"

Jag spelleder äventyr utan direkt ondska, ja, och jag trivs bra med det än så länge. Personligen tycker jag att det krävs mycket erfarna spelare för att lyckas med en riktig episk kampanj i Eon. Än är inte mina spelare mogna för det därför satsar jag nu mest på politiska och teologiska intriger.

Men visst vill man så kan man slänga in några riktigt onda varelser lite här och var. Men då uppkommer genast frågorna; Varför blev rollpersonerna attacerade av Mumintrollen? Är det Stora Morran som ligger bakom? Vad vill han? Vem skulle kunna hjälpa oss att slänga tillbaka packet till Mumindalen?

För man ett sånt resonemang så är du ju inne och snurrar på en kampanj och därför bör man undvika ren ondska för det gör det hela så mycket mer komplicerat /images/icons/frown.gif

Nu kanske någon kläcker kommentaren: - Men Muminpappan kanske bara ville döda någonting!
jo visst men är det isåfall inte mer skrämmande och ont om de onda har lite intelligens. Har de det då måste det finnas nåt syfte med att slå ihjäl rollpersonerna annars vore det ju bara slöseri med tid.

- Jonas
<A HREF="http://home.swipnet.se/circle" target="_new">http://home.swipnet.se/circle</A>

SirDr

Veteran
att lära sig magisystemet är inte heller den snällaste saken :))

Ondska är i regel en fråga om proppaganda.
En trevlig aspekt med Eon är just det att man har försökt att lägga den i en någorlunda neutral dager, visserligen antyder man ondska här och där :gremsmile: men man försöker på intet sätt att göra skiljelinjen klar och skarp. (fantasyböckernas stora fördel framför livet.. vilket ofta inbjuder till verklighetsflykten.)
Och det du skriver om att ondskan beror på vilken sida svärdet man står :)) är så klassikt att det är en klycha :)
men lyckligt nog är det sant. Majoriteten bestämmer vad som är ont.. eller dvs, det som majoriteten får reda på... bedömmer de efter.. Mohahahah.. världen är min :gremwink: det är bara ni som inte vet det än ;)

Tid är pengar, bara för den som stressar bort den.
Ta en kaka till och lugna ned dig lite..

(vulg)

Veteran
Re: Ondskan spirar i Mumindalen...

Morran är en HON!/images/icons/mad.gif

“När elefanterna strider så blir gräset platt” –Filippinskt ordspråk.

Krille

Super Moderator

"Varför inget folkslag nämner detta i sina krönikor vet jag inte."

Det var tiotusen år sedan. Hur stor sannolikhet är det att det överlever skriftliga berättelser från den tiden? Jag menar, hur många skriftliga berättelser har ens överlevt hälften av den tiden i vår värld? Är det inte inknackat i sten, inristat i lera eller möjligen härlett från muntlig tradition parat med arkeologiska lämningar så har ingenting från den tiden överlevt.

Antag nu att arkeologi inte finns som vetenskap. Det gör det inte heller på Mundana - folk letar skatter när de gräve, inte fornhistoria, och det finns inga vetenskapliga metoder eller hjälpmedel att får information från det som grävs ut. Antag vidare att de högt stående civilisationer som fanns på Mundana för tiotusen år sedan skrev på pergament eller papyrus (eller kanske till och med på CD-skivor - det går på ett ut). Tiotusen år är snudd på Deep Time, som Terry Pratchett skriver i "The Science of Discworld". Det enda som vi har kvar från den tiden är muntliga traditioner, förvanskade under tiotusen års kumulativt felciterande.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>

Svarte Faraonen

ром и смерть

Mumindalen? Jag som har skapat "Mumintrollet- Rollspelet"! Mumintrollen manipulerade av Morran... nu ska spelarna få problem!

- Bobby

LeJonklev

Swordsman

Vaddå bar att inte allt avslöjas? det är en rollspelsvärld för tusan. Spelledaren ska veta allt som har relevans anser jag. Därav ska man helst skapa sina egna spelvärldar.
Vill man ha suspekta antydningar och okända ondskor kan man läsa skönlitterära böcker, inte rollspelsmoduler.

LL

I found it hard, it was hard to find, oh well, whatever, nevermind.

Sedor

Veteran

Det där med CD skivor var intresant !-\
RC

SirDr

Veteran

Bonde hittar en skärva då han bökar i myllan.. det är slitet... ser mycket gammalt ut.. men blänker visst lite.. hmm.. känns underligt för handen.. men kanske kan locka kråkor med det? jag hänger upp det i kråkfällan!

Tid är pengar, bara för den som stressar bort den.
Ta en kaka till och lugna ned dig lite..