Nekromanti One game to play with all

Lukas

Mannen i Gult
Jag är lite sugen på att skaffa något nytt brädspel har spanat in på fantasy flight games spelutbud, och som det Tolkien fan jag är så fastnade jag för:
War of the Ring
Lord of the Rings: The Board Game
Middle-earth Quest

Nu är det så att med min ekonomi kan jag nog bara köpa ett. Och jag undrar om någon sitter inne med någon erfarenhet om något av de här spelen.
All hjälp som kan hjälpa mig välja är tacksamt.

Rickard

Urverk speldesign
Lord of the Rings: The board game var typ något spel du kan dra fram och spela med dina barn. Det är ett samarbetsspel mot spelet, men ingenting som direkt gav några "Det här var coolt"-vibbar. Jag skulle klassa det här som ett modernt Alga-spel (och Alga-spel är bara sjukt tråkiga). Har bara spelat det här spelet en gång, men det räcker.

War of the Ring är ett spel som har massor av pluttar i sig. Jag ogillar normalt pluttspel, men de två omgångarna jag varit med om har varit underhållande. Det är ett spel där endast två spelare kan vara med. Det finns regler för 3-4 spelare men jag vet inte hur de funkar - spelet är byggt för två spelare då ena spelar den goda sidan och den andra den onda. Spelet tar timmar att spela igenom och beroende på vilka kort man drar och vilken taktik den andre har så blir det varierade omgångar. Trots att spelet tar timmar att spela, så kändes det som om kort tid förflutit och det är ett gott betyg för ett spel.

/Han som råkade missa träningen första gången han var med och spelade och de som känner honom vet att det normalt inte händer

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
War of the Ring har jag spelat. Det är tyyyyp som Risk. Ganska högnivå krigsspel i Midgård. Två spelare, de fria folken + brödraskapet mot Sauron och Saruman. Det går att spela i ett fyrspelarläge men det är ett hack.
Trevligt spel, men man måste ha ett helt enormt bord för att kunna spela det.

Lord ofthe Rings: The Board Game. Spelat mycket. Det är coop, spelarna samarbetar mot spelet (om du inte skaffar expansionen som gör det till ett spel med en ond spelare mot alla de goda spelarna). Mysigt och lättillgängligt.

Av de två skulle jag vilja spela det första mer, för det är coolt som bara den, men det är bökigt att komma igång med.

Det andra är mysigare, och lättare att spela om det bara kommer förbi några polare och vill spela spel en stund.

Lite olika vad du är ute efter för spel helt enkelt.

Lukas

Mannen i Gult
Intressant jag ska begrunda vad ni har sagt. Men hittills har jag i allafram kommit fram till

Efter som man ofta är fler än två när man spelar så kanske War of the ring ligger utanför vad som passar.
Lord ofthe Rings: The Board Game verkar ni borde tycka är enkelt och det känns inte riktigt som det jag söker.

Nu saknar bara någon som kan nämna något om Middle-earth Quest som verkar ha ett intressant spel upplägg.

Rising

Vila i frid
Nu saknar bara någon som kan nämna något om Middle-earth Quest som verkar ha ett intressant spel upplägg.
Jag har tyvärr inte spelat det, men jag vill ändå tipsa om Tom Vasels videorecension, som kanske kan ge viss inblick i spelet:
<object width="425" height="350"> <param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/G1tHfBDL2x8"></param> <param name="wmode" value="transparent"></param> <embed src="http://www.youtube.com/v/G1tHfBDL2x8" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"> </embed></object>
<object width="425" height="350"> <param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/gQzekT4BDbQ"></param> <param name="wmode" value="transparent"></param> <embed src="http://www.youtube.com/v/gQzekT4BDbQ" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"> </embed></object>

Ond bråd död

Swashbuckler
Hej hej.

Middle earth quest är ett riktigt trevligt spel. Systemet är designat så att det nästan alltid känns tajt ända in i slutet och varje runda känns intressant.

Nackdelarna är att Sauron verkar ha ett ganska stort övertag egentligen (folk på nätet verkar vara av en annan åsikt, men de är antagligen idioter), att nån hjälte ofta blir väldigt fuckad av korruptionkort och elände, samt att det är alldeles för få kort som ingår vilket gör korten lite förutsägbara även om spelet i sig är varierat. Ändå tycker jag det är ett riktigt trevligt spel på 2-3 spelare. Jag har spelat det en jäkla massa och tror Sauron vunnit de 10 senaste partierna.

Lord of the rings board game är ok, men för enkelt och saknar midgårdskänslan; det är för abstrakt för att ge riktig inlevelse.

Glom

Veteran
War of the Rings är fantastiskt, men det tar en hel dag och tar upp ett helt matsalsbord.
Skön stämning i spelet som är så bra speltestat och Fintrimmat att man faktiskt förstår varför brödraskapet och de andra gör som de gör i böckerna. Ett bra spel att testa några "what if"-idéer man skulle kunna ha om historien.

Ett annat vagt Tolkieninspirerat spel är Sagan om ringen-RISK. Snabbspelad underhållning för fyra pers, alla kan vara med.

Lukas

Mannen i Gult
Glom said:
Ett annat vagt Tolkieninspirerat spel är Sagan om ringen-RISK. Snabbspelad underhållning för fyra pers, alla kan vara med.
det spelet har jag och tycker att det har ett väldigt skumt system.
Där den som får göra sista draget får mest territorium och brukar vinna på det.